Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Ventilknack ?  (läst 5846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jesprut

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Ventilknack ?
« skrivet: maj 15, 2011, 22:06:48 PM »
Har ett litet problem, har en ny ihopplockad motor (B202i) och den knackar något jävulskt. Frågan är om det kan vara lyftarna eller om det är ventilerna som tar i kolvarna?
Det som jag har gjort med den och är lite osäker på är att jag har planat toppen 1mm, justerbarakamdrev och vridit insugskammen lite tidigare.
Har tagit bort tändstiften och lyst med ficklampa ner i hålen åt alla håll med kolven nere utan att se något konstigt. Om det är ventilerna som tar i så borde det väl synas när man kollar på detta sätt ?

En film är på sin plats också, här hör man det hela tydligt.


Tack på förhand.


//Jesper

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: Ventilknack ?
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2011, 15:45:11 PM »
Hade du tryckarna i olja medan du gjorde vid toppen?

Vet du hur de lät innan planingen?

Inget ovanligt att det låter i början, fast det här var lite för mycket av det goda!

OM du misstänker att ventilerna tar i kolvarna, ställ då kammarna som de ska stå med original kamdrev.

1,5 mm ska det gå att plana, INTE mera.

Snurrade du motorn innan du stoppade i stiften för att kolla att allt gick fritt??

Mvh Johannes

Utloggad jesprut

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Ventilknack ?
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2011, 19:11:24 PM »
Hade du tryckarna i olja medan du gjorde vid toppen?
De låg enskilt i zippåsar undertiden, för att hålla reda på vart de hörde hemma.

Vet du hur de lät innan planingen?
Igen aning, köpte den utan att ha hört den igång innan. Enligt säljaren skulle ha blivit renoverad för ca 1500mil sedan.

Inget ovanligt att det låter i början, fast det här var lite för mycket av det goda!
Det var det jag tänkt på också, ibland har man ju knackar det ju lite precis när man startat bruksbilen men det försvinner ganska fort.

OM du misstänker att ventilerna tar i kolvarna, ställ då kammarna som de ska stå med original kamdrev.
Det är ju faktiskt ett alternativ.

1,5 mm ska det gå att plana, INTE mera.
Gött, information på hur mycket man kan plana är ju näst intill obefintligt :P

Snurrade du motorn innan du stoppade i stiften för att kolla att allt gick fritt??
Ja det gjorde jag. Jag tyckte inte att det var några problem

Tog loss ventilkåpan för att förvissa mig om att olja kommer upp dit upp och det gör det iaf :) Kanske skulle testa och slänga i lite olja genom vevhusventilationshålet så det kommer direkt i toppen.

När jag kollar ner i tändstifts hålen så ser jag kanten till "försänkningen" på toppen av kolven, om ventilerna skulle ta i borde inte det vara i det området ventilerna tar i eller är det längre ut mot kanten.

Har också monterat -431 spridare och de ska enligt utsago ticka i varierande ljudvolym när bilen är igång, men det känns inte som att det kan vara det heller ?
[/quote]

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: Ventilknack ?
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2011, 20:44:42 PM »
Jag kör med dessa spridare i alla våra bilar därför att jag är för sprit; dvs E85. Har just konverterat en 900S med 431'or; kors vad den går!

Jo att jag vet hur mycket man kan plana är för att jag träffade på en lärare från fordonsteknisk linje här i Sjöbo på Svampabanan; han var där med ett gäng blåbär samt den här 2,1'an som han gjort just så med...Och enligt honom så drog han ifrån många mycket med mycket mera trim än det han hade.

Han sa ordagrant att "Det är max du kan plana" så det tror jag på...

Du hade nog behövt varmköra ordentligt, med kylara menar jag, så du får oljan bytt i tryckarna. ATF olja är bra att skölja rent med. Du behöver nån liter för att skölja ur, många tar diesel, men så våghalsig är inte jag.

Lycka till nu!

Mvh Johannes


Utloggad jesprut

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Ventilknack ?
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2011, 16:49:09 PM »
Kör motorn så mycket jag vågar, har ingen kylning än :P men brukar gå upp till typ 70-80grader så det går att köra motorn en stund iaf. Men än har knacket inte försvunnit, hällde på lite mer olja idag och det gjorde jag genom vevhusventilationshålet så det skulle komma till tryckarna med en gång.

Tog ur stiften och drog runt med spärrskaft och det är något när kolven är uppe. Men om det skulle vara ventilen skulle det inte ta tvär stopp då ? och skulle det inte blivit ventilsallad när jag kört motorn? plus att motorn skulle gå dåligt p.g.a detta ?

Kanske kan ha en inspektionskamera på G får se hur det artar sig i veckan, orkar verkligen inte riva av toppen för att kolla.


Tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor :)


Utloggad jesprut

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Ventilknack ?
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2011, 19:47:59 PM »
Lyfte lite på toppen idag och kikade in på kolvarna och visst fan så fanns det märken där, så jag ska ta och skruva isär allt mer så fort jag blir frisk.

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: Ventilknack ?
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2011, 16:09:12 PM »
Lyfte lite på toppen idag och kikade in på kolvarna och visst fan så fanns det märken där, så jag ska ta och skruva isär allt mer så fort jag blir frisk.

Nå, har du fått nån ordning på eländet?
Det verkar som du "glömde" att snurra på motorn för att känna efter om det tog emot?
Du får kanske byta någon ventil också; om du har haft FÖR STOR kontakt mellan ventiler och kolvar.

Men men, du får väl pröva lyckan igen!

Förresten; varför ställer du inte kammarna i "noll" för skojs skull, och testar??

Mvh Johannes

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Ventilknack ?
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2011, 11:03:12 AM »
tjena grabbarna grus.

1 hur mkt man kan plana en 16v är noll mm riktplana är max0,5mm enligt saab ORGINAL handböcker för verkstäderna.

det är där man hittar hur mkt man kan ta och det garanterar full funktion.

vid trimmning så får man ju förutse dessa saker och kompensera på bästa sätt.

2 en motor med hydraliska lyftare går inte att vrida runt och höra om det tar i efter du haft den  isär hydrallyftarna är ju inte i sitt maxläge det behöver du en tillfällig stum lyftare för vid nollspel. troligen därför du kände något nu och inte tidigare.


3 dessutom har du ju vridit insug "tidigare" vilket ochså kommer göra så den träffar kolven tidigare.

LÖsningen är fräsa ur ventilgroparna 0,5-1,0mm så det går fritt sen ska du nog kunna köra.

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
SV: Ventilknack ?
« Svar #8 skrivet: juli 29, 2011, 00:14:57 AM »
Du ska enligt uppgift från annan källa kunna ta absolut maximalt 1,5 mm, och inget mera...

Mvh Johannes