11:5-1 fungerar bra med vassare kamaxlar med en snäll typ standardkam så behövs inte mer än 10,5-1 man kan ligga högre men då man kan få problem med spikningar och få köra på mindre tändning än vad som är optimalt.
kompressionsförhållandet är lite olika på olika motorer då det finns plana kolvar och dom med grop i sen har ju 530 topparna ca 52cc förbränningsutrymme och en 405 har 54cc och b21 b19 och b200 har ju också lite andra förutsättningar men tror b23a har 10,3-1 och en b230f stämmer nog att den har 9,8-1
Det bästa är ju och räkna utifrån den motor man har men en total förbränningsvolym på 55cc ger ca 11,5-1 om jag räknade rätt
och då måste man ju räkna med toppackningen (ca11cc om den är 1.5mm) och om kolvarna vänder under eller över blockets kant gör det ju av sig och lika så om man har kolvar med en liten grop i mitten.
men vill du inte göra rätt och räkna på det så plana 2.5mm det fungerar