Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: Morsole skrivet mars 09, 2009, 11:27:09 AM

Titel: Kolvkylning på B201I
Skrivet av: Morsole skrivet mars 09, 2009, 11:27:09 AM
Hej!

Undrar om någon satt oljekylning på h-motor? Har en 900I jag kör på etanol, skulle vilja få ner "innertemperaturen" lite.

Mvh Johannes i Sjöbo
Titel: SV: Kolvkylning på B201I
Skrivet av: 900 Power skrivet mars 09, 2009, 21:42:25 PM
Hej!

Undrar om någon satt oljekylning på h-motor? Har en 900I jag kör på etanol, skulle vilja få ner "innertemperaturen" lite.

Mvh Johannes i Sjöbo

Det finns säkert någon som gjort deta, men i ditt fall förstår jag inte vitsen.

Om du kör på etanol så sänker du ju förbränningstemperaturen rätt rejält och du kör ju dessutom inte med turbo, så tempen blir inte direkt hög..
Titel: SV: Kolvkylning på B201I
Skrivet av: Morsole skrivet mars 10, 2009, 17:39:43 PM
Det är möjligt att jag inte behöver nån kolvkylning när jag fått på oljekylaren; som det är nu får jag köra ner motorn i temp när jag stannar för att det inte ska bubbla över i expans kärlet efter en stund. Nu kör jag med vintertermostat för att hålla lite högre temp i motorn, och det har så klart sina nackdelar att köra med snäva toleranser, även i temp.
Jag har 2mms planing, så det blir rätt så varmt i maskinrummet!

Mvh Johannes
Titel: SV: Kolvkylning på B201I
Skrivet av: 900 Power skrivet mars 13, 2009, 21:52:37 PM
Men då har du ju problem med vattenkylningen och inte oljekylningen?

Då hjälper varken oljekylare eller kolvkylning.. Och fortfarande är förbränningstemperaturen lägre jämfört mot om du skulle köra på BF95/98.

En extra kylfläkt och genomgång av kylare och vattenpump så är nog problemet löst.

Annars får man byta till större kylare och extra hål i termostaten, kanske elpump för styra flödet vid högre varvtal..
Titel: SV: Kolvkylning på B201I
Skrivet av: Morsole skrivet mars 14, 2009, 21:36:12 PM
Det är vid stopp som det blir hett. Men antagligen löser det sig när jag får tummen ur och sätter i kontakt till kylfläkten, som jag då kör manuellt vid stopp. Ska även stoppa i en extra fläkt i kylaren så det händer något.
Annars går bilen mycket bra, drar lite över litern etanol nu innan det har blivit varmt, det kan man inte klaga på. Obs! Det är en gatbil, inte för bana!

Mvh Johannes i Sjöbo
Titel: SV: Kolvkylning på B201I
Skrivet av: 900 Power skrivet mars 17, 2009, 21:27:38 PM
Men elfläkten ska gå även när du stängt av bilen om motorn fortfarande är varm? Eller har du tagit bort den funktionen?

Om fläkten inte går så kanske någon givare är trasig och tror att motorn inte alls är så varm som den är..
Titel: SV: Kolvkylning på B201I
Skrivet av: Morsole skrivet mars 18, 2009, 10:47:37 AM
Jo men visst går fläkten som den ska, är på g sätta dit en fläkt till, och samtidigt dra in en knapp i kupén så jag kan köra manuellt, nu öppnar fullt för värmen innan jag stannar motorn, och det funkar det med...