Folkrace forum
Trimma => Saab => Ämnet startat av: Tricky skrivet oktober 29, 2009, 10:53:53 AM
-
jag har funderat lite på om det går att lura ett 9000 sprut så det ger mer soppa.
om man skulle ta bort lamdasonden och öka bränsletryket skulle den då gå fetar?
eller fins den nått anat bra tipps på hur man kan få lite bätre efekt ur den??
-
jag har kört mycke 9000 men tyvärr aldrig me lambda, den ena jag har e de elektroniskt på som e chipat så att de e längre bränsleinpulser men vet inte om de går me en me lambda? och den andra har jag mekaniskt sprut ifrån en gammal saab 99 som tydligen ska räcka till 2,5 l, vet inte om jag var till hjälp men.
-
jag har chipp, filter och avgasystem och flyttat lmm, men jag skulle vilja ha lite mer vrid över 5000varv...
men jag kansje inte får ut max av chippet för att den rättar till den extra soppan den får för den får för högt lamda värde...
-
kör du 2,3?
jag har aldrig fått dom att gå bra över 5500varv, dom vill inte varva( i alle fall inte dom jag har haft) 2,0 e bättre rejer:P
-
jag liger på de höjda varvstoppet när jag växlar, men den drar lite dåligt på rakorna. men varvar gör den allt.
ja 2,3 e det
kansje får ställa om kammarna lite tidigare?
-
det brukar ju hjälpa saker på traven i alla fall ;D slipa upp spåret i kammen lite bara sen lägger du lite ventilslippasta mellen drev och kamm innan du drar till så rör de sej inte i första taget! mvh Marcus
-
får se vad man hittar på i vinter
-
Det går ju att lägga på mer soppa med chippning åxå, 10% brukar funka bra på höga varv. ;)
-
När jag konverterade min 900I-92 till etanol bytte jag endast till "röda spridare" och det funkar ua. Det behövs ju ca 35% högre bränslemängd och det har inte fallerat, funkar även med kallstart och hela köret!
Gott nyttår!
Mvh Johannes
-
jo men lamdan gör fortfarande så att en bensinare inte får mer soppa. efter som då blir värdet fel.. eller tänker jag fel?
-
Du kan ju prova att montera Turbo spridare på den och se vad du får för effekt. Vi har gjort det med Volvo b230 med F sprutet fick ett co värde på 9,5% med lamdan i röret, men bilen gick riktigt bra.
Efter det så provade vi att höja bränsle trycket å köra med original spridare med lös lamda på innerskärmen justerade trycket så vi fick co värde 4,5% på 4500varv men fick ketchup effekt på motorn.
Den gick absolut bäst med Turbospridare org bränsletryck och lamdan kvar i röret, Volvon´s box klarade inte att kompensera ner öppet tiderna på Turbospridarna så därför fick motorn mer sås.
Men det kanske inte funkar på Saaben.
Vad har du för Co värde med det som är gjort på bilen nu?
-
Du kan ju prova att montera Turbo spridare på den och se vad du får för effekt. Vi har gjort det med Volvo b230 med F sprutet fick ett co värde på 9,5% med lamdan i röret, men bilen gick riktigt bra.
Efter det så provade vi att höja bränsle trycket å köra med original spridare med lös lamda på innerskärmen justerade trycket så vi fick co värde 4,5% på 4500varv men fick ketchup effekt på motorn.
Den gick absolut bäst med Turbospridare org bränsletryck och lamdan kvar i röret, Volvon´s box klarade inte att kompensera ner öppet tiderna på Turbospridarna så därför fick motorn mer sås.
Men det kanske inte funkar på Saaben.
Vad har du för Co värde med det som är gjort på bilen nu?
jag har testat att byta spridare till turbons på en 2,0 jag hade som även var chipad...... låt riktigt morsk på tomgång men fick för mycke vid gaspådrag..... kan ju även vart att inte spridarna gick ihop me chipet ?
-
Om spridarna kommer från turbo eller inte är skit samma, det är nummeret på dem som betyder nått.
kolla upp nummeret på dem och googla det sedan, så ska du se att det kommer fram hur mycket de flödar.
sen letar du bara upp ett par som flödar mer helt enkelt.. På turbo saabarna bruka man byta ut till de som slutar på -431 (sitter på 9000 aero).
men som sagt, om det är turbo spelar ingen större roll (fast turbobilar bruka ju iosf ha större spridare), snarare volymen på motorn =)
/jonathan
-
Om det som i mitt fall funkar att byta till -431'or på en og900I 2,1l, och den går hur bra som helst, har en förbrukning vintertid med varmkörning innan utfärd för bekvämligheten, på drygt litern, och går jämnt och fint i övrigt.
Då måste en bil med bensinmotor också få mera bränsle, utan att ändra på btr.
Har avstått från att höja bränsletrycket på grund av att E85 "smörjer" om möjligt än sämre än bensin.
Mvh Johannes
-
en lamdasond ska inte reglera bränsle vid fullt gaspådrag