Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B230F - råd & tips kring sugtrim  (läst 95912 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #15 skrivet: oktober 28, 2009, 12:17:00 PM »
nej det är verkligen inga voc chip.
ja det är månen 7. funkar bäst i volvo enligt mig.

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #16 skrivet: oktober 28, 2009, 12:25:15 PM »
nej det är verkligen inga voc chip.
ja det är månen 7. funkar bäst i volvo enligt mig.


Okej! Vem säljer dessa chip som ni pratar om ? är det svårt att löda in dem? Har chippat en ford probe vilket var enkelt, bara löd dit en ny sockel till chippet.

Vad pratar vi om för pengar för ett extractor av grön gotland?

Iom. att jag kommer göra utan svänghjulsgivare samt blockmonterad fördelare så bör jag kunna köra med ett skelettsvänghjul tillsammans med min m46 låda? Passar standard b230 kopplingen på dessa svänghjul ?

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #17 skrivet: oktober 28, 2009, 13:26:39 PM »
hör av dig på min mail, ska jag svara mer på dina frågor  ;)

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #18 skrivet: oktober 28, 2009, 13:56:04 PM »
hör av dig på min mail, ska jag svara mer på dina frågor  ;)

Mail skickat! :)

En FS296:a kommer snart att inhandlad tillsammans med lite annat godis!
Dock behöver jag lite inställningshjälp av kammen. Söker någon i göteborgs området som kan hjälpa mig med inställningen då jag vill ha det riktigt gjort, ett ställbart drev kommer även att monteras!

EDIT: FS300, Ställbart drev, hårdare ventilfjädrar blev det :)
« Senast ändrad: oktober 29, 2009, 09:52:31 AM av Carfreak »

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #19 skrivet: november 07, 2009, 21:42:28 PM »
Allt installerat å klart, ventilspelet perfekt, kammen inställd perfekt!
Nu till nästa problem, verkar som org. styrenheterna ballar ur totalt då motorn går snålt :p
Som tur är får jag låna 2st MPRE rally boxar för att testa med. Löser sig problemet då så är det bara att köpa dem. Org. boxarna brukar la hänga med till 160-170hk iafall? Isåfall känns det rätt kul att man har runt dem hästarna i motorn :) FS300:a kammen är verkligen att rekommendera, får en härlig svajjande tomgång med mycket kraft! :p

Återkommer med svar när jag testat de nya boxarna :p

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #20 skrivet: november 12, 2009, 15:28:23 PM »
Nu har jag monterat de nya boxarna, märkbar skillnad, dock går den fett istället :s
Sitter nya NGK BP6ES stift i.. Hmm, kan de nya boxarna ha ändrat mina spridare efter org. tryck? kör med ca. 4bar nu, 3bar org.

Utloggad Lars Borg

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #21 skrivet: november 12, 2009, 21:21:24 PM »
Kolla www.bilcross-shop.com Han har såkallade "weber eliminator" chip till f sprutet. ;)

Folkraceshop: justerat länkadressen
« Senast ändrad: november 12, 2009, 22:13:38 PM av Folkraceshop »

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #22 skrivet: november 13, 2009, 07:28:55 AM »
Tror inte det chippet fungerar bättre än MPRE chippen dock.
Problemet är det att om jag trycker ned gasen vid 1000RPM så blir det precis som att något stoppar gasen, motorn liksom vill inte/orkar inte gå upp i varv. Trampar jag lätt på gasen varvar den upp ganska fint. Är likadant om jag tex. kör på 2:an, släpper gasen och trycker ned den igen när varvet är runt 1500rpm så rycker den och vill inte gå upp i varv.. Vette tusan vad det kan vara!!
Kan det vara så enkelt att org. spridarna inte räcker till även om jag har chip ?! Idag skall 850 t5 oranga spridare testas, mina org. är på 214cc och de oranga är på 310cc så 96cc ökning.

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #23 skrivet: november 13, 2009, 12:49:55 PM »
Sådär, felet hittat, är luftmassemätaren som ballat ur!
Dock har jag fler felkoder:

1-2-1 = Luftmassemätaren
2-3-4 = Spjälläges kontakt
2-2-3 = Ledningar tomgångsventil

Kan de 2 sistnämda orsakas av luftmassemätaren som är trasig tro ?!

Är det någon som vet bosh nummret till den luftmassemätare som min volvo ska ha?!
Är en 740 -90 med LH2.4 Tillverkad år 89 mån 10
Just nu sitter det en 017 mätare på men tror det ska vara en 007 mätare.

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #24 skrivet: november 13, 2009, 13:09:03 PM »
Du kan passa på att uppgradera till ett större insugningsrör och lmm rör för då får maskinen lite mer luft..
Tex. en lmm från en 16v eller en 960 har mycket grövre rör.

En vanlig b230f har slutsiffror 020
Tex en 16v har 010.

Jag gjorde som så att jag flytta över 020 innehållet till en 010 lmm´s grövre rör.
Men det för att 010ans mätinhehåll var deffekt..
Annars tror jag nog det går att smiska på en 010 rätt på?

Fördelen med att flytta över 020´in innehåll kan jag tänka mig är att den då inte vet om den grövre rördimensionen.
Utan skyfflar in mer luft än den vet om, vilket borde innbära att den också fetar på bränslet med hjälp av lamda styrningen?

Eller om man redan ökat på bränsletryck osv. borde det bara göra susen med lite extra luft..

Sen kan man alltid byta till grövre spjällhus osv. för att bibehålla grovleken från lmm ända in i insuget.

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #25 skrivet: november 13, 2009, 13:48:11 PM »
Ett grövre rör sitter på, från lmm sitter det 2,5" kanske lite större..
Men om du LMM är trasig, ger den då det symptomet att bilen går ryckigt vid gaspådrag vid låga varv? Den går ju klockrent när jag tar ur kontakten, sätter jag sen in den igen och nollar koderna kommer de inte tillbaka utan enda som händer är att bilen går dåligt igen.

Även fått en kod på motortempgivaren nu..

Motortemp givaren bytt å felkoden borta!
Nu återstår LMM koden, ska byta den idag och se om det blir någon skillnad.. Förhoppningsvis blir det bättre! Som sagt, utan LMM går bilen underbart förutom att tomgången blir låg men..
« Senast ändrad: november 13, 2009, 14:33:51 PM av Carfreak »

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #26 skrivet: november 13, 2009, 15:02:55 PM »
Hade samma fenomen på min med trasig lmm.. ingen tomgång.. å krasslig på låga varv, annars gick den gött!
Med moddad lmm fick den tomgång igen, men är något segstartad, tror den får lite för mycket sås för den ryker rätt mycke när den startar...
Blöddrar/tvekar lite fortfarade på gasen på låga varv när den är kall..

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #27 skrivet: november 13, 2009, 15:09:30 PM »
Okej! Jaja, får prova med den nya LMM´n..
Bytt LMM nu, svarar bra på gasen, äntligen det problemet ur världen!!
« Senast ändrad: november 13, 2009, 16:29:36 PM av Carfreak »

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #28 skrivet: november 13, 2009, 19:37:42 PM »
Har ett annat problem nu.. FÅr fasen inte till spjällägesgivaren. Måste nollställa allt osv och börja om med inställningen. Vissa säger att det ska finnas någon kontakt någonstans som man ska jorda för att ställa in grundvarvtalet innan man ställer in spjällägesgivaren. Någon som vet var denna kontakten sitter??

Jaja, nu har jag slut på idéer, tror nog att toppen behöver portas en del då denna kammen verkar alldeles för vass för min motorsetup i dagsläget.
Även provat med MPRE boxar och visst bilen blir vassare men är inte riktigt perfekt.
Stiften har en fin färg.

Sparar just nu pengar till en redig portning av toppen samt nya ventilsäten..
« Senast ändrad: november 15, 2009, 13:19:50 PM av Carfreak »