Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: Jaeger skrivet juli 11, 2008, 14:22:55 PM

Titel: Plana topp på 16v
Skrivet av: Jaeger skrivet juli 11, 2008, 14:22:55 PM
Har hört at tman inte ska plana toppen på en 16v, varför?

Bilen är en Saab 9000 2.3 16v
Titel: SV: Plana topp på 16v
Skrivet av: holmsjon skrivet juli 30, 2008, 17:42:17 PM
Oftast har väl 16v motorerna relativt högt kompressionsförhållande redan orginal. Är 2,3 som 2,0 så har den ett förhållande på 10.1:1 vilket är helt okej. Varför ens bråka med det så till vida motorn inte har kokat sönder förståss.

Sedan känns det kanske som om den är känsligare för spikningar eftersom det är fler rörliga delar då det är dubbelt så många ventiler!?
Titel: SV: Plana topp på 16v
Skrivet av: 900 Power skrivet oktober 25, 2008, 13:43:52 PM
Ingen aning varför folk säger att man inte ska göra det, jag har gjort och det funkar ju utmärkt.

Om jag inte mins fel så planade jag 1,4mm, kan ha varit ännu mer, kanske har nån anteckning kvar..

Blev 12,5:1 i kompressionsförhållande och den motorn går bra på både E85 (som blev förbjudet) och BF98, bytte iofs kolvar också för att få mer komp.förhållande..

Men då är det inte så långt kvar till att fräsen tar bort ventilsätena.. :D

Ang. spikningar så är 16V mindre känslig, mest pga av att tändstiftet är centralt placerat i förbränningsrummet. Ganska självklart.