Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Kolvkylning på B201I  (läst 7053 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
Kolvkylning på B201I
« skrivet: mars 09, 2009, 11:27:09 AM »
Hej!

Undrar om någon satt oljekylning på h-motor? Har en 900I jag kör på etanol, skulle vilja få ner "innertemperaturen" lite.

Mvh Johannes i Sjöbo

Utloggad 900 Power

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Kolvkylning på B201I
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2009, 21:42:25 PM »
Hej!

Undrar om någon satt oljekylning på h-motor? Har en 900I jag kör på etanol, skulle vilja få ner "innertemperaturen" lite.

Mvh Johannes i Sjöbo

Det finns säkert någon som gjort deta, men i ditt fall förstår jag inte vitsen.

Om du kör på etanol så sänker du ju förbränningstemperaturen rätt rejält och du kör ju dessutom inte med turbo, så tempen blir inte direkt hög..

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Kolvkylning på B201I
« Svar #2 skrivet: mars 10, 2009, 17:39:43 PM »
Det är möjligt att jag inte behöver nån kolvkylning när jag fått på oljekylaren; som det är nu får jag köra ner motorn i temp när jag stannar för att det inte ska bubbla över i expans kärlet efter en stund. Nu kör jag med vintertermostat för att hålla lite högre temp i motorn, och det har så klart sina nackdelar att köra med snäva toleranser, även i temp.
Jag har 2mms planing, så det blir rätt så varmt i maskinrummet!

Mvh Johannes

Utloggad 900 Power

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Kolvkylning på B201I
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2009, 21:52:37 PM »
Men då har du ju problem med vattenkylningen och inte oljekylningen?

Då hjälper varken oljekylare eller kolvkylning.. Och fortfarande är förbränningstemperaturen lägre jämfört mot om du skulle köra på BF95/98.

En extra kylfläkt och genomgång av kylare och vattenpump så är nog problemet löst.

Annars får man byta till större kylare och extra hål i termostaten, kanske elpump för styra flödet vid högre varvtal..

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Kolvkylning på B201I
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2009, 21:36:12 PM »
Det är vid stopp som det blir hett. Men antagligen löser det sig när jag får tummen ur och sätter i kontakt till kylfläkten, som jag då kör manuellt vid stopp. Ska även stoppa i en extra fläkt i kylaren så det händer något.
Annars går bilen mycket bra, drar lite över litern etanol nu innan det har blivit varmt, det kan man inte klaga på. Obs! Det är en gatbil, inte för bana!

Mvh Johannes i Sjöbo

Utloggad 900 Power

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Kolvkylning på B201I
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2009, 21:27:38 PM »
Men elfläkten ska gå även när du stängt av bilen om motorn fortfarande är varm? Eller har du tagit bort den funktionen?

Om fläkten inte går så kanske någon givare är trasig och tror att motorn inte alls är så varm som den är..

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Kolvkylning på B201I
« Svar #6 skrivet: mars 18, 2009, 10:47:37 AM »
Jo men visst går fläkten som den ska, är på g sätta dit en fläkt till, och samtidigt dra in en knapp i kupén så jag kan köra manuellt, nu öppnar fullt för värmen innan jag stannar motorn, och det funkar det med...