Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: su är bäst skrivet november 03, 2012, 08:16:09 AM

Titel: b230 k
Skrivet av: su är bäst skrivet november 03, 2012, 08:16:09 AM
hej hur vass kam kan man ha i k motorn innan ventilerna tar i kolvarna  eller kan man fräsa ner ventil uttagen i kolvarna  för olika lyft höjd och kan man öka kompressionen på något viss  för vissa kammar kräver högre än 10.5  annars hur är fs122 i varvregistret  när börjar och slutar den ge effekt vill ha från 3000 upptill 7000varv
Titel: SV: b230 k
Skrivet av: Folkraceshop skrivet november 04, 2012, 14:16:29 PM
Vet inte om det skiljer nåt mellan K och A t.ex vad gäller höglyftande kammar? Dert är ju inte som en 16v där ventilerna är snedställda..

FS122 drar fin från botten och vart den stannar att dra, har mycket med hur stora förgasare/halsringar du ha.
Titel: SV: b230 k
Skrivet av: su är bäst skrivet november 04, 2012, 19:15:52 PM
förgasare tvåport till v8 på ca 250 hk dom flödar bra och med adepter på k insug blir det bra
Titel: SV: b230 k
Skrivet av: sleepy_ skrivet januari 13, 2013, 20:39:37 PM
man kan fräsa ner ventilurtagen men tror inte det behövs för att det ska gå fritt är svårt och höja kompen i en sådan motor då man inte kan plana toppen skulle gå svarva av kolvarna ksk 2mm för att få gropen i dom mindre (då ksk man skulle behövs fräsa nya ventilurtag och plana blocket 2.1 (så får man lite kolvuppstick med) men mycket jobb med det men fs 122 ger nog ett bra register men börjar nog dö ut lite före 7000 med det långa k-insuget sen beror det ju på toppen grenrör och kompen (som redan nämnts) mm hur mycket det är lönt och varva och hur vass kam som fungerar bra
mvh:)