Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: cilius66 skrivet januari 05, 2011, 20:16:21 PM
-
Har preparert en 530 topp med porting og planet av noen milimeter.
Funderer litt på hva jeg skal gjøre på innsprut siden, det er vel slik at det ikke finnes noe chip til denne motoren?
Skal man beholde de orginale bensintrykket?
Har satt på åpent luftfilter og 2,5" eksos. Det er en VX kamaxel som står på nå, vet ikke om den er den beste løsningen.
Er helt fersk i folkrace og med Volvo så hadde vært kjekt med noen tips
-
Kör orginal bränsletryck med bränsle + tändnings chipp från tex. http://www.mpre.se/
-
använder du chippade boxar till lh2.2 ? funkar dom på hemsidan du skrev?
-
japp har chipp därifrån funkar utmärkt.. och man märker skillnad
-
Dem chippen är väl till lh 2.4
-
Dem chippen är väl till lh 2.4
Jag tror också det. Chippen jag säljer är iallafall bara till LH 2.4.
LH 2.2 satta bara i 88a. När 88b kom blev det LH 2.4 (kan finnas enstaka med LH 2.2)
-
Hur ser jag skillnaden på LH 2,2 och LH 2,4
-
Hur ser jag skillnaden på LH 2,2 och LH 2,4
Här finns en tråd från garaget.org http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113093&action=new
-
Detta är vad jag Tror, har ej provat.
LH2.2 lambda kompenserar inte på det sättet som 2.4 så med ökat tryck borde motorn få mer över hela registret.
2.2 går att ställa co på luftmassemätaren
-
My BAD!
Läste som en kratta.. Ja dem chippen å boxarna jag länka till är ju 2.4 å INTE 2.2
Men maila till killen som har sidan (mpre)
Så kanske han kan få fram eller vet någon som har prom till 2.2!?
-
Varför chippa? Motorn är modifierad och lär inte behöva samma soppamängd och tändningsinställning som en originalmotor eller en motor modifierad på ett annat sätt, och det är väl knappast så att du hittar någon som tagit fram chip till exakt de ändringar du gjort i motorn. I bästa fall blir du av med ett lågt satt varvstopp...
Ett chip avsett för en motorkonfiguration blir inte rätt på en motor byggd med andra prylar. Som att köpa samma klädstorlekar som passade tidigare när man hade rejäl ölmage och vägde 100kg efter att man spenderat ett halvår på gymmet och består av 80kg muskler istället... :banghead:
Har man ett sprut som inte går mappa kan man försöka få hyfsat rätt soppamängd/tändningsinställning genom att ändra bränsletryck och sånt och hoppas att sprutet inte kompenserar för att det känner av att något inte står rätt till, ett universalchip kanske kan göra situationen bättre men det lär inte bli helt rätt ändå. Ska motorn ställas in ordentligt får man byta till grejer som går justera efter önskemål - exempelvis förgasare eller ett mappningsbart sprut.
-
Tror jeg monterer sammen motoren jeg og øker bensintrykket noe å se hvordan det går. Ska man sette opp kammen i orginal posisjon etter merkene som orginalt er på motoren, altså stempel 1 på topp, rotor i fordeler riktig osv...? Jeg liker best forgassermotorer, men det koster endel å få tak på dobble weber eller dellorte så det hadde vært fint om man kunne brukt det orginale innsprutet noen ganger.