Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Problem med Saab 16v  (läst 8054 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ds85

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Problem med Saab 16v
« skrivet: augusti 27, 2009, 20:32:16 PM »
Jag har en kompis som precis köpt en saab 900 med 16v fast med mekaniskt sprut och fördelare från b motorn med brytare, fråga mig inte varför...  ;)

För ett tag sen så gick den riktigt bra men inte alls bra nu. även fast inget är rört sen dess.  :(
Nån som vet vad som brukar strula?
Kan man byta tillbaka till original fördelare och behöver man göra något annat än bara montera den? har dålig koll på det där med fördelare.
Han har kvar styrtrycksventilen som jag misstänker är det som strular....borde man plugga den eller är det bättre att ha kvar den?

Tacksam för svar.


Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2009, 20:46:46 PM »
prova med att byta styrtrycks ventilen innan ni gör något annat  styrtrycks ventilen kan du ta från vilken saab som helst nästan samma tryck i alla...ibland räcker det att köra soppa torsk så börjar den att krångla..

Utloggad ds85

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2009, 08:37:22 AM »
ok ska prova det....kan man plugga den annars?

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2009, 11:59:36 AM »
nja då får du väll väldit mycket soppa.

Utloggad saabraggaren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2009, 15:20:44 PM »
har ställbara styrtrycksvetil till salu om du e intresserad ?
« Senast ändrad: oktober 04, 2009, 07:35:46 AM av saabraggaren »

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2009, 23:38:25 PM »
pluggar du ledningarna somsitter till styrtrcksventilen  blir det för högt tryck o då får den inge soppa alls--ta en tryck regulator som sitter på elektrononiska sprutet typ volvo 240 eller 360 med B200 den är ställd på 2.5 bar o det är perfekt på en saab

Utloggad ds85

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2009, 14:17:25 PM »
tack för alla svar...en sista fråga.
Såg att jag hade kvar bränsletrycksregulatorn från original insprutet på 16v på hyllan hemma.
Borde man inte bara kunna ta den och koppla in på k-jetronic sprutet eller blir det fel tryck då?


Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2009, 15:24:39 PM »
om regulatorn är på 2.5 bar funkar det vänd regulatorn åt rätt håll annars funkar den inte ---in i regulatorn från mängd huvets övre anslutning o ut på sidan av huvet

Utloggad ds85

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2009, 19:08:15 PM »
Ok får se om det funkar men jag tror du har fel ang anslutningarna. vacum är överst, returen underst. och in är på sidan. iaf som det sitter original. men vi kanske pratar om olika btr. ;)

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2009, 22:57:54 PM »
nejdå det stämmer vakum ska du inte koppla in

Utloggad ds85

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #10 skrivet: augusti 31, 2009, 09:19:17 AM »
Den styrtyckventilen som sitter original på k-jetronic verkar som sagt vara kass på min bil. så då tänkte jag ta bort den och montera den btr som sitter original på 16v men är nu när "volyota" säger hur det ska kopplas lite osäker....
Eftersom den är kopplad original så att vakum är överst,  in är på sidan och returslangen är kopplad på undersidan. så undrar jag hur den ska kopplas om jag monterar den på ett k-jetronic. om det nu går dvs.


Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #11 skrivet: augusti 31, 2009, 20:29:49 PM »
BTR på sidan kopplas till bränsle huvud på toppen i mitten  BTR under kopplas till retur på sidan på bränsle huvudet  BTR vakum uttag används inte

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #12 skrivet: september 01, 2009, 15:39:42 PM »
Har för mig att 16v btr har ett tryck på 2,8bar...

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #13 skrivet: september 01, 2009, 18:55:54 PM »
 2.8 bar är bättre än orginal så det funkar

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Problem med Saab 16v
« Svar #14 skrivet: september 02, 2009, 22:19:14 PM »
16v saab har original btr på 3.0 bar