Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: luuundh skrivet augusti 08, 2013, 16:07:25 PM

Titel: Ang. planing av modifierad 530-topp!
Skrivet av: luuundh skrivet augusti 08, 2013, 16:07:25 PM
Tjabba!

Håller på och trimmar min bruks/vinterbil lite och tänkte rådfråga er angående planing utav en modifierad Volvo 530-topp.

Har portat kanalerna själv och även öppnat upp kring ventilerna i förbränningsrummet. Detta gjorde att volymen på förbränningsrummet steg ifrån 51,7cc till ca 59-60cc. Så nu är frågan hur mycket toppen måste planas för att nå ett vettigt kompressionsförhållande. Har hört att 11,5:1 är lagom, stämmer det? 9,8:1 är väl original?

Kom gärna med tips och vad ni tror blir bra! :)

Motorn är en b230f, sitter i en 240 -88 med lh 2.2.

Bild på förbränningsrummen:
(http://www1.garaget.org/gallery/images/125/124043/124043-2342fea73aba9a2742ec58d66a361a76.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=124043&image=2036848)
Titel: SV: Ang. planing av modifierad 530-topp!
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 14, 2013, 12:00:41 PM
11:5-1 fungerar bra med vassare kamaxlar med en snäll typ standardkam så behövs inte mer än 10,5-1 man kan ligga högre men  då man kan få problem med spikningar och få köra på mindre tändning än vad som är optimalt.
kompressionsförhållandet är lite olika på olika motorer då det finns plana kolvar och dom med grop i sen har ju 530 topparna ca 52cc förbränningsutrymme och en 405 har 54cc och b21 b19 och b200 har ju också lite andra förutsättningar men tror b23a har 10,3-1 och en b230f stämmer nog att den har 9,8-1
Det bästa är ju och räkna utifrån den motor man har men en total förbränningsvolym på 55cc ger ca 11,5-1 om jag räknade rätt :P
och då måste man ju räkna med toppackningen (ca11cc om den är 1.5mm) och om kolvarna vänder under eller över blockets kant gör det ju av sig och lika så om man har kolvar med en liten grop i mitten.
men vill du inte göra rätt och räkna på det så plana 2.5mm det fungerar :P