Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Joul skrivet februari 24, 2012, 15:33:39 PM

Titel: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Joul skrivet februari 24, 2012, 15:33:39 PM
tjena har precis satt på mina nyrenoverade dubbla su förgasare och jag har lite problem, den bluddrar innan jag kan varva ut den och jag har skyhög tomgång fast än att tomgångs skruvarna är i så lite som möjligt.

har som sagt en b23 motor med fs 280 kam. tror att jag har fel nålar men vet inte vad jag ska ha för nålar för att det ska fungera...
någon som har tipps förslag på nålar :) ?
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: i folkmun: motorgurun skrivet mars 01, 2012, 23:31:18 PM
hmmm..  lite frågor först bara som du inte behöver svara på men kan kolla med dej själv i bilen, drar det ``tjuvluft´´ någonstans på hela insugs historien?  Din beskrivning av problem liknar tjuvluft nämligen, rätt ventilspel? högre komp än orginal vilket du naturligtvis hellst bör ha? otäta insugsventiler? något av detta kan gå hand i hand med något av dina problem så kolla något av det enklare först  :goodluck:
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Joul skrivet mars 08, 2012, 19:42:52 PM
har fått den att varva ut nu lite bättre men har fortfarande ett märkligt fenomen. när jag gasar fullt så öppnar inte vakum trottlarna fullt ut, vad kan detta bero på?
har en rätt slapp fjäder i så den hindrar nog inte men ska man ha mindre olja i förgasarna om man kör dubbla? eller
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 08, 2012, 19:55:55 PM
Skruva ner munstyckena så att dom ligga c:a 2mm under kanten som grundinställning. Höj tändningen till c:a 15gr på tomgång. Kolla så att bränslepumpen pumpar som den ska. En kam med hög duration kan vara lite luriga med dubbla SU som kräver högt vakuum för att fungera. Jag hade samma problem med FS122, men fick till det efter att jag bytte fördelare, (hade en fast bakmonterad fördelare) samt aggregataxel, hade en B230F axel som inte funkar med mekanisk pump.

Den ska fungera med fjädrar + olja i förgasarna. :goodluck:
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Joul skrivet mars 09, 2012, 07:34:57 AM
blir de mindre vakum på en vassare kam?
pumpen pumpar som den ska, har tändningen på ca 14 grader just nu. vad menar du bytte du hela fördelaren ? och varför spelar de någon roll om man byter den :)
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 09, 2012, 08:29:35 AM
blir de mindre vakum på en vassare kam?
Ja, pga överlappet så blir det mindre vakuum. Detta märks tydligast på tomgång. Det är nockvinkeln som avgör hur stort överlapp du har. FS280 har 110 gr nockvinkel, så den ska fungera relativt bra.


vad menar du bytte du hela fördelaren ? och varför spelar de någon roll om man byter den :)
I ditt fall så funkar nog din fördelare. Jag hade en B230F fördelare som inte hade nån centrifugalförställningen. Detta innebar att jag hade en konstant tändning oavsätt varvtal. Inte bra  :(
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Joul skrivet mars 09, 2012, 09:25:11 AM
Vad tror du att mitt problem är då :)?
Så med andra ord så hade man fått mer vakum med tex en flatnos kam?
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 09, 2012, 09:40:32 AM
Vad tror du att mitt problem är då ?
Så med andra ord så hade man fått mer vakum med tex en flatnos kam?
Tvärtom, flatnos kammarna har ännu mera överlapp. Hur har du ställt kammen?
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Joul skrivet mars 09, 2012, 10:04:09 AM
Jag har inte ställt den bara använt orginal kamdrev, men hur ställer man kammen med ställbart utan att lyfta av toppen igen ?
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 09, 2012, 10:43:44 AM
Jag har inte ställt den bara använt orginal kamdrev, men hur ställer man kammen med ställbart utan att lyfta av toppen igen ?

Jag använder en indikatorklocka från Jula. Jag har ersatt toppen på klockan med en cykeleker för att komma åt bättre. Skruvar sen fast en plåt i en pinbult till ventilkåpan. Sen fäster jag stativet i plåten och riktar klockan mot 4:ans insugstryckare. Sen är det bara att nolla motorn och lossa på drevet till kammen (pinnen har du plockat bort innan) och vrida kammen tills tryckaren är nedtryckt det antal mm som är rätt för kammen. I detta fall med FS280 ska det vara 2.5-2.7mm. Borra sen ett nytt 5mm hål i kamdrev och kam och slå in pinnen. KLART! Om du använder ett ställbart kamdrev så slipper du borrandet. Då kan du bara lossa bultarna i drevet och vrida.
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Joul skrivet mars 09, 2012, 12:28:44 PM
Är de VÄrt att göra de ;)? Och tror du det botar mitt problem ? Men om jag har förstått det rätt så mäter du på tryckaren opåverkad och påverkad?
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Folkraceshop skrivet mars 09, 2012, 14:23:01 PM
Det är värt, tro mig. Ja, mät opåverkad och påverkad. Om den inte går som den ska på höga varv så är det troligtvis detta som är problemet.

Alla trimkammar ska ställas in enligt spec.
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Joul skrivet mars 09, 2012, 17:28:57 PM
Gött då har man lärt sig något nytt ska prova imorgon att ställa om kammen då, redovisar resultatet efteråt haha :D

Men tror du att förgasarna kommer öppna fullt då också?

Funderade på om man ska borra ett hål innan båda förgasarna och sätta en slang emellan så kanske dem får mer kanstant flöde av vakum och öppnar fullt? Bara en terori men vad säger ni :)?
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: volyota skrivet mars 09, 2012, 19:08:47 PM
vad menar du med renoverade su nålar munstycken eller vadå vet att su kan bli väldigt konstiga efter nål byte
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Joul skrivet mars 09, 2012, 22:16:01 PM
Har bytat alla packningar spjällaxel tätningar nålar och munstycke har även bytt det munstycket och nålen till flottörhuset. Byta nålar eftersom de ja fick med från början var olika slipade.

Men mitt problem är inte hur bilen går utan att vakumklovarna inte reser sig till Max läge när jag ger full gas :p
Titel: SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet mars 10, 2012, 14:01:54 PM
Såvida du inte kan se dina trottlar medans du kör och märker att de inte går upp så vet du inte om de gör det eller inte. När du bara står och tomgasar går de inte upp hela vägen, såvida du inte har för lite olja i förgasarna..
Och om det inte är något problem med gången i den, varför ska man då bry sig? Någon vis person sa en gång "Rör inget som fungerar".. Har själv märkt att det stämmer ganska bra :)

/Jonathan