Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: motorer B eller H  (läst 12720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dolle

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • jag har hört att 1+3=7
    • Visa profil
motorer B eller H
« skrivet: maj 11, 2010, 11:34:41 AM »
vad för motor är bäst i en saab b eller h ???

Utloggad Röding Jr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: motorer B eller H
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2010, 17:14:33 PM »
största fördelen med B motorn är ju att fördelaren inte sitter pekad ut mot fronten som den gör i H
Vill du hålla dig kvar på banan åk Saab! :D

Utloggad Emil N

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: motorer B eller H
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2010, 09:51:08 AM »
H-motorn har en vattenpump som är billigare och enklare att reparera. Den saknar också agregataxel. I standardutförande upplevs ofta B-motorn starkare. Det beror på att en del äldre B-motorer hade andra kamaxlar och avsaknaden av diverse avgasreningkomponenter. T.ex så hade jag en gång en 99 -75 med dubbla förgasare. Den gick klart bättre än en 900i 8v -89. När det gäller turbobilar så hade alla B-motorer 7,2:1 i kompression. Den låga kompressionen gjorde att det blev lite av-på effekt. Den upplevs då som stark när man väll hamnar på "på" sidan. Första årsmodellen av H-motorn hade också samma låga kompression men -82 höjde man till 8,5:1 och introduserade turbotrycksregleringssystemet APC. Dessa bilar hadfe en gämnare effektkurva. På T16 är kompressionen ännu högre, 9,0:1. Dessa bilar har ännu jämnare effektkurva. Nästa steg i att uppnå flackare effektkurva kom på senare årsmodeller av 9000. Då tog man hjälp av modernare tändning och insprutningssystem och längre slaglängd.
Vilken av B eller H-motorn som är bäst vid trimning får någon annan utala sej om, jag har för liten erfarenhet.

Utloggad dolle

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • jag har hört att 1+3=7
    • Visa profil
SV: motorer B eller H
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2010, 17:37:53 PM »
Tacksam för svar om vilken motor som är bäst att trimma B eller H ??? och passar h motorn i en 99?

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: motorer B eller H
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2010, 19:41:19 PM »
Håll dig till h motor, finns hur mycket som helst på skroten, går minst lika bra att trimma som b motor, samt att du slipper krånglig vattenpump och kedjespännare. Tänk på att from 85 har du bra spännare på kedjan på h motor, givetvis kan du bygga om till "nya" typen.
Kanon motor att skruva med, enkel och bra.


Mvh Johannes

Utloggad dolle

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • jag har hört att 1+3=7
    • Visa profil
SV: motorer B eller H
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2010, 21:02:49 PM »
kan man ha en h i en 99??

Utloggad Röding Jr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: motorer B eller H
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2010, 21:15:02 PM »
jaaa :D
Vill du hålla dig kvar på banan åk Saab! :D

Utloggad Emil N

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: motorer B eller H
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2010, 22:05:55 PM »
Beror på årsmodell och vad man menar med "passar". 82 och nyare passar den direkt i eftersom den satt i från början. på tidigare kan det bli lite nära mellan generator och bromservo och mellan remskiva och torpedvägg. Men det är inte så svårt att lösa.

Utloggad dolle

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 89
  • jag har hört att 1+3=7
    • Visa profil
SV: motorer B eller H
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2010, 21:24:19 PM »
varför föredrar många b motorn ???

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: motorer B eller H
« Svar #9 skrivet: juni 06, 2010, 22:14:44 PM »
om man krossar kylet på en h-motor så ryker fördelarenoch bilen stannar, medans på en b-motor kan man trycka fronten runt motorn och den går tills den värme nyper