När du strokar så måste du byta vevaxel till en 2,3 med 90mm slag. Det enda andra alternativet är om du excenterslipar men det kostar mer än det smakar.
Jag har forskat vidare i detta och enligt rekomendationer så bör man inte stroka saabmotorn då det blir för aggresiv vinkel på vevstaken i nedre dödläge. Resultatet blir en mindre varvvillig och "nötande" motor.
Opel kolvarna tror jag du ska ta från rekord eller omega 2,0. Ska komma från opels CIH motor. Nackdelen är att komphöjden inte stämmer så du måste svarva ner kolvtoppen 5mm vilket gör att de lätt spicker.
Om du vågar så borra 96mm. Cylinderväggarna kan spricka eftersom godset blir så tunnt men du kan använda volvos B230 kolvar. Samma komphöjd och samma diameter på kolvbulten.
Annars har jag fått för mig att fords 2,9 v6 kolvar ska passa. Dessa ska vara 93mm men jag är inte säker.