Folkrace forum
Trimma => Saab => Ämnet startat av: TORULF skrivet augusti 13, 2009, 15:52:22 PM
-
hej jag håller på och trimmar en saab 900 med h motor jag har köpt en kamaxel som ligger på runt 300 grader jag ska plana toppen 3mm och porta toppen jag har även köpt ventilfjädrar som är lite styggare och jag skulle järna vilja ha lite tips om allt möjligt för jag är helt ny inom detta med trimma bilmotorer över huvud taget :) ;D
-
Ska du ha förgasare eller insprut?
-
plana (högre komprition)
avgassystem (rätt mottryck och flöde)
extraktor rör (jämnare och bätre avgasflöde)
lätta svänghjul
porta (bätre flöde)
mira fräsa ventilsätena (ger bättre flöde)
störe ventilen (högre flöde)
balansera och vikta motorn.
men istälet för att byta fjädrarna så skal du byta till ståltryckare (tex från pegaut 205tror jag de e)
det är allt man kan göra i motorn förutom att bora.. men att ha en fräch botten del med bra kommp och bara plana och en trimm kam brukar va lagom.
-
Ska du ha förgasare eller insprut?
insprut ska jag ha
-
plana (högre komprition)
avgassystem (rätt mottryck och flöde)
extraktor rör (jämnare och bätre avgasflöde)
lätta svänghjul
porta (bätre flöde)
mira fräsa ventilsätena (ger bättre flöde)
störe ventilen (högre flöde)
balansera och vikta motorn.
men istälet för att byta fjädrarna så skal du byta till ståltryckare (tex från pegaut 205tror jag de e)
det är allt man kan göra i motorn förutom att bora.. men att ha en fräch botten del med bra kommp och bara plana och en trimm kam brukar va lagom.
ok jag har planat toppen portat den och ett lättat svänghjul har jag men jag har redan köpt ventil fjädrar så jag kan lika järna använda dom botten delen är bra den har gått ca 16000 mil kan man ha peugeot tryckarna med fjädrarna isåfall kanske jag skulle skaffa ett par sådana sen vill jag veta lite mer om fräsning av mira sätena och större ventiler ?
-
man kan ta volvo B23 (b230?) ventiler och sätta i om man mifafräser sätena. mira fräser e att ventilsätet får en annan form så det flödar mycket bättre. man kan även fräsa om sätena om man har orginal ventiler så får man oxå bättre flöda.
att flödes testa toppen är rätså bra att göra för risken att man lykas får 8st kanaler som det flödar lika bar igenom e liten.... tyvär.
-
ok jag har sökt lite på nätet och det är lite mkt för min ekonomi men stål tryckarna du skrev om du ;D vilken bil och motor dom sitter i för det går ju att få tag i för vettiga pengar sen är jag intresserad av modifiering av k-jettronic? jag får tacka så mycket för infon och ursäkta att jag är lite väl frågande ???
-
spruter behöver du en bränsletryks regularor så du kan sänka styrtryket lite. men det fins redan en tråd om detta om du söker.
trykarna sitter i pegaut 205 jag tpr dom sitter i både 1,6an och 1,9an men e inte säker
-
Om du tar styrtrycksventil från en 900T-83 kan du ställa systemtryck med en insex.
Lättare kan det inte bli...
Mvh Johannes
-
orginal styrtrycks ventil ändrar tryck beroende på temperaturen på godset i ventilen bättre att byta ut den till en regulator från en elektronisk insprutning typ en från volvo 240 med 230 f den har slang anslutning både in o ut 2.5 bar perfekt för en saab
-
Styrtrycksventil ex från 900T ger dig kallstartsegenskaper du nog vill sakna om du endast monterar en tryckreglering.
Kör själv med styrtrycksventil från en 900T där jag justerar styrtrycket efter behag; klart jag ställer det först till önskad värde när motorn är varm.
Funkar klockrent till E85.
Mvh Johannes
-
ok men det går nog bra till slut efter en hel del skruvande jag ska även kolla på skroten efter peugeot lyftarna eller är det ngn som har sådana liggandes till salu i västra götaland