Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B230f projekt, tips å åsikter sökes.  (läst 7757 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MarkusSellgren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« skrivet: mars 09, 2014, 20:30:05 PM »
Halloj, bygger en b230f motor till min 745 -88. Stannat upp lite för att få mer kött på benen och framförallt tips från andra som byggt (Bygger) på samma motorer.
Angående effektmål så har jag inget direkt mål, men att tillägga är att det är en gatbil.
Så det handlar INTE om någon banbil men däremot ska den gå hårt på träffar - Asfalt är det den ska möta.

Nog med romaner, nu till planerna:
  • Helrenoverad std botten, nya lager, packningar, honade lopp.
  • Rätt grov hemmaportad 530, planad 2mm, mirad med std ventiler å relativt vass kam är tanken- Ang ventilstorlek blir det std men fjädrar, tryckare beställs efter valet av kam så det absolut inget som är hugget i sten. Utan tänkte att denna tråd e.v kan lösa den biten ;D
  • Det är LH 2.4, -016 LMM & 962 bränslebox, samt diagnosbox på vänster fjäderbenstorn så antar att det talar för goda möjligheter till e.v chippning.
    Så efter valet av kam så kan man diskutera bränsle & tändningsmotgångar.
  • Extraktor från FS med 2.5" hela vägen med en dämpare längst bak är tanken, e.v rensad katt.
  • Elfläkt från saab 9000.
  • M47 med org svänghjul(För att få en vridvillig botten), 6-puck tillsammans med turbotryckplatta eller eftermarknadstryckplattor.
  • Svetsdiffad bakaxel
  • Ställbart BTR för att hissa trycket lite är tanken.

Nu till konkreta frågor: FS280 verkar vara en snäll kam, kanske för snäll. Är den alldeles för lik V-kammen tro? För isåfall känns det inte som att det är någon större idé med bytet, men fs296 och fs311 lockar även. Att motorn blir "lite" orolig på tomgång är inget som bekommer mig, så länge det går att ge kammen vad den behöver i -bränsle och tändningsväg för fint register är jag nöjd.
Känns rent spontant som att 296an kan ge mig relativt fin gång på gatan samtidigt som den kan ge mig däckrök å goa åkturer om så önskas.

Någon som kan rekommendera e.v passande chipp & setups till någon av dessa kammar?
Även lite mer info angående kammarnas gång och register med liknande setups sökes - Helst egna erfarenheter och inte "jag har hört".

Vid eventuella felskrivningar så rätta gärna - Ingen är perfekt, om man ändå vore det!;)
Synpunkter om setupen är väl uppskattat, helst konstruktivt!
Hoppas att alla kommer ut ur gömmorna å bidrar te goa diskussioner å e.v lösningar!:)


Mvh, Sellgren

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« Svar #1 skrivet: mars 09, 2014, 22:10:27 PM »
Det värkar ju som ett vettigt konsept :)

Original ventilerna räcker långt bara portningen på toppen är bra så dom klarar du dig med men mäta in ventilfjädrarna så du får ut max av dom om du byter vilket är ett måste om du vill varva mera än ca 6500.

Angående kammarna så är en fs280 rätt lik en k-kam (iaf enligt dom papper jag sett) men modernare och något vassare profil
med en Fs 296 är det ett måste och få till det bra med bränsle och en bra tändkurva annars blir den väldigt bottensvag och går inte alls bra fören 2500-3000 varv med ett singelspjälls insug
En fs311 är väldigt overkill så att säga och skulle inte komma till sin rätt med org F-insuget (ska helst ha 48/50er)

F-insuget är inte så jättebra då rören krymper ihop vid spridarna och längre upp där dom korsar varandra innan plenumet.
Det är en bra ide och snygga till så mycket man kan utan att det går hål där spridaren sitter längre upp måste man kapa av insuget porta sen svetsa ihop det dvs en massa jobb med så det går ju bort.

Men det där med chippen är ju tyvär svårare och lösa billigt då det är så många faktorer som spelar in har inga större egna erfarenheter av olika sugmotor chipp men har märkt hur små ändringar kan kräva om mappning eller ändringar av förgasarmunstycken.
men det bästa är nog och prata med en chipptrimmare om motorkonseptet och se vad dom kan erbjuda.
mvh

Utloggad MarkusSellgren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« Svar #2 skrivet: mars 09, 2014, 22:35:33 PM »
Godkväll! Tackar för svar!
Visst känns det som ett okej koncept?!  ^-^

Då kan vi slopa fs280 direkt, vill ha ut mer än vad volvo original kan erbjuda, hehe.
Felskrivning utav mig, skulle stå FS300 och inte 311an - då jag vet att den kräver en hel del till. Framförallt antingen mappbart sprut eller förgasare som sagt.
Lutar åt att bestämma sig för 296an då den verkar vara ett bra "mellanalternativ" - Gata respektive däcksprängning.

Ska höra mig för angående chippen, faktiskt kollat utbudet här på FS angående chip, rent prismässigt verkar det rimligt. Någon som testat chippen?
Hur långt orkar org.spridarna & Lmm med för att det ska likna något? Framförallt hur långt orkar 296 kammen med?

Mvh, Sellgren

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2014, 08:16:19 AM »
fs 300 är inte så mycket vassare än 296an fs122 har jag provat och den är iaf enligt mig en bra kam som går rätt fint trots att den har ganska snälla värden fs280 är nog onödigt snäll om man ska lägga ner tid och pengar på topplocket.

 296an kräver nog ungefär samma av insprutningssystemet som fs300 då den har liknande duration och org spridarna räcker till ca 170hk hk lmm räcker längre men ska man byta till större spridare bör man öka arian på lmm lika mycket annars blir det fel för insprutningen.

hur långt kammen räcker är svårt och säga då det sitter i allt annat också motorvolym totalt insugs och avgasflöde avstämningsvarvtal på insug och grenrör och ksk hundra saker till:-P
men den är lämplig för 170-200hk kan man nog säga
mvh
« Senast ändrad: mars 12, 2014, 08:19:50 AM av sleepy_ »

Utloggad MarkusSellgren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2014, 01:30:03 AM »
Lutar åt FS122 med org sprut för att sedan chippa å se, är ja nöjd med effekten stannar jag där annars blir det å gå upp ett steg i kam te något värre:)
Letar f.ö fortfarande efter extraktor!  Kommentera / PM ifall du / ni där ute ruvar på något! Helst så nära norra skåne som möjligt!:)(b230f 740)

MVH Sellgren

Utloggad MarkusSellgren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2014, 17:26:40 PM »
Halloj! Motorn är komplett, fs280kammen sitter i toppen å är monterad, nu är det bara en sak kvar, förgasare...vilka ska jag ha? Å till vilket insug?
Planad 2mm, portad, std ventiler.
 11.5 lyft å 280 duration å std block.
Kom med förslag, dubbla 40or kan väl låta rimligt?


Mvh Sellgren

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2014, 02:10:18 AM »
Hadde du inte ett lh 2,4 i sprut?
annars då det gäller förgasare så fungerar säkert 40er bra 45er är ännu bättre om du skulle vilja trimma vidare senare sen blir dom inte för stora heller.
akta dig bara försolexförgasare som är svåra och hitta munstycken till addhe är dom enda som det finns bra med grejjer till tror jag.
Då det gäller insug finns det ju flera olika jag gillar dom av kortare modell i en 240 är det nästan ett måste och ha både korta insug och trattar på förgasarna om man ska ha kvar org bromsservon

Utloggad MarkusSellgren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2014, 22:36:26 PM »
Halloj,  köpt korta kl insuget, dubbla weber 45or,  bytt aggregat-axel, köpt brytarfördelare, toppen är på plats.  Imorgon ska fördelaren,  insug och förgasare på samt synca dom så gott de gå innan jag hinkar i historien.  Har du något tips på bestyckning?
Hade / har lh 2.4 men elektronik är inte min grej, å förgasare klingar bättre med intresset:)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230f projekt, tips å åsikter sökes.
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2014, 02:34:11 AM »
jag satte ihop en motor i en busbil igår med ett lite tillsnyggat kl insug weber 45er portad topp (lite mer portad på insug än den i dummietråden (ca 36.5mm minsta aria) men ungefär samma på avgas)och fs296 kam den gillade f9 e-rör 160 i huvud och 180 luftmunstycke.
har 55f6 i lågfart vilket den inte gillar alls skulle haft 65er men dom är beställa:P

Men till din motor drar jag en grov gissning på f9 e-rör 135-140 i huvudmunstycke om du har 34-36mm halsringar och 145-150 om det är 38-40 och 160-180 i luftmunstycke.
 på lågfarten kan du nog köra 55f6 då du har rätt snäll kam som bygger bra med vakum (det gick med fs296an rejält backad) men det är svårt och säga fören motorn är uppstartad och man märker hur mycket soppa den vill ha på olika varvtal mm det är liten chans att man träffar rätt direkt sen brukar ju luftfilter göra att den går lite fetare.
mvh