Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: bstrand skrivet mars 20, 2008, 21:22:34 PM
-
Nån som kört folkrace med en B230F och försökt skrämma upp den lite? Hur mycket gör det att bara få dit ett ordentligt avgas utan kat?
Tips på nån kamaxel som funkar bra att stoppa i?
Dessa två saker är ju mer eller mindre standard i folkracesammanhang och går att göra utan större hål i plånboken. Sen kan man såklart porta och plana och sätta i större ventiler mm, men då springer ju kostnaden iväg.
Anledningen till att jag frågar är att det börjar finnas väldigt mycket 240/740 till salu nu för bra priser, med just B230F. Äldre B23E-bilar med mer effekt original börjar bli svåra att få tag på till bra pris och i rätt ände av landet...om man inte har en massa kontakter, vilket jag inte har... ::)
-
Jag såg en 245 med B230F i Laxå förra året som gick duktigt bra. Det ända man kunde konstatera var att när han varva ur ordentligt så gick övervarvningsskyddet in. Vet ej om det sitter i boxen eller om det sitter i rotorn ??? Nån som vet?
B230F känner ju av hur mycket luft som motorn drar in via luftmassemätaren. Det är nog där som begränsningen ligger. Jag tror att dom som trimmar med B230F svarvar ur eller skaffar ett större rör till luftmassemätaren.
Eller? ???
-
Tar upp en gammal tråd om B230F
Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
Hur kopplar jag bort övervarvskyddet?
Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?
Är det något mer jag behöver tänka på ?
Tacksam för svar.
-
Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?
Dubbelmasse svänghjulet behövs till det elektroniska sprutet, tyvärr.
En annan sak som man kanske ska tänka på är knacksensorn. Om motorn börjar spika, så ställer tändningen ner sig automatiskt, men den innebörden att man tappar effekt :-\ Kör med 98 oktan och montera bort sensorn. Bättre med lite spikningar under ett heat, än effektförlust ;D
Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
En FS280 funkar nog bäst.
-
Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?
Dubbelmasse svänghjulet behövs till det elektroniska sprutet, tyvärr.
En annan sak som man kanske ska tänka på är knacksensorn. Om motorn börjar spika, så ställer tändningen ner sig automatiskt, men den innebörden att man tappar effekt :-\ Kör med 98 oktan och montera bort sensorn. Bättre med lite spikningar under ett heat, än effektförlust ;D
Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
En FS280 funkar nog bäst.
Tack för det :)
Är det inte bara att ställa upp tändningen ordentigt när jag tar bort knacksensorn så slipper jag knackningarna ?
Sen är det "bara" att börja fila och plana, så får vi se om jag får fart på motorn ;)
-
Är det inte bara att ställa upp tändningen ordentigt när jag tar bort knacksensorn så slipper jag knackningarna ?
Tvärtom. Det är hög tändning som ger spikningar... Du får ställa tändningen så högt det går utan att det spikar.
-
ang 230f alla funkar inte om du rycker ur kontakten då sänker dom tändningen massor o då går den skitdåligt pg av för låg tändning----skruva loss sensorn och häng den åt sidan sätt en kabel mellan sensorn och jord så ställer den inte ner tändningen
-
Är det inte bara att ställa upp tändningen ordentigt när jag tar bort knacksensorn så slipper jag knackningarna ?
Tvärtom. Det är hög tändning som ger spikningar... Du får ställa tändningen så högt det går utan att det spikar.
Ja det var nått sånt jag tänkte,men skrev nog lite fel :-[
-
ang 230f alla funkar inte om du rycker ur kontakten då sänker dom tändningen massor o då går den skitdåligt pg av för låg tändning----skruva loss sensorn och häng den åt sidan sätt en kabel mellan sensorn och jord så ställer den inte ner tändningen
Tack för tipset :) Alla tips är värdefulla eftersom jag bara fixat med B20 tidigare, jag måste väl förnya mig lite ;)
-
Hej...jag hade en sån som det satt en 7a kam i men varv skyddet satt kvar..Den gick riktigt bra bara att man fick växla tidigt..GRYMT bottendrag....
-
Du kan använda lätta svänghjul (skellett) om det är en b230F motor ifrån 87-88A den motorn har svarta spridare å ingen givare på svänghjulet. går även å ställa tändningen manuellt på dom men övervarvskyddet får ändras i boxen.
-
Du kan använda lätta svänghjul (skellett) om det är en b230F motor ifrån 87-88A den motorn har svarta spridare å ingen givare på svänghjulet. går även å ställa tändningen manuellt på dom men övervarvskyddet får ändras i boxen.
Tack för det :D
Jag har sökt givaren på svänghjulet, men inte hittat nått så det är nog "rätt" motor.
Någon som vet vid vilket varv övervarvskyddet går in ?
-
dom som har givaren på svänghjulet har givaren fastsatt i sprängkåpan om du tittar bakom topplocket. eller kan du kolla om det sitter en kontakt med 3 stift(kablar) till fördelare. e där kablarna till fördelaren kan du också sätta i skelettsvänghjul.. hade en vägarbil 744 men b230F-motor å där rensade jag kattalysatorn,öppet filter i originalluftburken,2,5 tums avgassysten å en Volvo vx3-kam (går även med vx kammen som e samma som vx3 fast vx3 e 3grader framställd för mer varv) å hade även kvar original tungt svänghjul å där blev ett väldigt fint register i den. behövde aldrig bry mig om varvstoppet. det får man chippa om man vill ha bort.ett extraktor funkar fint på rn sån maskin också. hoppas du har fått lite mer svar på dina frågor/MVH/Tottis
-
Mycket tack för all info :D
Nu ska det trimmas ;D
-
Lånar tråden lite :)
på tal om lättat svänghjul (Skellett) är balansering efter svarvning ett måste ??? Har möjlighet att svarva men inte balansera... :)
-
svar ja ;D
-
Då kontrar jag med svar Nej. Skelettsvänghjulen jag säljer är inte balanserade, och jag har inte hört om något med obalans.
-
okej tackar ;D då blir det till att svarva litt efter jul :)
något mer än kransen som man bör vara försiktig om när man svarvar? :P
-
Jag har fått tag i ett svänghjul där man tagit ur såpass mycket på både fram och baksida att det knappt fanns material kvar för att hålla fast just den biten som startkransen sitter på. Det var visserligen ett saabsväng, men principen är ju densamma ::)
Att inte beräkna en sådan sak Kan innebära att man missat heat/finalseger, eller rentav inte ens hinner lasta bilen innan tävling för att det rasslar till. Och vem vill det? :o
-
jag brukar använda mig av en däckbalanseringsmaskin när jag "balanserar" svänghjul.
jag menar när den visar noll så är det väl bra?
kom bara ihåg att ställa maskinen på motorcykelhjulsläget(heter troligtvis nått finare) så att du inte behöver balansera både in/utsida på svänghjulet ;D
-
jag brukar använda mig av en däckbalanseringsmaskin när jag "balanserar" svänghjul.
jag menar när den visar noll så är det väl bra?
Det lät som en rätt vettig "hemmasmides"-grej! även om det kanske inte är på tusendelen exakt, så är det ju ändock bättre än inget alls. ;D
-
ett litet tips till den som ska lätta svänghjulet svarva av baksidan först då kommer hålen fram som styrstiftet sitter i ta ett dorn o knacka ur stiften styrstiften sitter ju som fast gjutna ibland o så slipper man dra av dom när man ska vrida ur dom har man inte haft otur förrut så man det då
-
JAg undrar en sak, när man montera på ett lättare svänghjul måste man då även byta remskivan? För jag märkte att det är ganska stor vikt skillnad på remskivan från en b23 med bara två remspår, mot den som sitter på 230f som ha tre remspår. Tänkte att det kasnke behövdes för att få balans mot det tyngre svänghjulet som sitter 230f. ??
kanske ska tillägga att jag ska köra med vanlig brytartändning och förgasare.
-
Det ska vara avvägt och balanserat, men på folkracenivå känns det som att det inte är så petnoga. Har du tillgång till svarv så är det bara svarva bort sista remspåret, om du inte ska använda det.
-
Hej på er jo angående det att det sägs inte gå att använda det "tunna" svänghjulet till nya sprutet är inte korrekt det går absolut att använda så länge man man har sprutet med endast en givare mot svänghjulet dock måste man svetsa dit en liten trekant på svänghjulet där grundmarkering skulle vara, ser lite konstigt ut men funkar kanon.
lycka till