Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: SAAB 16 ventilers  (läst 16380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrick M

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SAAB 16 ventilers
« skrivet: december 09, 2008, 22:01:29 PM »
Undrar om någon vet hur man ska ställa in kamaxlarna,
har hört att insugnings kammen ska va några grader före!?
Och om isåfall hur fixar man kamkedje dreven?

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #1 skrivet: december 10, 2008, 12:42:25 PM »
dreven på min 16V sitter bara med en bult i mitten, har inte haft låss dom men det borde ju va nåra styr tappar i kammen eller drevet..
jag har oxå hört att insugs kammn ska stå lite tidigare än standard, men har inte testat de.

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #2 skrivet: december 11, 2008, 19:05:05 PM »
Insugningskammen ska helt klart vara förställd. Har gjort så på min bil. Enorm skillnad på varvvillighet!

Jag filade upp runt hålet där tappen ska låsas fast och ställde in kammen som den skulle vara orginal. Kontrollera mot 0-punkt.

Därefter lossade jag kamdrevets skruv och vred motorn 7-10grader (ins.kammen står still) och därefter skruvade jag åt kamdrevet igen. Kontrollera att ventilerna går fritt genom att dra runt motorn för hand.

Sedan lossade jag kammen igen, borrade å gängade ett hål genom kamdrevet och in i kamaxeln för att låsa den... det behövs! (Har testat utan låsning) 8) :'(

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #3 skrivet: december 11, 2008, 20:34:51 PM »
oekj man ska allså flytta så mycket somm 7-10 grade.... okej kansje får prova de..

Utloggad marcussilfors

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2009, 21:07:44 PM »
hej, sak montera andra kammar i min saab 9000 2,3 ( ky22 ) , ska stå 3grader före på insug , vart borrade du hål och gängade?
9000 e grejer de!!!

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2009, 23:09:54 PM »
jag har tatt isär och tittat och testat men kommer inte framm til hu man skall göra......

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2009, 23:09:37 PM »
jag borrade rakt igenom drevet in i kammen och gängade hålet i kammen så jag kunde låsa fast kammen i det läget med en skruv.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2009, 10:36:29 AM »
brevid kambrevs bulten då eller??

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2009, 17:28:12 PM »
Jajemen... sedan gjorde jag en distans så att skruvskallen på låsskruven går under kamdrevsskruvens skalle.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2009, 12:43:21 PM »
okej men man kan typ ta en m6 men försänkt insekts skalle då??

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #10 skrivet: juli 10, 2009, 19:23:02 PM »
det går alldeles utmärkt.

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #11 skrivet: december 05, 2010, 21:13:27 PM »
Hur trimmar ni 16v? Hur är kammarna som folkraceshop och Kyrk säljer? Vilket sprut? Förgasare?
Vart köper ni chip?

Utloggad loop

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #12 skrivet: december 23, 2010, 19:42:14 PM »
Jag lyfter denna då jag gärna vill ha svar.

Utloggad jippi73

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #13 skrivet: januari 19, 2011, 20:59:43 PM »
http://   >:D

Håller på med ett nybygge,900 2,3 16v -95.
Undrar om man tjänar något på att justera org kammarna på en sådan?
Blir chip,borttagna balans axlar,öppet filter,extractor och bättre avgas.
Är 150 pållar orginal och hur mkt kan man få ut utan att öppna motorn?
Helt ny inom Saab,åkt volvo i alla år förut.    O0
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip. :)

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: SAAB 16 ventilers
« Svar #14 skrivet: januari 19, 2011, 21:22:51 PM »
om man justerar kammarna i en 16v blir det stor skillnad det blir en helt annan gång bättre fjong i den drar bättre varvar mer