Folkrace forum

Trimma => Saab => Ämnet startat av: MrSimson skrivet februari 19, 2009, 20:56:44 PM

Titel: Vatten i olja, förbränningsrum och cylindrar på B-motor
Skrivet av: MrSimson skrivet februari 19, 2009, 20:56:44 PM
Har en saab 99 med b-motor i som jag har lyckats med att få vatten i oljan, förbränningsrummen och cylindrarna. Hade lite funderingar på att det var topplockspackningen men efter att ha demonterar toppen och kollat det så verkar det som att den är ok. Vad kan de annars vara? vet inte riktigt hur man ska avgöra om packningen är slut... någon som kan komma med lite råd på var problemet kan ligga eller haft liknande problem.

Tack sam för svar.

MVH
Titel: SV: Vatten i olja, förbränningsrum och cylindrar på B-motor
Skrivet av: itbobo skrivet februari 19, 2009, 23:07:45 PM
Har haft samma problem på ett par b-motorer, vatten i oljan men toppackningen har sett OK ut när man plockat bort toppen. Jag misstänker att det är tätningarna i vattenpumpen som gett upp i mitt fall men har aldrig kollat närmare på det. Folkraceshopen har tätningar som åtminstone funkar till den "nyaste" modellen av vattenpump tror jag.
Har dock aldrig testat att plocka ur en vattenpump, vet att det finns ett specialverktyg för detta men det verkar omöjligt att komma över. Nån som tillverkat ett eget & har bilder eller info hur man ska fixa det?
Titel: SV: Vatten i olja, förbränningsrum och cylindrar på B-motor
Skrivet av: bosse skrivet februari 20, 2009, 12:24:02 PM
har du vatten pumps problem ta ur pumpen och plugga hålen och sätt ditt elpump till kylarvattnet! :)! om det är varianten med mutter eller bult kan du ta ur pumpen med en slag hammare om du är lite försiktig!
Titel: SV: Vatten i olja, förbränningsrum och cylindrar på B-motor
Skrivet av: itbobo skrivet februari 20, 2009, 18:37:38 PM
Sorry om jag "kapar" tråden, men hur pluggar man enklast vattenpumpen så det blir 100 tätt, har sett nån engelsk beskrivning där man använde sig av en "vanlig" frostplugg & en frostplugg i gummi. Finns det nått annat enkelt sätt?
Titel: SV: Vatten i olja, förbränningsrum och cylindrar på B-motor
Skrivet av: Morsole skrivet februari 26, 2009, 21:32:22 PM
Oavsett vilken modell på pump du har måste du dra upp axeln; på de nyare har du utvändig vänstergänga på axeln, du måste ha en mutter för att kunna dra upp den. Finns antingen att köpa på Saab eller på Svenska Saab Klubben, där kostar den en 50-lapp.
Sen svetsar du den på något lämpligt som du kan dra med, undvik gärna att "slå" upp axeln, ja ok, du ska kanske inte använda kuggarna mera, då gör det inget! Men de nyare aggregataxlarna lär vara av "sprödare" material, så du sabbar lätt kuggarna. Har gjort det 1 gg, fick lyfta ut paketet jag just satt in, pumpen läckte...

Mvh Johannes i Sjöbo