Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Joul skrivet december 12, 2011, 21:56:57 PM
-
Hallå
Jag har planat toppen på min b23a 2mm och sen bytte jag kam till fs280. men de går as dåligt och har ett rätt märkligt klickande ljud från kamen.
Har kollat ventilspelet och det ser bra ut och har komptestat alla cylindrar och alla ligger på ca 16 bar.
men tändstiften är svarta och sotiga som satan så antar att den får för mycket soppa... men jag har inte ens rört förgasaren.
Den går att köra men den bara varvar upp och ingen alls effekt.
är tacksam för alla tips :)
-
Står kammen rätt?
-
Låter som du fått kamremmen ett hack fel.. Använder du ett ställbart kamdrev?
-
Kammen är inställd efter makeringen i ventilkåpan. nej orginal drevet sitter på. ska jag flytta ett kugg fram eller baK?
-
Kammen är inställd efter makeringen i ventilkåpan. nej orginal drevet sitter på. ska jag flytta ett kugg fram eller baK?
Nej, den ska gå skapligt med originalinställningarna. Hur är det med tändningen?
-
tändningen är ställt på måfå just nu, eftersom att den misständer om jag ställer den rätt med sån pistol.
-
Där har du problemet..
-
hur åtgärdar jag det då ?
-
börja med att ställa in kammen så den står som den ska.. kan du inte själv ta hjälp av en som kan (inte en som tror sej veta) sen ställ tändningen rätt justera soppa sen ska du se att den kommer att gå bra mycket bättre
-
Hmm...
Klickljudet: sitter kamkåpan på? annars kan det vara den bakre plåtkåpan som nuddar kamdrevet i bakkant.
Brukar kunna låta lite obehagligt isf.
Som nämnts, se till att ta hjälp att ställa allt riktigt om du inte kan själv.
Sitter det brytarspets så kolla att den är ok (kan vara den eller kondingen eller tändspole)
Om du byter spole så se till att du monterar spole för brytare (om det är det du har)
MVH / Peter
-
Har ohm mätt spolen och den verkar ok, har ställt kamrem och tändningen rätt nu och den bara hostar till.
Bytte precis brytarspets och fick den rätt inställd också..
Har ingen aning om varför de inte startar
-
Hur vet du att tändningen står rätt?
-
Ställt rotorn efter markeringen, och testat justera fram och bak.
-
hur många grader har du tändningen på tomgång då?
-
hur mäter jag det ?
-
Kammen är inställd efter makeringen i ventilkåpan. nej orginal drevet sitter på. ska jag flytta ett kugg fram eller baK?
När toppen är planad så hamnar inte kammen exakt efter markeringen på ventilkåpan. Den ska stå lite åt vänster. Kolla det.
-
du måste ju ha en stroboskåp lampa för att kunna ställa tändningen, det går sådär att gissa sig fram.. finns billiga på tex biltema!
-
Jag kan ju inte använda stroboskop om motorn inte går igång.
-
jo, det är bara å köra på starten så ser du ju om du har tändning ungefär på rätt ställe!
-
Kammen är inställd efter makeringen i ventilkåpan. nej orginal drevet sitter på. ska jag flytta ett kugg fram eller baK?
När toppen är planad så hamnar inte kammen exakt efter markeringen på ventilkåpan. Den ska stå lite åt vänster. Kolla det.
Nu står den ca 3-4 mm till vänster är detta lagom eller ?
-
förstod vad du menade nu!och ja det gör den nu. har bytt kondensator nu testade starta den hostade till lite och smällde de från avgasröret
-
Tändning eller kamrem. Du får dubbelkolla allt igen... :read:
-
dubbel kollat allt idag och det ser bra ut.. hittade dock en säkring som hade gått satte i en ny men de blev ingen skillnad.
-
Har du blandat ihop tändkablarna? Lätt hänt..
-
Mätte du upp tändningen? vad har du den på för grader på starten?
och du har ställt kammen rätt?
hur mycket mer öppen insugsventil än avgas har du när motorn är på noll alltså TDC!
Och vad har du för ventilspel?
Viktiga grejer, utan järnkoll på detta kommer man ingenstans!
-
Mätte du upp tändningen? vad har du den på för grader på starten?
och du har ställt kammen rätt?
hur mycket mer öppen insugsventil än avgas har du när motorn är på noll alltså TDC!
Och vad har du för ventilspel?
Viktiga grejer, utan järnkoll på detta kommer man ingenstans!
på vilka ventlier vill du att jag ska kolla ? och vad för info ger de :)
ventilspelet ligger på 0.3 - 0.35 som det ska göra
japp kammen är korrekt
ska låna stroboskop imorgon och se hur de står
-
kollar kaminställningen gör du enklast genom att mäta på tryckarna under kamaxeln..
Vrid runt motorn till 0an på både block å topp
TDC! (övre dödpunkt) skruva ur ett tändstift och kolla noga att kolven är högst upp så det inte är nått fibbel med markeringarna.
Sen mäter du på tryckarna hur dem står, har du ställt kamaxeln rätt så skall insugsventilen vara 2.5-2.7mm (öppen) lägre än avgaslyftaren på ett ungefär, sen skall man ju räkna med ventilspelet å dyligt men där ska den vara lite grovt, mkt smidigt att justera om man har ett ställbart drev lite fram å tillbaka sen när man fått det att lira ordentligt då känner man vart den går bäst.
Kolla det är säkert så att kamen står fel ihop med en tändning som inte är helt korekt heller!
-
Kollade kammen idag när motorn stog i TDC och nockarna ser ju ut att stå som ett bakvänt L istället för ett v som jag har hört att de ska göra :P någon som har något bra tips på hur jag kan mäta detta och jämföra med en annan liknande motor ?
-
http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/ (http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/)
-
bytte stiften så fick jag den att starta och sen bytte jag membranet i förgasaren så nu går den som ett skott igen tändningen ställde jag på 8 grader. tack för hjälpen
-
Grattis.. nu är det bara att finjustera kam, tändning, luft och bränsle tills det går perfekt då! :P
-
kammen kan jag ju inte justera, har inget ställbart drev :) får nöja mig med att fixa de andra!
-
fast det är ju helt meningslöst med en trimkam om du inte ställer in den... :doh:
Har du inte råd med ett ställbart drev får du rycka ur låspinnen i kamen och justera in så allt står rätt.
Sen borrar du ett nytt hål genom kamdrevet och in i kamaxeln och slår i låspinnen! :goodluck: