Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: Patrick M skrivet december 09, 2008, 22:01:29 PM

Titel: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: Patrick M skrivet december 09, 2008, 22:01:29 PM
Undrar om någon vet hur man ska ställa in kamaxlarna,
har hört att insugnings kammen ska va några grader före!?
Och om isåfall hur fixar man kamkedje dreven?
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: Tricky skrivet december 10, 2008, 12:42:25 PM
dreven på min 16V sitter bara med en bult i mitten, har inte haft låss dom men det borde ju va nåra styr tappar i kammen eller drevet..
jag har oxå hört att insugs kammn ska stå lite tidigare än standard, men har inte testat de.
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: holmsjon skrivet december 11, 2008, 19:05:05 PM
Insugningskammen ska helt klart vara förställd. Har gjort så på min bil. Enorm skillnad på varvvillighet!

Jag filade upp runt hålet där tappen ska låsas fast och ställde in kammen som den skulle vara orginal. Kontrollera mot 0-punkt.

Därefter lossade jag kamdrevets skruv och vred motorn 7-10grader (ins.kammen står still) och därefter skruvade jag åt kamdrevet igen. Kontrollera att ventilerna går fritt genom att dra runt motorn för hand.

Sedan lossade jag kammen igen, borrade å gängade ett hål genom kamdrevet och in i kamaxeln för att låsa den... det behövs! (Har testat utan låsning) 8) :'(
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: Tricky skrivet december 11, 2008, 20:34:51 PM
oekj man ska allså flytta så mycket somm 7-10 grade.... okej kansje får prova de..
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: marcussilfors skrivet juni 16, 2009, 21:07:44 PM
hej, sak montera andra kammar i min saab 9000 2,3 ( ky22 ) , ska stå 3grader före på insug , vart borrade du hål och gängade?
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: Tricky skrivet juni 16, 2009, 23:09:54 PM
jag har tatt isär och tittat och testat men kommer inte framm til hu man skall göra......
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: holmsjon skrivet juli 01, 2009, 23:09:37 PM
jag borrade rakt igenom drevet in i kammen och gängade hålet i kammen så jag kunde låsa fast kammen i det läget med en skruv.
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: Tricky skrivet juli 02, 2009, 10:36:29 AM
brevid kambrevs bulten då eller??
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: holmsjon skrivet juli 05, 2009, 17:28:12 PM
Jajemen... sedan gjorde jag en distans så att skruvskallen på låsskruven går under kamdrevsskruvens skalle.
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: Tricky skrivet juli 06, 2009, 12:43:21 PM
okej men man kan typ ta en m6 men försänkt insekts skalle då??
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: holmsjon skrivet juli 10, 2009, 19:23:02 PM
det går alldeles utmärkt.
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: loop skrivet december 05, 2010, 21:13:27 PM
Hur trimmar ni 16v? Hur är kammarna som folkraceshop och Kyrk säljer? Vilket sprut? Förgasare?
Vart köper ni chip?
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: loop skrivet december 23, 2010, 19:42:14 PM
Jag lyfter denna då jag gärna vill ha svar.
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: jippi73 skrivet januari 19, 2011, 20:59:43 PM
   >:D

Håller på med ett nybygge,900 2,3 16v -95.
Undrar om man tjänar något på att justera org kammarna på en sådan?
Blir chip,borttagna balans axlar,öppet filter,extractor och bättre avgas.
Är 150 pållar orginal och hur mkt kan man få ut utan att öppna motorn?
Helt ny inom Saab,åkt volvo i alla år förut.    O0
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: volyota skrivet januari 19, 2011, 21:22:51 PM
om man justerar kammarna i en 16v blir det stor skillnad det blir en helt annan gång bättre fjong i den drar bättre varvar mer
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: loop skrivet januari 19, 2011, 23:18:37 PM
Justerar hur? Vrider dem åt nåt håll? Isär?
Titel: SV: SAAB 16 ventilers
Skrivet av: volyota skrivet januari 19, 2011, 23:32:37 PM
du förställer kammarna altså framåt .. tror att max blir ca 1.6-1.7mm det är bara att prova sig fram