Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: opel_linus skrivet maj 12, 2009, 13:43:11 PM
-
tja jag har lite ider och tankar på att börja bygga ihop en 16v motor igen denna gången bygga en ricktig så det blir lite ork och kraft i den
den förra jag körde va helt orginal total flopp helt värdelöst att försöka köra med men jag har ej gett upp hoppet tror det går att bygga en bra
så undrar om någon provat och lyckats?
-
Hade en sån motor ifjol. 16v med dem. balansaxlar, extraktorrör, chip och öppet filter. Trodde det skulle bli bra fart i den, men den gick sämre än den förra( b23, 8v, 405topp, portad, planad och månen 7 kam,extraktor) Sålde skiten till norge!
-
ja jag sålde min skit till norge mä dom är trötta som fan dom motorerna helt okörbara
men jag har funderat på att köpa dom omslipade kammarna som fr-shop säljer porta och plana toppen svetsa om insuget till stromberg förgasare (ev weber 40or) lite kortat insug så den får något ork på låga varv sätta i 16v kolvarna i ett gammalt 23a block med fördelaren fram brytarlöst en m45 låda med vanlig medbringare
är det någon som provat detta annars får väl jag berätta hur det gick den dagen året som jag lyckats få tummen ur till detta
-
Gillar du inte balansaxlarna i B234-blocket är det tydligen bara att klippa remmen. Axlarna måste dock sitta kvar eftersom oljekanalerna till dom lagren annars lämnas helt öppna = inget oljetryck. Går vissreligen plugga, men det är överkurs... ;D B234-motorn har lite dåligt rykte eftersom det blir ventilsallad när kamremmen går, men många gånger har det berott på att folk fuskat och struntat i att byta balansaxelremmen när den ska bytas, och när den till slut gått så trasslar den in sig i (den nya) kamremmen = godnatt.
Läste om någon som bytt till ett par webrar på en i övrigt standard B234, tror det var DCOE 45. 180hk utan andra ändringar. Ihop med ett par roligare kammar borde skrotet röra på sig rätt bra...
Annars är det ju rätt populärt att sätta 16V-toppen på de nyare B230-turboblocken, oljekylda kolvar är en av fördelarna. Vet inte om dom använder B234-kolvar eller fräser ventilurtag i B230-kolvarna, men antar att det oftast är B230-kolvar som gäller för att hålla kompet nere i turbomotorerna.
-
ja men balans axlar har jag inget imot även om jag inte sj skulle använda dom anledningen till att jag skulle sätter toppen på annan motor då är ju för att få fram fördelaren jag undrar väldigt mycket hur dom fick skiten att gå med weber förgasarna om dom behöll resten std jag tänker på lite halgivare tändnig mm som lirar ihop med resten av elsystemet man behöver ju änna få bort orginal elsystem för att konvertera till förgasare jo jag vet att det går om man bara vill få det att funka mm men det är ganska så mycket lättare att slopa det helt och ta ett äldre tändsystem eller? någon som har andra bra lösningar men att köra folkrace med bakfördelare är helt värdelöst tro mig
-
Tyvärr hittar jag inte var jag läste om motorn, men nu när du säger det så hade dom nog något annat än orginal till tändningen. Kan det ha varit ett VEMS...? ???
Jag vet inte om jag skulle lägga så mycket jobb bara för att få blockmonterad fördelare. Pengarna börjar gå åt fort när man behöver en hög grejer från olika motorer för att pussla ihop det, och lägg till ett par vettiga förgasare på det så har man gjort av med en prydlig bunt tusenlappar innan grejerna är startklara. För ett par tusenlappar får man ett Megasquirt som kan hantera både tändning och insprut, lite mer jobb att ställa in det förvisso - men hur många folkracebilar får sina förgasare ens grovinställda?
-
det är helt beroende på vem som ställer in dom
men jag har ju tänkt mig lite enklare billiga förgasare och att bygga en motor av 2 är ju inga pengar alls jag portar sj och svetsar alu insug mm helt sj en 16v motor och kammar en packningssats till motorn ev nya lager (om det behövs vill säga) sedan är det klart ja jo det är ju altid lite smått runt om kring det får man räkna med oavsett vad
-
Hör med Totto på Starline Motors www.bilcross-shop.com . Har för mej att han har laborerat en del med dessa surdegar... ;)
-
polera insug på med 48:or x-rör så kan jag lova att de blir fart i den... ca 180-190 hp enligt timo motor...har gjort de med min å den går jäkligt gött! :P att byta kammar är nog värdelöst på dessa motorer då dom redan är ganska vass. har för mig att porsche har ett finger med i leken på dessa toppar...
-
En bekant har dubbla 48or på en 16v motor med B23botten ... bromsat 245hk på bakhjulen. Marinkammar. Fördelaren är blockmonterad med lock från peugeot 205.... Detta har han i sin gatbil så då borde det ju funka till folkrace åxå.... Kan säga att hans lilla volvo 360 flyttar på sig.
-
En bekant har dubbla 48or på en 16v motor med B23botten ... bromsat 245hk på bakhjulen. Marinkammar
Vore kul att se en kopia på det bromspappret. 245hk på bakhjulen motsvarar c:a 280hk i motorn. Låter en aning mycket på 2.3liter :read:
-
En bekant har dubbla 48or på en 16v motor med B23botten ... bromsat 245hk på bakhjulen. Marinkammar
Vore kul att se en kopia på det bromspappret. 245hk på bakhjulen motsvarar c:a 280hk i motorn. Låter en aning mycket på 2.3liter :read:
Tror det var 2,5 liters vev på den när jag tänker efter!!!! Ringde å frågade han nu å det var 245 på motorn...... Sorry om jag överdrev.....
Dessutom var blocket avslipat 2mm å kolvarna från b23E med små urfrästa spår för ventilerna å ett komp på 13 å så körde han E85....
Han sa att ca 200hk borde vara rimligt med roliga kammar och 48or och resten orginal men det är billigare att ta ut 200hk ut en 8v topp......
-
Jag hade en 740 glt 16v som bruksbil fram tills i vintras då jag sålde den.
Den var original å betydligt starkare å piggare än en original 8v.
-
Daniel wall hade 16v motor på vimmerby i år gick mycket bra tills den rasa blev tre hål i blocket film finns på youtube
-
här är länken
http://www.youtube.com/watch?v=zKrIoyLcjLI&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=zKrIoyLcjLI&feature=related)
-
Måste suttit några stora fina förgasare på den 16v toppen Wall körde med där!?
-
Weber 50