Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B230F  (läst 20880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bstrand

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
B230F
« skrivet: mars 20, 2008, 21:22:34 PM »
Nån som kört folkrace med en B230F och försökt skrämma upp den lite? Hur mycket gör det att bara få dit ett ordentligt avgas utan kat?

Tips på nån kamaxel som funkar bra att stoppa i?

Dessa två saker är ju mer eller mindre standard i folkracesammanhang och går att göra utan större hål i plånboken. Sen kan man såklart porta och plana och sätta i större ventiler mm, men då springer ju kostnaden iväg.

Anledningen till att jag frågar är att det börjar finnas väldigt mycket 240/740 till salu nu för bra priser, med just B230F. Äldre B23E-bilar med mer effekt original börjar bli svåra att få tag på till bra pris och i rätt ände av landet...om man inte har en massa kontakter, vilket jag inte har...  ::)

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B230F
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2008, 06:39:58 AM »
Jag såg en 245 med B230F i Laxå förra året som gick duktigt bra. Det ända man kunde konstatera var att när han varva ur ordentligt så gick övervarvningsskyddet in. Vet ej om det sitter i boxen eller om det sitter i rotorn  ??? Nån som vet?

B230F känner ju av hur mycket luft som motorn drar in via luftmassemätaren. Det är nog där som begränsningen ligger. Jag tror att dom som trimmar med B230F svarvar ur eller skaffar ett större rör till luftmassemätaren.

Eller?  ???

Utloggad Norr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2008, 20:36:31 PM »
Tar upp en gammal tråd om B230F
Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
Hur kopplar jag bort övervarvskyddet?
Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?
Är det något mer jag behöver tänka på ?

Tacksam för svar.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B230F
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2008, 20:47:27 PM »
Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?
Dubbelmasse svänghjulet behövs till det elektroniska sprutet, tyvärr.

En annan sak som man kanske ska tänka på är knacksensorn. Om motorn börjar spika, så ställer tändningen ner sig automatiskt, men den innebörden att man tappar effekt  :-\ Kör med 98 oktan och montera bort sensorn. Bättre med lite spikningar under ett heat, än effektförlust  ;D

Citera
Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
En FS280 funkar nog bäst.


Utloggad Norr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2008, 11:42:08 AM »
Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?
Dubbelmasse svänghjulet behövs till det elektroniska sprutet, tyvärr.

En annan sak som man kanske ska tänka på är knacksensorn. Om motorn börjar spika, så ställer tändningen ner sig automatiskt, men den innebörden att man tappar effekt  :-\ Kör med 98 oktan och montera bort sensorn. Bättre med lite spikningar under ett heat, än effektförlust  ;D

Citera


Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
En FS280 funkar nog bäst.



Tack för det :)
Är det inte bara att ställa upp tändningen ordentigt när jag tar bort knacksensorn så slipper jag knackningarna ?
Sen är det "bara" att börja fila och plana, så får vi se om jag får fart på motorn ;)

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B230F
« Svar #5 skrivet: oktober 22, 2008, 12:01:00 PM »
Är det inte bara att ställa upp tändningen ordentigt när jag tar bort knacksensorn så slipper jag knackningarna ?

Tvärtom. Det är hög tändning som ger spikningar... Du får ställa tändningen så högt det går utan att det spikar.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #6 skrivet: oktober 22, 2008, 19:03:48 PM »
ang 230f alla funkar inte om du rycker ur kontakten då sänker dom tändningen massor o då går den skitdåligt pg av för låg tändning----skruva loss sensorn och häng den åt sidan sätt en kabel mellan sensorn och jord så ställer den inte ner tändningen

Utloggad Norr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #7 skrivet: oktober 22, 2008, 19:09:10 PM »
Är det inte bara att ställa upp tändningen ordentigt när jag tar bort knacksensorn så slipper jag knackningarna ?

Tvärtom. Det är hög tändning som ger spikningar... Du får ställa tändningen så högt det går utan att det spikar.


Ja det var nått sånt jag tänkte,men skrev nog lite fel :-[

Utloggad Norr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #8 skrivet: oktober 22, 2008, 19:11:24 PM »
ang 230f alla funkar inte om du rycker ur kontakten då sänker dom tändningen massor o då går den skitdåligt pg av för låg tändning----skruva loss sensorn och häng den åt sidan sätt en kabel mellan sensorn och jord så ställer den inte ner tändningen

Tack för tipset :) Alla tips är värdefulla eftersom jag bara fixat med B20 tidigare, jag måste väl förnya mig lite ;)

Utloggad Berggren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • www.ReklamRacing.com
    • Visa profil
    • Reklam Racing
SV: B230F
« Svar #9 skrivet: oktober 22, 2008, 20:18:54 PM »
Hej...jag hade en sån som det satt en 7a kam i men varv skyddet satt kvar..Den gick riktigt bra bara att man fick växla tidigt..GRYMT bottendrag....
ReklamRacing.com

Tottis

  • Gäst
SV: B230F
« Svar #10 skrivet: november 08, 2008, 23:39:08 PM »
Du kan använda lätta svänghjul (skellett) om det är en b230F motor ifrån 87-88A den motorn har svarta spridare å ingen givare på svänghjulet. går även å ställa tändningen manuellt på dom men övervarvskyddet får ändras i boxen.

Utloggad Norr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #11 skrivet: november 20, 2008, 10:20:42 AM »
Du kan använda lätta svänghjul (skellett) om det är en b230F motor ifrån 87-88A den motorn har svarta spridare å ingen givare på svänghjulet. går även å ställa tändningen manuellt på dom men övervarvskyddet får ändras i boxen.

Tack för det  :D

Jag har sökt givaren på svänghjulet, men inte hittat nått så det är nog "rätt" motor.

Någon som vet vid vilket varv övervarvskyddet går in ?

Tottis

  • Gäst
SV: B230F
« Svar #12 skrivet: november 23, 2008, 23:09:09 PM »
dom som har givaren på svänghjulet har givaren fastsatt i sprängkåpan om du tittar bakom topplocket. eller kan du kolla om det sitter en kontakt med 3 stift(kablar) till fördelare. e där kablarna till fördelaren kan du också sätta i skelettsvänghjul.. hade en vägarbil 744 men b230F-motor å där rensade jag kattalysatorn,öppet filter i originalluftburken,2,5 tums avgassysten å en Volvo vx3-kam (går även med vx kammen som e samma som vx3 fast vx3 e 3grader framställd för mer varv) å hade även kvar original tungt svänghjul å där blev ett väldigt fint register i den. behövde aldrig bry mig om varvstoppet. det får man chippa om man vill ha bort.ett extraktor funkar fint på rn sån maskin också. hoppas du har fått lite mer svar på dina frågor/MVH/Tottis

Utloggad Norr

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #13 skrivet: november 28, 2008, 07:34:42 AM »
Mycket tack för all info  :D

Nu ska det trimmas ;D

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: B230F
« Svar #14 skrivet: december 22, 2008, 17:32:47 PM »
Lånar tråden lite :)
på tal om lättat svänghjul (Skellett) är balansering efter svarvning ett måste ??? Har möjlighet att svarva men inte balansera... :)
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0