Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Marin B230F trim  (läst 16168 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Marin B230F trim
« skrivet: oktober 20, 2015, 16:29:39 PM »

Ska marinkonvertera en B230F skulle behöva trimma motorn för lite mer mos.
Det finns endel skrivet om detta redan....

Önskemål: Effekt +160hk med bra botten vrid och bra tomgång även vid lågt varvtal. Max 5500 varv/min. Kunna köra på 95 oktan.
Vad skulle kunna vara lämpligt?

Hade tänkt mig något sånt här:
Underdel: B230 F std.
Topplock: 530 org ventiler jämna till kanalerna men behålla original, plana ca 2mm. Är det värt att leta upp en 531 topp? Eller satsa på en portning?
Kamaxel: Timo 12,2 eller FS280 ?
Grenrör: Avgaslimpa AQ
Förgasare: 2 x Fajs 45or
Tändning: STD Volvo Brytarlös fördelare

Och så den obligatoriska frågan, hur många hk skulle ovanstående set up tänkas ge mellan tummen och armbågen?
Eller finns det bättre set up för ändamålet? Tar gärna emot förslag :)


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2015, 20:04:48 PM »
Med vattenkyld limpan och kanalerna i stort sett original ger motorn inte 160+ hk iaf.
Tror mer troligt är 130-135 sötvattenslimpan ska vad jag hört vara rena döden för effekten och betydligt sämre än ett org sugmotorgrenrör så kan man byta ut den känar man mycket troligen 10-15hk även med ganska snäll motor i övrigt

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2015, 14:00:30 PM »
Ja det har jag åxå hört (Timo har skrivit det själv åxå) att det inte går att plocka ut mer än ca 145hk med limpan....
Men nu såg jag på Timos FB sida att han bänkat en AQ 151 (B230 2,5L) till 200hk!! med en original limpa.
Var tvungen att maila och fråga om det var något special med limpan men det skulle det inte vara.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #3 skrivet: oktober 21, 2015, 22:09:22 PM »
Men och andra sidan ger Timos projektmotor med standard b230f insug med större spjäll och deras chipp typ 215hk i deras bänk och dom skriver ingenting om andra spridare eller högre bränsletryck (om jag inte missat det)
Och dels brukar det.sägas att org spridarna räcker till 170-180hk sen om man räknar i flöde skrev Stefan här på forumet att org insuget flödade ca 195cfm och en solex 40 med 32mm halsring flödar lite över 200 (sedan monterat på en topp blir det mycket lägre på bägge men en jämförelse iaf) och hur många motorer med solex 40er ger mer än riktiga 170-180hk
Men marinmotorn var ju dessutom en 2,5a en 2,3a ger ju lite mindre.
Jag säger inte säkert att det inte kan stämma men är då kritisk till det.
Men bästa är nog och få en relativt mild portning på en 530 topp med aq limpan kvar får man ju ingen riktig  avstämning på avgas sidan så gärna lägga ner lite mera tid där och större ventiler så av folkraceshopens kammar skulle jag kört en fs122 fajsarna kommer ju med långa trattar och dom fungerar nog bra.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #4 skrivet: december 12, 2015, 23:24:05 PM »
 Ja iofs, men det kan oxå vara så att han inte vill ge ut hela receptet...
För någonstans ska han ju känna pengar på detta och om vem som helst skulle kunna bygga B230 motorer med standard sprut på +200hk så skulle han vara arbetslös.... Lite överdrivet men iaf...

Sen uppstår det en diskution om vems bänk som är ärlig osv....

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #5 skrivet: december 13, 2015, 08:09:09 AM »
Tanken är vällatt timo ska tjäna sina pengar igenom att folk ska kopiera receptet igenom och köpa deras grejer
Alla har ju inte kunskapen och maskinerna för och mappa/tillverka ett chipp, slipa en kam, göra ett extraktorgrenrör, svarva upp spjällhus porta topp mm.
Dom som kan det köper troligen inte av någon annan alls oavsett vad dom får för effekter:P
Men efter och ha sett resultat  efter flera bromsningar där motorer med liknande kammar som timos 13.10 och weber 45er stanna på 180-200hk trotts mycket testande med trattlängder olika kammar grenrör mm så tycker jag 215 med ett original b230f insug låter alldeles för bra för och stämma typ 25hk för bra iaf
Och effekten ökar inte Heller mycket med värre topp när förgasare mm stryper.
Tex ta en gammal moppe och prova trimma den hur mycket som helst men men pluggen i insuget kvar tror chansen är liten att den går bättre än orginal men med dragen plugg.
Men men nu låter jag onödigt negativ tror motorerna är prisvärda och att mycket av deras saker än bra (har själv saker från dom) bara att dom saltar på siffrorna lite väl mycket eftersom effekt säljer.
Mvh

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #6 skrivet: december 13, 2015, 09:00:02 AM »
Kollade lite på timos sida för och se om jag hittade igen artikeln om projektmotorn och klickar man in på 13.10 kammen säger dom 213,5hk med lh2.4  och med weber 45,  531 topp portad med 46/38 ventiler och deras steg 4 grenrör har den gett 245hk  :doh:
Och det är 15-20% mera än andra som lever på motorbyggen får ut med 45er och kammar med liknande värden i ärligt kalibrerade bänkar.
En av bästa motorerna jag sett papper på med vanliga weber 45er (som jag tror på) gav 196hk med 38mm halsringar och 200,3 med 40mm halsringar.
Sen finns några hk till med värre kam och om man preppar förgasarna ksk 10 till sen är det stopp på en 2,3 liters b230

Drar man av 20% på 245hk blir det 196hk så ca 200 eller max 210hk
drar man av 20% på 213,5hk blir det 170,8 så 170-180hk (som bör vara max med org spridare och insug)
Och 200hk båtmotorn ger 160 vilket måste vara riktigt bra med det grenröret.

Det är iaf vad jag tror men då är jag ju bara en amatör med en åsikt :read:
« Senast ändrad: december 13, 2015, 16:38:15 PM av sleepy_ »

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #7 skrivet: december 13, 2015, 17:57:07 PM »
Ja det är nog tyvärr som du säger.....
Men ibland vill man tro på det som passar ens planer bäst 😏

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #8 skrivet: december 13, 2015, 23:13:15 PM »
Men sen är chansen stor att motorn inte ger det volvo säger i Original utförande ger den 20hk mindre så kan man ju ändå öka effekten säg om motorn ska ge 100hk men ger 80 och man ökar med 30hk lär det kännas stor skillnad i fordonet men en bromsning ksk gör en besviken då den bara visar 10hk till.
Vad har du nu i båten om man ska tänka förbättringar på den?

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #9 skrivet: december 14, 2015, 07:48:48 AM »
Så är det säkert man har ju hört talas om Volvo hästar 😏 och HK är inte allt måste finnas körbarheten oxå.

Jag börjar med att trimma B20 lite med dubbla Fajs 45or och en Timo 717 kam.
Får se om jag blir nöjd med det, om inte så blir det att lägga i en B23/230.

Båten gör ca 23, 24kn idag hoppas på 30kn med B20 Fajs fuggarna och Timo kamen, vilket skulle vara vad båten gorde ny 75 enligt broschyren 😎

« Senast ändrad: december 14, 2015, 07:54:21 AM av Smuggler »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #10 skrivet: december 15, 2015, 10:48:42 AM »
Okej det är synd att det ska vara så kinkigt med värmeutväcklingen för annars skulle ju en turbo varit de bästa.
Bara hänga dit en komplett b230fk/ft och ett chipp och ladda lite mer så har man dubbla vridet jämfört med en vässad b20 och 200hk vid 4600varv typ.
Sen om man stoppar i lite värre standard kam gärna en lite större turbo (ger mindre värme och bättre hållbarhet också) och lite småmodifieringar här och var så har man mot 230hk vid 5000varv beroende på laddtrycket.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #11 skrivet: december 15, 2015, 19:45:16 PM »
Har faktiskt funderat en hel del på detta....

Man kan ju överladda utan Turbo   ;)

Skulle kunna ta en komplett B230fk byta ut turbon mot en Eaton M62 kompressor från en MB SLK230/CKL230.

Det är några saker som måste lösas dok inga omöjliga saker.

Det svåraste är väl att få till sprutet vet inte hur man skulle kunna få till LH 2.4 sprutet så det hänger med. Kanske inte bara kan hänga på kompressorn och hoppas på det bästa  :-[

Ett alternativ är eftermarknads sprut typ MS säkert den bästa lösningen, vet inte om man skulle kunna använda ett mekaniskt sprut typ från en B21ET? ska ju iaf hänga med upp till 190hk men måste kanske gnistas och så vet inte om det finns någon som håller på med sånt längre... Sen kan man ju trycksätta ett par strombergare men tror inte riktigt på det...
Det innebär troligt vis att man måste montera Lambdan på avgaslimpan finns dom som löst detta genom att svetsa dit en hylsa att motera den i inte omöjligt men lite pyssel, och vet inte exakt hur det ska lösas.

Sedan måste svänghjulet bytas, B230 hjulet går inte in i struten (typ sprängkåpan på bil) till 280 drevet. Och då måste triggerskivan flyttas fram till remskivan...

Pratade med en som gjort detta men han hade byggt på en B23E.
Jag skulle vilja bygga på en B230fk så man får dom oljekylda kolvarna och det starka blocket smet en nyare motor att utgå ifrån.

Här kommer lite fakta hur han har byggt:

I grunden en b23e motor från en 240glt. Ursvarvade kolvar så kompen ligger på ca 8,9:1. Toppen är den enklaste tyvärr(39 nånting) har en 405topp som ska på till vintern.
Kompressor: eaton m90 med magnusson bypass ventil
Databox: Megasquirt MS1 V3.0(styr soppa och tändning)
Tändning: Komplett Ford Edis tändsystem.
Intercooler: Egenbyggd vattenkyld. Använder bla cellpaketet från en saab 900
Soppa: volvo bränslepump, nybyggt fuelrail samt bearbetning i topp för saab turbo spridare. Ställbar bräsletrycksregulator.
Drev: VP280

Orginal kyldetaljer från aq140. Värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, oljekylare och modifierad limpa. Verkar klara att hålla tempen. Har som max kommit upp i 95grader på vattnet med 92gradig termostat(kan vara felmarginalen på termostaten som gör det.) Oljan har inte kommit upp i mer än 90 grader så där finns mycket marginal.

Kyllimpan klarar evakueringen av avgaserna bra. Vi kör med orginallimpan från aq 140 till våran kompressorkonverterade b23:a. Enda modifieringen på limpan är en liten specialhylsa för att klara att montera en bredbandslambda.
Laddar nu ca 1,2bar. Men laddtrycket kommer att sänkas något till nästa år pga av värmeutvecklingen som kompressorn skapar vid det höga trycket.

https://www.youtube.com/watch?v=9m0HZXQqC1M

Men i vinter ska jag gubbtrimma B20n med dubbla "Webrar" och trim kam :)
Detta skulle jag kunna tänka mig som ett roligt projekt att göra någon vinter...


Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Marin B230F trim
« Svar #12 skrivet: december 16, 2015, 14:08:38 PM »
Jo det är klart en kompressor fungerar bra men det är ju lite mera jobb.
Tänkte att och stoppa dit en standard b230fk oöppnad med lite småjobb på kringsutrustningen och ev en annan original kam är ju minsta möjliga jobb för effekten den levererar.
Så det är synd att värmeproblemet finns.