Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp  (läst 20645 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #15 skrivet: december 16, 2011, 07:42:42 AM »
Kammen är inställd efter makeringen i ventilkåpan. nej orginal drevet sitter på. ska jag flytta ett kugg fram eller baK?
När toppen är planad så hamnar inte kammen exakt efter markeringen på ventilkåpan. Den ska stå lite åt vänster. Kolla det.

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #16 skrivet: december 16, 2011, 10:52:43 AM »
du måste ju ha en stroboskåp lampa för att kunna ställa tändningen, det går sådär att gissa sig fram.. finns billiga på tex biltema!

Utloggad Joul

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #17 skrivet: december 16, 2011, 12:23:42 PM »
Jag kan ju inte använda stroboskop om motorn inte går igång.

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #18 skrivet: december 17, 2011, 12:29:15 PM »
jo, det är bara å köra på starten så ser du ju om du har tändning ungefär på rätt ställe!

Utloggad Joul

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #19 skrivet: december 17, 2011, 15:49:53 PM »
Kammen är inställd efter makeringen i ventilkåpan. nej orginal drevet sitter på. ska jag flytta ett kugg fram eller baK?
När toppen är planad så hamnar inte kammen exakt efter markeringen på ventilkåpan. Den ska stå lite åt vänster. Kolla det.


Nu står den ca 3-4 mm till vänster är detta lagom eller ?

Utloggad Joul

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #20 skrivet: december 21, 2011, 20:10:58 PM »
förstod vad du menade nu!och ja det gör den nu. har bytt kondensator nu testade starta den hostade till lite och smällde de från avgasröret

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #21 skrivet: december 21, 2011, 21:43:24 PM »
Tändning eller kamrem. Du får dubbelkolla allt igen...  :read:

Utloggad Joul

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #22 skrivet: december 22, 2011, 19:12:55 PM »
dubbel kollat allt idag och det ser bra ut.. hittade dock en säkring som hade gått satte i en ny men de blev ingen skillnad.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #23 skrivet: december 22, 2011, 19:13:52 PM »
Har du blandat ihop tändkablarna? Lätt hänt..

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #24 skrivet: december 22, 2011, 19:59:23 PM »
Mätte du upp tändningen? vad har du den på för grader på starten?

och du har ställt kammen rätt?
hur mycket mer öppen insugsventil än avgas har du när motorn är på noll alltså TDC!
Och vad har du för ventilspel?

Viktiga grejer, utan järnkoll på detta kommer man ingenstans!

Utloggad Joul

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #25 skrivet: december 22, 2011, 21:59:37 PM »
Mätte du upp tändningen? vad har du den på för grader på starten?

och du har ställt kammen rätt?
hur mycket mer öppen insugsventil än avgas har du när motorn är på noll alltså TDC!
Och vad har du för ventilspel?

Viktiga grejer, utan järnkoll på detta kommer man ingenstans!


på vilka ventlier vill du att jag ska kolla ? och vad för info ger de :)
ventilspelet ligger på 0.3 - 0.35 som det ska göra
japp kammen är korrekt
ska låna stroboskop imorgon och se hur de står

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #26 skrivet: december 23, 2011, 15:25:25 PM »
kollar kaminställningen gör du enklast genom att mäta på tryckarna under kamaxeln..
Vrid runt motorn till 0an på både block å topp
TDC! (övre dödpunkt) skruva ur ett tändstift och kolla noga att kolven är högst upp så det inte är nått fibbel med markeringarna.
Sen mäter du på tryckarna hur dem står, har du ställt kamaxeln rätt så skall insugsventilen vara 2.5-2.7mm (öppen) lägre än avgaslyftaren på ett ungefär, sen skall man ju räkna med ventilspelet å dyligt men där ska den vara lite grovt, mkt smidigt att justera  om man har ett ställbart drev lite fram å tillbaka sen när man fått det att lira ordentligt då känner man vart den går bäst.

Kolla det är säkert så att kamen står fel ihop med en tändning som inte är helt korekt heller!

Utloggad Joul

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #27 skrivet: december 26, 2011, 20:35:17 PM »
Kollade kammen  idag när motorn stog i TDC och nockarna ser ju ut att stå som ett bakvänt L istället för ett v som jag har hört att de ska göra :P någon som har något bra tips på hur jag kan mäta detta och jämföra med en annan liknande motor ?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/

Utloggad Joul

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: B23A går som en kratta. bytt kam och planat topp
« Svar #29 skrivet: januari 02, 2012, 22:45:47 PM »
bytte stiften så fick jag den att starta och sen bytte jag membranet i förgasaren så nu går den som ett skott igen tändningen ställde jag på 8 grader. tack för hjälpen