Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: volvo 240cross skrivet juni 05, 2008, 20:00:11 PM

Titel: modifisera k-jetronic
Skrivet av: volvo 240cross skrivet juni 05, 2008, 20:00:11 PM
Hei!
Hva kan man gjøra for å modifisera k-jetronic sprutet hvis man kjør med portat ,planat og hvass kamaxel på saab h-motor ?
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: bstrand skrivet juni 06, 2008, 15:30:21 PM
Du behöver inte röra det alls. Det är ju så att säga självjusterande. Ju mer luft som sugs in pga portning och vassare kam, ju mer bränsle sprutas ju in.

Åtminstone har jag inte rört mitt sprut sen jag satte i en trimkam istället för orginalaren, och den går bra.
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: volyota skrivet juli 21, 2008, 21:31:42 PM
sänk styrtrycket till ca 2.2-2.3 sen är det bara att justera in con alltså soppamängd  con ca 1.8-2.0 på tomgång sen ca4.5-5.0 vid ca 4500 varv.orginal styrtryck funkar inte på en trimmad motor om du vill ha riktig fart i den..jag justerade insprutet på jonas larssons saab som gick i motala 110 bud den va det fin gång i............ K JET ÄR INTE SJÄVJUSTERANDE.....
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: bstrand skrivet juli 22, 2008, 16:04:35 PM
Finns det nån bra beskrivning på detta nånstans? Jag har en 900i med portat, planat och annan kam, som går magert. Det funkar väl inte bara att justera på den lilla insexskruven väl för visst är detta bara tomgång?

Hur fettar jag till blandningen på bästa sätt?
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: volyota skrivet juli 23, 2008, 00:03:53 AM
du ställer bränslemängd med den lilla insexan
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: bstrand skrivet juli 23, 2008, 00:51:25 AM
Så om jag skruvar på den så får jag rikare blandning över hela registret, inte bara tomgång? Hur ska man skruva, medsols eller motsols, och hur mycket ungefär? Alltså...snackar vi enstaka grader eller halvvarv för att det skall hända nåt? Säg att jag vill höja ca 5%.
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: Morsole skrivet november 23, 2008, 23:54:37 PM
Medsols för fetare, motsols för magrare!

Mvh Johannes
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: Peter skrivet december 02, 2008, 18:24:27 PM
nån som vet någon bok lr nåt som man kan skaffa där det står vart och hur man ska skruva för att ställa in det rätt???
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: TORULF skrivet augusti 13, 2009, 14:39:52 PM
du ställer bränslemängd med den lilla insexan
jag är ganska ny inom detta och ville bara fråga vart skruven sitter är det den som sitter i det lilla röret på luft burken? kan syrtrycks ventilen ersättas med en ställbar regulator
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: folkracefabriken skrivet augusti 16, 2009, 23:25:42 PM
jag skulle inte gå under 2,5 i styrtryck på en 2 liter och co på ca 5 vid 4-5000rpm

co skruven sitter i det lilla röret på luftburken ja.
inga problem att sätta dit en ställbar regulator. sitter det på 900 turbo original. :)
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: TORULF skrivet augusti 18, 2009, 00:03:23 AM
ok så jag bör alltså bara ställa om styrtrycket med regulatorn till cirka 2.5 och ställa mängden på burken men hur vet jag hur mycket jag ska skruva för att jag ska få rätt mängd alltså ca 5 vid 4500-5000 rpm?  ;D
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: ds85 skrivet augusti 18, 2009, 17:07:52 PM
Tänkte hoppa in i denna diskussion och fråga vad menar ni med att sänka 2.3 på stryrtrycksventilen? 2.3 vadå?...varv? grader?.....

jag har justerat soppamängden lite via insexskruven på luftburken på min 16v som jag har monterat k-jetronic till.
Och den går riktigt bra. Däremot undrar jag varför vissa pluggar styrtryckventilen och vad detta har för effekt.

Vore snällt att få lite klarhet i detta.  ;)   
Titel: SV: modifisera k-jetronic
Skrivet av: Morsole skrivet augusti 18, 2009, 20:50:04 PM
Kör själv med 8v med 2 mm planing och E85. Där har jag sänkt styrtrycket ca 1 bar från 3,8 till 2,8, samt höjt arbetstrycket en aning (ca 3/10 mm genom att slipa av kopparbrickan som ligger under skruven, hade inga brickor lägga imellan) Det sista gör man för att få lite bättre sprutbild på spridarna. Kör gatubil med detta, 900I-85, har även portat toppen lite.
Du kan med fördel köpa en styrtryckventil från en 900 turbo, tex 83, där är styrtrycksventilen justerbar. Jag har sänkt styrtrycket genom att göra fjädern kortare inuti styrtryckventilen, du får testa dig fram, har tagit ca 1mm på fjädern genom att slipa på slipduk. Skaffa manometer, tex Bts till att mäta trycket på tryckluft, de håller för dessa lite högre tryck.
Nästa steg för mig blir att plana mera och montera Volvos bränslehuvud för B27, för större bränslemängd, som bl a sitter på Saab 8v Turbo.

Mvh Johannes