Folkrace forum
Folkrace => Vem är jag? => Ämnet startat av: Falconeir1 skrivet augusti 22, 2008, 12:54:31 PM
-
Namn:Conrad BIrgersson
Född:1990
Bor:Fellingsbro
Klubb: SMK Arboga
Kört folkrace sedan:Har inte fått licensen än :(
Hoppas att jag ska få hänga med när Håkan Persson åker på
någon tävling så jag eventuellt kan få köra mina debutant tävlingar då.
håller på och se om jag kan köpa en vw variant som finns i Askersund.
-
Kört folkrace sedan:Har inte fått licensen än
Kommer ändra på det när jag har tagit licensen ::)
-
Ska köra i helgen som kommer på Kägleborgsbanan ...
-
lycka till :)
-
tack ^^
nerverna börjar spela små spratt me mig.
-
så, nu har jag kört debutant tävlingen. :P.
fick teknisk svart i andra heatet :(. glömde sprintarna till huven ::)
-
ska köra min andra debutant tävling den 1:a Novenber på kälgeborg.
Ska dela en SAAB 99:a me en bekant.
-
blev aldrig av :'( :'( :'( :'(
han sålde bilen dan innan
-
Byggdagbok Dag 1
Så, nu är bilen i garaget.Bilen, en Saab 99:a från 1975.
Lekte lite med den på farsans åker (han gav mej grönt ljus så).
Det var då jag upptäckte ett vad jag tyckte var ett stort problem:
Kopplingen börjar ta när jag har tryckt ner pedalen till kanske 90 %, vilket jag tycker är extremt störande, kan någon på forumet hjälpa mig med det problemet ?.
På vägen till garaget dog bilen, troligtvis storknade batteriet.
Fick hjälp av farsan med att knuffa in bilen med traktorns hjälp.
Att göra idag
Demontera innertaket
Komentera gärna, både negativa och positiva!! :)
-
Grattis till en vettig förstabil!
Att kopplingen spökar är ett känt Saabfenomen... lufta den bara ska du se att den blir bra! Annars kan du köpa en renoveringssats för fickpengar och renovera den... Se bara till att du vänder packpoxarna åt rätt håll! Finns dem som har för bråttom ibland. ::)
-
Tack för förslaget.
Har du någon idé på hur jag ska stumma motorn, första bygget, du vet säkert hur det är :D
-
Många borrar i motorkudden och drar en genomgående bult igenom. Detta rekomenderar jag inte då det fortfarande tillåter kudden att komprimeras!
Byt ut kuddarna helt och hållet mot stål-/aluminiumklossar. Bägge sidor.
På samma sätt gör du med växellådsfästet som sitter under kylaren. Om du vill dra en fuling kan du svetsa fast det med några plattjärn istället, men då måste du slipa bort svetsfogarna vid vxllådsbyte... och tro mig... det kommer att hända!
rekomenderar även att du svetsar dit ett stag mellan höger stötdämpartorn och plåten som sitter mellan toppen och motorfästet. Denna brukar kunna ralla upp vilket gör att motorn faller ned en bit med drivaxel-/drivklocksras som följd.
-
okej. tack för idéerna, dom kommer säkert till användning :).
jag har en idé: att placera kyllare bak för att förhindra att jag skadar den när jag ligger sist i fältet och jagar femman (ha ha ha ha) :D ;), vad anser du om det ?
-
Byggdagboken Dag 2
Hej hopp !!
Problemet att bilen dog är löst, batteriet var urladdat. Fick bort innertaket i går. Var mer jobb än vad jag trodde. Kan inte hålla
på med bilen så mycket, jag har ett praktik jobb just nu. Men på helgerna flyger delarna från bilen vida omkring (ha ha ha).
Att göra i helgen
Demontera Sittbänk(tror det hetter så) bak
Demontera Sidotyg bak
Demontera Golvmattor
Komentera gärna, både negativa och positiva :).
-
det där med kyare bak är inte enligt mig en bra ide. är ändå rätt bra med plats i din bil. och bygger man en riktig front så tål den mycke innan man behöver vara rädd om kylaren :)
-
Okej, det var ju ändå bara en idé :)
-
Byggdagboken Dag 3
Problem
Hej Dagboken
I helgen var tanken att jag skulle bränna runt på åkern igen. Men nu har jag ett STORT problem: jag kan trampa kopplingspedalen i botten men inget händer!!! Vad I hela friden har hänt. Skulle bli överlycklig om det finns någon på forumet som kan hjälpa mig med mitt problem. utöver det så fortsatte jag med demonteringen av bilen. Grillen. strålkastarna fram, sidoblinkers, dekorlist, sittbänk bak, hatthylla, täckmattan i bagageutrymmet,Sidostycken(bittarna som sitter vid karossen vid baksättet) , golvmattan, stötfångare fram och bromsljusen fick lämmna bilen. Om intresse finns kan jag sälja delarna, kom bara med ett bud.
Attgöra idag
Fixa den jä****la kopplingen
Ringa runt om burbåge
-
kolla om det rör sig framme vid slavcylindern. Har du testat att pumpa upp tryck eller lufta systemet? Kan ju annars vara så att slav eller huvudcylindern är trasig. Eller om det är någon läcka någonstans.
-
Har precis fått in renoveringssater till kopplingen i webshoppen.
http://folkraceshop.se/Koppling_saab
-
kolla om det rör sig framme vid slavcylindern. Har du testat att pumpa upp tryck eller lufta systemet? Kan ju annars vara så att slav eller huvudcylindern är trasig. Eller om det är någon läcka någonstans.
Tack för förslagen, ska testa dom i helgen.
-
Har tänkt att montera in ett sportluftfilter, hur måkga pållar fårjag när jag bytter filtret
-
är det förgasare så ta bort filltret helt. om du ska ha nått så e kansje ett nät som silar ut de grövsta en bra ide.
men det var inte de du fråga. jag tror inte att ett sportlufttillter gör så där jätte mycket. de kansje gör så de låter lite goare. jag tro det bara är slöseri med pänga att köpa ett. men om du vill ha ett filter så låt de som är standar va kvar och borra några stora hål i luftfillterburken, samma om det är inskrutning då kan man oxå borra nåra stora hål i fillter burken.
-
filtret ligger hemma och väntar på att bli installerad
-
Kopplingen är fixad, hade glömt å fyllt på bromsoljan :-[
-
Hur går det me Saaben då?? Har du fått i båge?? Släng gärna in lite bilder med :)
-
tyvär är bilderna för stora :(
-
Det går och minska ner dom :)
-
Byggdagboken dag ?
Var ett tag sen jag skrev något nytt.
Det har hänt en del. bara räknarna kvar. har upptäckt ett litet problem:
Passagerardörrens lås funkar inte, den är som en studsboll.
Annars rullar det på.
En liten fråga bara: spolarvätske systemet, får jag flytta in den i kupéen?
har inte förståt med på den paragrafen i tekniska reglementet.
Att göra
ta bort räknartavlan.
ta bort fläktkanalerna(plaströren, ni vet)
-
Ja du får flytta in den i bilen :)
-
va bra
-
Har tänkt att montera in ett sportluftfilter, hur måkga pållar fårjag när jag bytter filtret
Beror på. Byter du ett bra orginalfilter som tar luften där det är svalt mot ett sportluftfilter som suger in varm luft inne i motorrummet kommer du sannolikt förlora effekt istället.
-
har monterat filtret typ 10 cm bakom kylare
-
Med andra ord, det varmaste stället under huven förutom grenröret. Inte precis optimalt...
-
okej, var ska jag placerade då i såfall ?
-
Vet inte exakt hur det ser ut under huven på din bil, men rent generellt skulle jag föredra att sätta det någonstans i motorrummets bakkant, och sedan ordna avskärmningsväggar runt det så det inte tar luften från motorrummet. Man behöver givetvis ordna luftintag genom huven då, på vissa bilar finns redan ventilationshål avsedda för kupéfläkten som går använda och annars får man ordna egna. Tänk även på regn och lerstänk, filtret bör kanske inte sitta rakt under hålen...
-
blir det bättre om man placerar den precis efter förgasaren ?
-
Byggdagboken Dag ?
hej hå
nu har det gått ett tag sen man skrev ngt här.
Nu har det inte hänt så mkt med bilen, har demonterat hela intreören.
-
så nu lågger bur i garaget å väntar på att installeras.
Nu börjar jag bli lite nervig över att jag inte blir klar i tid till tävlineng, SMK Arboga har flyttat tillbaka tävlingen en månad, till den 16 maj
-
Tjenare. Nu har jag bestämt mig för att göra en försök att köra en tävling, smk Arbogas två dagars första och andra juni. Bilen är till 99 % klar. Ska måls fronten på den bara och byta huvudströmbrytare. Licensen är klar, overall å underställ lika så. Ska träna under månaden som kommer nu för att få in känslan igen.
Kortis