Trimma > Volvo

B230F

(1/5) > >>

bstrand:
Nån som kört folkrace med en B230F och försökt skrämma upp den lite? Hur mycket gör det att bara få dit ett ordentligt avgas utan kat?

Tips på nån kamaxel som funkar bra att stoppa i?

Dessa två saker är ju mer eller mindre standard i folkracesammanhang och går att göra utan större hål i plånboken. Sen kan man såklart porta och plana och sätta i större ventiler mm, men då springer ju kostnaden iväg.

Anledningen till att jag frågar är att det börjar finnas väldigt mycket 240/740 till salu nu för bra priser, med just B230F. Äldre B23E-bilar med mer effekt original börjar bli svåra att få tag på till bra pris och i rätt ände av landet...om man inte har en massa kontakter, vilket jag inte har...  ::)

Folkraceshop:
Jag såg en 245 med B230F i Laxå förra året som gick duktigt bra. Det ända man kunde konstatera var att när han varva ur ordentligt så gick övervarvningsskyddet in. Vet ej om det sitter i boxen eller om det sitter i rotorn  ??? Nån som vet?

B230F känner ju av hur mycket luft som motorn drar in via luftmassemätaren. Det är nog där som begränsningen ligger. Jag tror att dom som trimmar med B230F svarvar ur eller skaffar ett större rör till luftmassemätaren.

Eller?  ???

Norr:
Tar upp en gammal tråd om B230F
Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
Hur kopplar jag bort övervarvskyddet?
Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?
Är det något mer jag behöver tänka på ?

Tacksam för svar.

Folkraceshop:

--- Citat från: Norr skrivet oktober 10, 2008, 20:36:31 PM ---Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?

--- Slut citat ---
Dubbelmasse svänghjulet behövs till det elektroniska sprutet, tyvärr.

En annan sak som man kanske ska tänka på är knacksensorn. Om motorn börjar spika, så ställer tändningen ner sig automatiskt, men den innebörden att man tappar effekt  :-\ Kör med 98 oktan och montera bort sensorn. Bättre med lite spikningar under ett heat, än effektförlust  ;D


--- Citera ---Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
--- Slut citat ---
En FS280 funkar nog bäst.

Norr:

--- Citat från: Folkraceshop skrivet oktober 16, 2008, 20:47:27 PM ---
--- Citat från: Norr skrivet oktober 10, 2008, 20:36:31 PM ---Kan jag sätta "vanlig" skelettsvänghjul?

--- Slut citat ---
Dubbelmasse svänghjulet behövs till det elektroniska sprutet, tyvärr.

En annan sak som man kanske ska tänka på är knacksensorn. Om motorn börjar spika, så ställer tändningen ner sig automatiskt, men den innebörden att man tappar effekt  :-\ Kör med 98 oktan och montera bort sensorn. Bättre med lite spikningar under ett heat, än effektförlust  ;D


--- Citera ---

Om man portar och planar topp (530) och även planar blocket och kör med orginal insprut, vad rekomenderar ni för kamaxel till detta?
--- Slut citat ---
En FS280 funkar nog bäst.



--- Slut citat ---

Tack för det :)
Är det inte bara att ställa upp tändningen ordentigt när jag tar bort knacksensorn så slipper jag knackningarna ?
Sen är det "bara" att börja fila och plana, så får vi se om jag får fart på motorn ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion