Trimma > Volvo

ajdå...

(1/5) > >>

MrSimson:
Jahopp. Hade ställt in motorn i övre dödläge och plockade sedan bort toppen och kamremmen. Sedan skulle bilen rullas iväg lite... Tror ni inte att växeln var i. Så nu står tändningen helt fel i förhållande till hur kolvarna står och kammen sedan ska stå. Hur vet jag hur rotorn i fördelaren ska stå nu? Snälla lite hjälp här tack...

MVH Simon

ljon:
Vrid motorn till nollan igen, fördelaren står ju stilla.

Stormen:
Som sagt, vrid motorn till noll igen. Inte så troligt att tändningen flyttat sig, men kolla med markeringen på drevet.

MrSimson:
Jahopp det där löste sig bra tror jag. Men nu har jag ett annat litet problem. Toppen är planad 2mm och Jag har en trimkam köpt på folkraceshopen fs280 har jag för mig att den heter och till det så köpte jag också ''ventilhattar'' eller ''lashcaps'' på 2mm eftersom att jag antog att det behövdes nu när kammen är omslipad. Och nu tänkte jag kolla ventilspelet genom att ta ett bladmått och mäta det med men nu får jag inte in ens det minsta bladet dvs 0,05 mm. Är det något som är fel eller är det så det ska vara?

Snälla lite hjälp vore underbart och lite uppklaranden angående det hela så att jag kan sova gott o inte tro att motorn ska rasa vid första start.

MVH Simon

Jaeger:
Står det inte hur mkt ventilspel det ska vara för just den kammen då? För t.ex., jag köpte en reiju kam för några år sen, då fick ja med anvisning med bla. ventilspel.

Om det är en insugsventil så skadas inte ventilerna av att ventilspelet är så lågt (ju lägre ventilspel, ju mer öppnar ventilen). Om du dock har det på avgassidan (alltså ett litet ventilspel, t.ex. 0,05) så kan ventilarna skadas, då dessa ventiler öppnar när kovlen åker upp. På insugsidan är det ju tvärtom. Men, om du inte ens får in det minsta bladmåttet så känns det som att skimsen är fel.

Jag kanske är helt ute å cyklar, vad vet jag.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion