Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: Dumbo skrivet augusti 16, 2010, 21:54:45 PM

Titel: Pluggad topp
Skrivet av: Dumbo skrivet augusti 16, 2010, 21:54:45 PM
Skulle byta insug på min b-motor igår, såg då att vattenkanalerna i toppen var pluggade.
Varför gör man så,bra eller dåligt. Blir det inte dålig cirkulation på vattnet?
Titel: SV: Pluggad topp
Skrivet av: Tricky skrivet augusti 17, 2010, 17:28:27 PM
den vatenkanale är mer för värmning/kylining av insuget än för kylning av motorn
Titel: SV: Pluggad topp
Skrivet av: Mats skrivet september 07, 2011, 22:29:10 PM
Använder den här tråden till min fråga angående ett topplock till min 99.a med B-motor.
Det är gängpaj i två av fästhålen till insuget.
Insuget sitter ju fast med 8st M8 skruv.

Min fråga är nu om man kan borra upp till 9.5mm och sedan sätta i en insatsgänga M8?
Eller är det någon vattenkanal el dyl invändigt som man riskerar att skada?
Titel: SV: Pluggad topp
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet september 09, 2011, 22:44:30 PM
Det är hur lugnt som hellst, du kan rent av gänga upp det till M10 direkt. :)
Titel: SV: Pluggad topp
Skrivet av: Baksätet skrivet september 10, 2011, 09:19:06 AM
Men tidigare gänga är m8,  Sätter du i Heli coil (stavning?)  så borrar du bara 8.5 o drar i gängtappen som är till och drar i gängan = Skitenkelt :)     
Titel: SV: Pluggad topp
Skrivet av: jeespeerak skrivet oktober 02, 2011, 20:33:21 PM
För oss lite klantigare som råkar borra fel för M10 så går det lika bra att gänga M12 också.