H-motorn har en vattenpump som är billigare och enklare att reparera. Den saknar också agregataxel. I standardutförande upplevs ofta B-motorn starkare. Det beror på att en del äldre B-motorer hade andra kamaxlar och avsaknaden av diverse avgasreningkomponenter. T.ex så hade jag en gång en 99 -75 med dubbla förgasare. Den gick klart bättre än en 900i 8v -89. När det gäller turbobilar så hade alla B-motorer 7,2:1 i kompression. Den låga kompressionen gjorde att det blev lite av-på effekt. Den upplevs då som stark när man väll hamnar på "på" sidan. Första årsmodellen av H-motorn hade också samma låga kompression men -82 höjde man till 8,5:1 och introduserade turbotrycksregleringssystemet APC. Dessa bilar hadfe en gämnare effektkurva. På T16 är kompressionen ännu högre, 9,0:1. Dessa bilar har ännu jämnare effektkurva. Nästa steg i att uppnå flackare effektkurva kom på senare årsmodeller av 9000. Då tog man hjälp av modernare tändning och insprutningssystem och längre slaglängd.
Vilken av B eller H-motorn som är bäst vid trimning får någon annan utala sej om, jag har för liten erfarenhet.