Folkrace forum
Trimma => Saab => Ämnet startat av: dolle skrivet maj 11, 2010, 11:34:41 AM
-
vad för motor är bäst i en saab b eller h ???
-
största fördelen med B motorn är ju att fördelaren inte sitter pekad ut mot fronten som den gör i H
-
H-motorn har en vattenpump som är billigare och enklare att reparera. Den saknar också agregataxel. I standardutförande upplevs ofta B-motorn starkare. Det beror på att en del äldre B-motorer hade andra kamaxlar och avsaknaden av diverse avgasreningkomponenter. T.ex så hade jag en gång en 99 -75 med dubbla förgasare. Den gick klart bättre än en 900i 8v -89. När det gäller turbobilar så hade alla B-motorer 7,2:1 i kompression. Den låga kompressionen gjorde att det blev lite av-på effekt. Den upplevs då som stark när man väll hamnar på "på" sidan. Första årsmodellen av H-motorn hade också samma låga kompression men -82 höjde man till 8,5:1 och introduserade turbotrycksregleringssystemet APC. Dessa bilar hadfe en gämnare effektkurva. På T16 är kompressionen ännu högre, 9,0:1. Dessa bilar har ännu jämnare effektkurva. Nästa steg i att uppnå flackare effektkurva kom på senare årsmodeller av 9000. Då tog man hjälp av modernare tändning och insprutningssystem och längre slaglängd.
Vilken av B eller H-motorn som är bäst vid trimning får någon annan utala sej om, jag har för liten erfarenhet.
-
Tacksam för svar om vilken motor som är bäst att trimma B eller H ??? och passar h motorn i en 99?
-
Håll dig till h motor, finns hur mycket som helst på skroten, går minst lika bra att trimma som b motor, samt att du slipper krånglig vattenpump och kedjespännare. Tänk på att from 85 har du bra spännare på kedjan på h motor, givetvis kan du bygga om till "nya" typen.
Kanon motor att skruva med, enkel och bra.
Mvh Johannes
-
kan man ha en h i en 99??
-
jaaa :D
-
Beror på årsmodell och vad man menar med "passar". 82 och nyare passar den direkt i eftersom den satt i från början. på tidigare kan det bli lite nära mellan generator och bromservo och mellan remskiva och torpedvägg. Men det är inte så svårt att lösa.
-
varför föredrar många b motorn ???
-
om man krossar kylet på en h-motor så ryker fördelarenoch bilen stannar, medans på en b-motor kan man trycka fronten runt motorn och den går tills den värme nyper