Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B23A med LH2,2 Spikar redigt!  (läst 7503 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 11, 2013, 22:21:50 PM »
Hej!!

I helgen skruvade jag lite med min gamle 83a.
Jag fick för mig att montera ett LH2,2 sprut (88a) vilket gjorde ett rejält lyft på en B23A
Sen monterade jag en 530 topp från en gammel 740Gle 88 (230E) som e rejält portad och planad
ihop med den monterade jag en kam från Elleman Typ 77 (ganska vass kam) med ett ställbart kamdrev
En bättre effektspole från accel

Skrutten flyttar sig rejält men tyvärr så vill den börja spika hemskt när man gasar ut 3an.
Jag har ställt tändningen mellan 12 till 25 grader, ställt om kammen mellan -3 till +3 grader men det spikar ändå.
Har bytt ut tempgivaren till boxen och ersatt den med en potentiometer så jag kan boosta soppan med 20-30% men det hjälper inte heller
Har även testat med 75% etanol men det blev inte riktigt bra ändå...

Då kom jag att tänka på om man kanske kör med för små spridare helt enkelt?
Eller för varma stift?

Kom gärna med tips och fråga gärna om ni vill ha mer info.
Tacksam för svar.
Ska på race på lördag så jag är lite ivrig på å få ordning på detta =P Mvh Björn
Gör det bästa av de man har!

Utloggad vebotrimmarn

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2013, 10:23:39 AM »
plocka lös stiften och pressa ihop dom till 0,5 mm gap i skruvstädet. knacka inte. spikar de inte så orkar inte tändspolen me.

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2013, 11:49:41 AM »
plocka lös stiften och pressa ihop dom till 0,5 mm gap i skruvstädet. knacka inte. spikar de inte så orkar inte tändspolen me.

Värt å prova!

Har ju ändå en högefektsspole

Gör det bästa av de man har!

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2013, 19:23:44 PM »
Har bytt ut tempgivaren till boxen och ersatt den med en potentiometer så jag kan boosta soppan med 20-30% men det hjälper inte heller

Det där undrar jag om det verkligen fungerar. Jag skulle gissa på att motorn får för lite soppa...

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2013, 20:09:06 PM »
Har bytt ut tempgivaren till boxen och ersatt den med en potentiometer så jag kan boosta soppan med 20-30% men det hjälper inte heller

Det där undrar jag om det verkligen fungerar. Jag skulle gissa på att motorn får för lite soppa...

Testa själv om du får tillfälle. det kostar 20kr med allt.. Jag har en misstanke att "bränslekurvan" planar ut ju mer man varvar. Man simulerar bara tempen vilket gör att boxen "chokar" motorn, Men! Det kan ju va tecken åter igen på för små spridare, inte sant? 
I vilket fall så kunde jag köra på ren E85 med den lilla modifikationen så lite gör det allt..

Jag blir allt mer övertygad om att den får för lite soppa.. Hade samma setup i en annan 240 fast med E-sprutet. Det slutade med kolvar i byggsats  :doh:
« Senast ändrad: juni 12, 2013, 20:11:41 PM av _XenoX_ »
Gör det bästa av de man har!

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 496
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2013, 21:38:11 PM »
org spridarna räcker ju bara till ca 170hk och tror inte ett org lh 2.2 öppnar dom för fullt ens.
så spridarna är mycket troligt för små jag har gjort några turbokonverteringar på motorer med lh 2.2 och då använt spridare från volvos vit 6a från s80in (0280155832) som är på 249cc istället för 214 och det har fungerat bra där då det annars brukar bli samma symtom som för dig redan på 0.1-0.2 bars laddtryck med dom andra spridarna brukar 0.5 fungera. nu är det ju överladdning men på så lågt tryck tror jag det blir ungefär samma skillnad på lite varv som en portad topp och vassare kam skulle gjort.
mvh

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2013, 22:03:15 PM »
org spridarna räcker ju bara till ca 170hk och tror inte ett org lh 2.2 öppnar dom för fullt ens.
så spridarna är mycket troligt för små jag har gjort några turbokonverteringar på motorer med lh 2.2 och då använt spridare från volvos vit 6a från s80in (0280155832) som är på 249cc istället för 214 och det har fungerat bra där då det annars brukar bli samma symtom som för dig redan på 0.1-0.2 bars laddtryck med dom andra spridarna brukar 0.5 fungera. nu är det ju överladdning men på så lågt tryck tror jag det blir ungefär samma skillnad på lite varv som en portad topp och vassare kam skulle gjort.
mvh

Jag instämmer på teorin. Jag ska testa kompisens spridare på fredag. Dom är i från en S60 T5 . Det borde ju göra skillnad.. Gissar på att steget kanske blir för stort. men å andra sidan så märker man ju om de slutar att spika.. Jag antar att det inte är bara jag som har haft problem med dom där attans spikarna  :P

Gör det bästa av de man har!

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 496
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2013, 02:40:40 AM »
steget till t5 spridare är nog för stort.
Det finns iaf tre olika modeller till t5 motorerna det är dom gröna med slutnummer 968 som är på 465cc/3.8 bar
och sen blåa 830 på ca 390cc/3.8 bar och orangea på 310cc
Jag provade med 320cc b230ft spridare (dom har lägre ohm antal så man måste löda in motstånd på spridarkablarna) och då ville den sura ner sig på tomgång och gå väldigt fett hela tiden utom på full gas men då är dom ju ca 33% större än org.
 10-15 procent större fungerar och tror lamdan klarar av korrigera det på låga varv då jag fortfarande fick någorlunda bra soppaförbrukning med 832erna
men du märker ju om det är där problemet sitter iaf  :)
annars prova rycka lös soppareturen sätt en slang där till en flaska/dunk och kör pumpen och se om det är någon fart där annars kan ju pumpen vara slut på eller filtret riktigt igensatt ger de ingenting så prova ställa ner tändningen ännu mera till under 10 grader och se vad som händer.
har du ett lh 2.2 med bosch ezk tändning eller chrysler boxen? (den är svart sitter under huven och har en vakumklocka)
jag har aldrig byggt någon mera vässad sugmotor än org förutom K-kam annat luftfilter extraktor och 2.5" med lh 2.2 men tror den fungerade bra med 15-17 grader på tomgång iaf
mvh
« Senast ändrad: juni 13, 2013, 02:58:48 AM av sleepy_ »

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2013, 07:11:27 AM »
steget till t5 spridare är nog för stort.
Det finns iaf tre olika modeller till t5 motorerna det är dom gröna med slutnummer 968 som är på 465cc/3.8 bar
och sen blåa 830 på ca 390cc/3.8 bar och orangea på 310cc
Jag provade med 320cc b230ft spridare (dom har lägre ohm antal så man måste löda in motstånd på spridarkablarna) och då ville den sura ner sig på tomgång och gå väldigt fett hela tiden utom på full gas men då är dom ju ca 33% större än org.
 10-15 procent större fungerar och tror lamdan klarar av korrigera det på låga varv då jag fortfarande fick någorlunda bra soppaförbrukning med 832erna
men du märker ju om det är där problemet sitter iaf  :)
annars prova rycka lös soppareturen sätt en slang där till en flaska/dunk och kör pumpen och se om det är någon fart där annars kan ju pumpen vara slut på eller filtret riktigt igensatt ger de ingenting så prova ställa ner tändningen ännu mera till under 10 grader och se vad som händer.
har du ett lh 2.2 med bosch ezk tändning eller chrysler boxen? (den är svart sitter under huven och har en vakumklocka)
jag har aldrig byggt någon mera vässad sugmotor än org förutom K-kam annat luftfilter extraktor och 2.5" med lh 2.2 men tror den fungerade bra med 15-17 grader på tomgång iaf
mvh

Jag vågar inte gissa vilken av dom det är. Jag har inte sett dom än. Men de e nog som du säger att dom kan vara för stora. Men går den på full gas så går de ju rejsa med den hehe

Först va jag rädd för att jag hade för hög komp i bilen så det inte gick att göra någonting åt . Min tändning e en troligtvis en Chrysler typ ( Visste inte att dom kallades så ) Men jag märkte att boxen reglerar inte tändkurvan själv, eller det kanske den gör. I vilket fall så vandrar ju tändningen iväg även när vacuumslangen är ur. Trodde det var samma som 2,4 att den reglerades enbart av boxen .. men men.. Har ni fler tips så är det bara att posta! =) Jag återkommer  :D
Gör det bästa av de man har!

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2013, 19:22:28 PM »
Sen monterade jag en 530 topp som e rejält portad och planad
Hur mycket planad är "rejält"?

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #10 skrivet: juni 13, 2013, 19:46:13 PM »
Bort åt 3mm  >:D
Gör det bästa av de man har!

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 496
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #11 skrivet: juni 13, 2013, 23:59:01 PM »
då du planat så pass mycket är förbränningsutrymmena upptagna något ?:P
annars är det lite väl häftigt (iaf med org tändningen) hade du haft toppen lös hade det bästa vart och mäta volymen i förbränningsutrymmena och räkna på det men jobbigt och riva lös toppen för det.
jag tror det är chrysler som har gjort den boxen men är inte säker på om det är så har iaf hört den benämnas så förut :P

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #12 skrivet: juni 14, 2013, 08:33:07 AM »
Aa asså jag börjar ju få second thoughts . Det är ju nog som du säger om tändkurvan och det är mer jobb att få den rätt än att slänga på megasquirt nästan . Nej inget är tager. Putsat kanter är det enda .. Gissar på att en faktor ligger där..
Gör det bästa av de man har!

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #13 skrivet: juni 14, 2013, 20:21:56 PM »
Har inte B23A dessutom dom helt plana kolvarna? Diverse andra motorvarianter har ju gropar i kolvarna för att sänka kompressionen, det som är lagom att plana toppen på en sån motor blir för mycket med plana kolvar...

Utloggad _XenoX_

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« Svar #14 skrivet: juni 15, 2013, 22:46:39 PM »
Helt rätt Gunnarsson. Det är därför den känns piggare än 230 motorerna. Jag va upp till kl 0300 i natt och löste problemet. Det stavas FK spridare! Det blev en jäkla skillnad både i respons och accs.  spikningarna va som bortblåst :-D
Gör det bästa av de man har!