Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: walls motor ngk 2011  (läst 7023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad B23 Block

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
walls motor ngk 2011
« skrivet: januari 05, 2013, 16:02:08 PM »
wall körde en 2,5L T-5(?) motor i ngk 2011, är inte det en turbo motor?
bytar man kolvar för att änvända webrar?
är det nån som vet hur wall gjorde den här motoren?
vilken effekt gav den här motor?

Utloggad B23 Block

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: walls motor ngk 2011
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2013, 16:44:36 PM »
vilken växellåda  blev änvand?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: walls motor ngk 2011
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2013, 12:37:25 PM »
säker på att det var en t5 och inte en vanlig 170hk glt motor från en 850 för en sådan 5a är betydligt billigare än turbomotorerna.
är det ett t5 block är det troligen bytt till sugkolvarna och webrar är ju svårt på en 5a då det just är 5 cylindrar. (även tändning som i vanliga fall styrs av motronic insprutningen kan vara svår och hitta en efterföljare till)
och enda växellådan för bakhjulsdrift till Volvos vitblocksmotorer som finns är m90 lådan ifrån vissa sena 960/s90 med manuell låda.
om det inte är någon omsvetsad låda som använts. 
Har inte sett bilen alls eller hört något om den men går ju alltid spekulera:P
tror då att det skulle kosta mer än det smaka och göra ett sånt bygge istället för och köra en 23a med weber (samma effekt) :P
möjligen om man mappa/chippade om orginalsprutet och fick det och lira bra med lite trim så skulle det kunna vara värt är ju ändå 170 hk org så 50-60 till bör ju gå hitta med org insprutningen :P

Utloggad T.N.T

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: walls motor ngk 2011
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2013, 12:46:54 PM »
Han hade två och en halv weber förgasare på den, och fördelare från en audi..
Vad vore livet utan snus....

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: walls motor ngk 2011
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2013, 15:27:42 PM »
okej vilket skitgöra och få ihop:P
undra varför han inte gick på en b6304 eller iaf en b6254 dvs 6 cylindriga vitmotorn om han ändå skulle köra med 3st webers för anta ett spjäll på den tredje gasaren bara inte användes.
med en 6a och fördelare från nån äldre bmw eller så borde ju 300hk vara enkelt :P (som att plocka ut 230hk ur en vanlig b234 med weber)

Utloggad T.N.T

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: walls motor ngk 2011
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2013, 16:12:17 PM »
Webern som var halv, var redan trasig på den vänstra porten, så det var nog inte bökigare än att montera i en 6a.. Hade ju ändå fått konvertera till någon annan tändning...... 5 eller 6 cylindrar i det fallet innebar nog lika mycket jobb skulle jag tro.

Vad vore livet utan snus....

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: walls motor ngk 2011
« Svar #6 skrivet: januari 21, 2013, 17:48:28 PM »
WALL POWER  2.5L  20v  portad vassare kammar extraktor audi fördelare  2 1/2 weber 45or

Utloggad gunnarsson_racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: walls motor ngk 2011
« Svar #7 skrivet: februari 14, 2013, 19:38:58 PM »
angående växellådan så körde han med en m45 låda.
Med adapter platta ifrån kl racing om ja inte miss minner mig ;)