Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: ajdå...  (läst 14822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
ajdå...
« skrivet: juli 09, 2009, 19:55:34 PM »
Jahopp. Hade ställt in motorn i övre dödläge och plockade sedan bort toppen och kamremmen. Sedan skulle bilen rullas iväg lite... Tror ni inte att växeln var i. Så nu står tändningen helt fel i förhållande till hur kolvarna står och kammen sedan ska stå. Hur vet jag hur rotorn i fördelaren ska stå nu? Snälla lite hjälp här tack...

MVH Simon

Utloggad ljon

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2009, 07:27:35 AM »
Vrid motorn till nollan igen, fördelaren står ju stilla.

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2009, 09:46:53 AM »
Som sagt, vrid motorn till noll igen. Inte så troligt att tändningen flyttat sig, men kolla med markeringen på drevet.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2009, 21:02:25 PM »
Jahopp det där löste sig bra tror jag. Men nu har jag ett annat litet problem. Toppen är planad 2mm och Jag har en trimkam köpt på folkraceshopen fs280 har jag för mig att den heter och till det så köpte jag också ''ventilhattar'' eller ''lashcaps'' på 2mm eftersom att jag antog att det behövdes nu när kammen är omslipad. Och nu tänkte jag kolla ventilspelet genom att ta ett bladmått och mäta det med men nu får jag inte in ens det minsta bladet dvs 0,05 mm. Är det något som är fel eller är det så det ska vara?

Snälla lite hjälp vore underbart och lite uppklaranden angående det hela så att jag kan sova gott o inte tro att motorn ska rasa vid första start.

MVH Simon

Utloggad Jaeger

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2009, 22:44:06 PM »
Står det inte hur mkt ventilspel det ska vara för just den kammen då? För t.ex., jag köpte en reiju kam för några år sen, då fick ja med anvisning med bla. ventilspel.

Om det är en insugsventil så skadas inte ventilerna av att ventilspelet är så lågt (ju lägre ventilspel, ju mer öppnar ventilen). Om du dock har det på avgassidan (alltså ett litet ventilspel, t.ex. 0,05) så kan ventilarna skadas, då dessa ventiler öppnar när kovlen åker upp. På insugsidan är det ju tvärtom. Men, om du inte ens får in det minsta bladmåttet så känns det som att skimsen är fel.

Jag kanske är helt ute å cyklar, vad vet jag.

Utloggad marcussilfors

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2009, 10:30:19 AM »
inte bra med förlite ventilspel på någon ventil då dom kyler när dom e stängda. för lite spel= stängda kortare tid = brända ventiler!!!!
9000 e grejer de!!!

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2009, 10:50:43 AM »
Vad bör jag göra då? Skulle jag inte ha satt dit ventilhattarna alls eller ska jag byta justerbrickor?

Utloggad marcussilfors

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2009, 12:01:30 PM »
jag e ingen volvo expert men jag vet att de e bättre me förmycke än förlite ventilspel, fast du ska nog inte ta bort hattarna helt för då blir de alldeles för mycke.
9000 e grejer de!!!

Utloggad Codriver

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2009, 12:40:50 PM »
Se ventilhatten som en grovjustering som gör att inte justerbrickorna behöver vara onödigt tjocka. Sedan behöver ventilspelet finjusteras med justerbrickorna.
Du kanske kommer ganska nära med de ventilhattar du har, men man behöver ändå finlira med justerbrickorna för att få rätt spel.

Finns säkert fina beskrivningar på nätet hur man justerar ventilspel.
I stort sett mäter man spelet med bladmått. Säg att man mäter upp ventilspelet till 0,6mm oh vill ha 0,4. Då måste man alltså ha en justerbricka som är 0,2mm tjockare än den man har.
Och tvärtom, om man har ett ventilspel på 0,2 och vill ha 0,4 måste man ha en justerbricka som är 0,2mm tunnare än den man har.
Papper, penna, ordning och tålamod så brukar det lösa sig.

Vanligt ventilspelet som rekommenderas till din kamaxel borde du kunna få från tillverkaren. Skulle jag chansa helt fritt skulle jag ställa det på 0,4mm men jag har väldigt lite erfarenheter från Volvo.

Som andra skriver här är ett visst ventilspel nödvändigt för att ventilerna skall täta samt kylas. Samt att det ger oljan chansen att leta sig mellan kamaxeln och tryckaren så inte kamaxeln slits i onödan.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2009, 13:13:10 PM »
Detta är spec. på min kam:

Duration:   280° vid körspel
Lyft:   11.5mm
Nockvinkel:   110°
Reducering av bascirkel:   1.8-2mm
TDC-Lyft:   2.5-2.7mm

Lämpligt ventilspel 0.30-0.35.

Betyder det då att jag ska kunna få in ett bladmått på 0.30 mm?

Hur vet jag hur mycket tunnare justerbricka jag ska ha nu eftersom att jag inte får in ett enda?


Utloggad marcussilfors

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2009, 17:55:10 PM »
då kan ju facktist felet ligga i att kammen kanske e slipad 1,8 mm och du har ventilhattar som e 2 mm då blir de fel....
9000 e grejer de!!!

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #11 skrivet: augusti 08, 2009, 23:02:29 PM »
Fel och fel. Som sagt så är lashcaps bara grovt, i alla fall när du har justering att ta till. Man kan givetvis slipa in lashcapsen för att ställa spelet, men det känns överkurs i det här fallet.

Får du inte ens in tunnaste bladet får du byta till en tunnare bricka och sen mäta igen. Låna av någon om du inte har själv, ska gå att köpa lösa på Volvo, men har inte gjort det själv. Har du några justerbrickor att låna för att mäta vet du i alla fall hur tjocka du ska ha sen. Och har du inget ventilspel har du förmodligen inte så bra komp heller, då det förmodligen inte ventilerna stänger helt.

När du mäter använder du två lämpliga blad. T.ex. 0.30 och 0.35 om det finns, annars får du byta ut den senare mot 0.30+0.05 (eller 0.40, skulle jag ha gjort) Om du kan föra in det mindre bladet är spelet större än det, kan du inte föra in det större bladet är spelet mindre än det, då har du lagom spel.
Du kan mäta dig fram till aktuellt spel genom att bygga ihop lagom med blad, när du hittat det som är aktuellt räknar du ihop bladen och ser vad du har. T.ex. 0.7, räkna bort 0.3 (eftersom det är rätt spel) = 0.4 Alltså ska du ha en justerbricka som är 0.4mm tjockare än den du har nu.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2009, 13:53:08 PM »
japp ok tack för hjälpen. Någon som vet var man kan köpa justerbrickor? Har ju tyvärr inte någon att låna av vad jag vet än iaf.

Utloggad Stormen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2009, 14:43:49 PM »
Det är nog Volvo som gäller. Eller om någon skrot har lösa, fast det är väl inte så jättetroligt. Jag brukar plocka med brickorna när jag köper en kam, lika bra, så man har ett litet förråd :)

EDIT: Om du köper på Volvo får du gärna skriva vad dom kostar.

Utloggad bstrand

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
SV: ajdå...
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2009, 16:38:32 PM »
Om man inte har en aning om vilket spel man har så är väl det bästa att börja med att montera kammen helt utan brickor och sedan mäta. Man kommer då få ett väldigt stort spel, som man sedan drar borde önskat spel (t.ex. 0.30) ifrån, och man får då fram vilken tjocklek man skall ha på brickor. Den listan tar man sedan med sig till Volvo så får man det exakt rätt direkt sedan.