Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: jippi73 skrivet januari 16, 2010, 14:41:19 PM

Titel: B230 mek sprut
Skrivet av: jippi73 skrivet januari 16, 2010, 14:41:19 PM
Håller på att bygga en B230,portad 530 med 44/38 ventiler,extraktor,fs300. Hur ska jag få mer "flås" i sprutet enklast?
Titel: SV: B230 mek sprut
Skrivet av: Baksätet skrivet januari 16, 2010, 15:01:08 PM

Enklaste är nog och gräva ett lagom stort hål i backen och stoppa ner sprutet där, Och montera VANLIGA STROMBERG OCH ETT DUBBELINSUG :)
Titel: SV: B230 mek sprut
Skrivet av: jippi73 skrivet januari 16, 2010, 15:13:52 PM
nej da.
Har kört med det i ett par tävlingar på en annan 240 och det funkar kalas.
Men den köpte jag klar.
Så det ska vara bättre med dubbel strömbers da?
 :o
Titel: SV: B230 mek sprut
Skrivet av: Folkraceshop skrivet januari 16, 2010, 15:22:51 PM
Använd sökfunktionen.  ;)

http://folkraceforum.se/index.php/topic,321.0.html
Titel: SV: B230 mek sprut
Skrivet av: Baksätet skrivet januari 16, 2010, 16:00:34 PM
Jag har provat och experimenterat med mekan sprut,  Det du måste göra är att modifiera styrtrycksventilen alt bygga en egen, Det är en hel veteskap och få det och fungera bra med rätt styrtryck, Men dom som lyckas få tilldet brukar få ganska trevliga motorer som går bra och är driftsäkra.
Det du ska börja med är att skaffa en riktig bränslemätare så du får rått styrtryck som borde ligga run 2.2??  Finns andra på forumet som är mer insatta än jag så dom kan nog förklara bättre :)
Titel: SV: B230 mek sprut
Skrivet av: jippi73 skrivet januari 16, 2010, 16:43:47 PM
Tackar o bugar.
Nu har jag all info jag behöver.
 ;)
Titel: SV: B230 mek sprut
Skrivet av: Morsole skrivet januari 16, 2010, 18:04:50 PM
Om du sätter in en mätare så du vet var du hamnar i tryck; dvs slangen från styrtrycksventilen och till bränslehuvudet, sen "ställer" du in trycket till runt 2,5 bar, men du får givetvis testa dig fram lite.
JAG har använt justerbar styrtrycksventil från 900T-83 tror jag det var, där sitter på baksinan en "plugg" som du avlägsnar, sen ser du insexskruven, och det är bara att skruva.
Du tar isär hela alltet och slår ut "pluggen" bara.
Men jag kom fram till rätt tryck genom att ta isär en "standard" styrtrycksventil, och där tog jag fjädern som satt i och slipade ner, provade, slipade, provade, slipade etc.
Höj gärna arbetstrycket lite också, antingen genom att lägga in någon/några tiondelar tjockare bricka, sitter en skruv på sidan av bränslehuvudet, lossa den, så kommer det ut en tryckventil med kägla och fjäder på, 14 i nyckelvidd tror jag det är.
Kör med "fast"manometer på min 900I-85, som jag har konverterat till etanol, har haft MYCKET roligt innan jag fick det att funka!
Det finns även möjlighet använda Ford 2,8I bränslehuvud, om du inte får tillräckligt med soppa, användes på 900T.

Lycka till!

Mvh Johannes
Titel: SV: B230 mek sprut
Skrivet av: jippi73 skrivet januari 16, 2010, 20:01:12 PM
Hehe!!!!
Nu börjar det bli riktigt intressant,blir mer läsning än skruvning nu ju.    :D

Tackar
Titel: SV: B230 mek sprut
Skrivet av: volyota skrivet januari 16, 2010, 22:59:19 PM
om du ska ställa styrtrycket på 2.5 ta btr från en bil med elektroniskt insprut tex opel  har slanganslutning både på in o ut enklare kan det inte bli--btr finns även på volvo 240 med B230f motorn och340in med B200 men då med skruvanslutning i en ingång--saab 9000 funkar----men se till att btr verkligen är på 2.5 bar