Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: _XenoX_ skrivet juni 11, 2013, 22:21:50 PM
-
Hej!!
I helgen skruvade jag lite med min gamle 83a.
Jag fick för mig att montera ett LH2,2 sprut (88a) vilket gjorde ett rejält lyft på en B23A
Sen monterade jag en 530 topp från en gammel 740Gle 88 (230E) som e rejält portad och planad
ihop med den monterade jag en kam från Elleman Typ 77 (ganska vass kam) med ett ställbart kamdrev
En bättre effektspole från accel
Skrutten flyttar sig rejält men tyvärr så vill den börja spika hemskt när man gasar ut 3an.
Jag har ställt tändningen mellan 12 till 25 grader, ställt om kammen mellan -3 till +3 grader men det spikar ändå.
Har bytt ut tempgivaren till boxen och ersatt den med en potentiometer så jag kan boosta soppan med 20-30% men det hjälper inte heller
Har även testat med 75% etanol men det blev inte riktigt bra ändå...
Då kom jag att tänka på om man kanske kör med för små spridare helt enkelt?
Eller för varma stift?
Kom gärna med tips och fråga gärna om ni vill ha mer info.
Tacksam för svar.
Ska på race på lördag så jag är lite ivrig på å få ordning på detta =P Mvh Björn
-
plocka lös stiften och pressa ihop dom till 0,5 mm gap i skruvstädet. knacka inte. spikar de inte så orkar inte tändspolen me.
-
plocka lös stiften och pressa ihop dom till 0,5 mm gap i skruvstädet. knacka inte. spikar de inte så orkar inte tändspolen me.
Värt å prova!
Har ju ändå en högefektsspole
(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ_67NaOO1W1-JEaw_Wu70q572KNOwTFdwEE_FD0Gx0pUIJb-oN1w)
-
Har bytt ut tempgivaren till boxen och ersatt den med en potentiometer så jag kan boosta soppan med 20-30% men det hjälper inte heller
Det där undrar jag om det verkligen fungerar. Jag skulle gissa på att motorn får för lite soppa...
-
Har bytt ut tempgivaren till boxen och ersatt den med en potentiometer så jag kan boosta soppan med 20-30% men det hjälper inte heller
Det där undrar jag om det verkligen fungerar. Jag skulle gissa på att motorn får för lite soppa...
Testa själv om du får tillfälle. det kostar 20kr med allt.. Jag har en misstanke att "bränslekurvan" planar ut ju mer man varvar. Man simulerar bara tempen vilket gör att boxen "chokar" motorn, Men! Det kan ju va tecken åter igen på för små spridare, inte sant?
I vilket fall så kunde jag köra på ren E85 med den lilla modifikationen så lite gör det allt..
Jag blir allt mer övertygad om att den får för lite soppa.. Hade samma setup i en annan 240 fast med E-sprutet. Det slutade med kolvar i byggsats :doh:
-
org spridarna räcker ju bara till ca 170hk och tror inte ett org lh 2.2 öppnar dom för fullt ens.
så spridarna är mycket troligt för små jag har gjort några turbokonverteringar på motorer med lh 2.2 och då använt spridare från volvos vit 6a från s80in (0280155832) som är på 249cc istället för 214 och det har fungerat bra där då det annars brukar bli samma symtom som för dig redan på 0.1-0.2 bars laddtryck med dom andra spridarna brukar 0.5 fungera. nu är det ju överladdning men på så lågt tryck tror jag det blir ungefär samma skillnad på lite varv som en portad topp och vassare kam skulle gjort.
mvh
-
org spridarna räcker ju bara till ca 170hk och tror inte ett org lh 2.2 öppnar dom för fullt ens.
så spridarna är mycket troligt för små jag har gjort några turbokonverteringar på motorer med lh 2.2 och då använt spridare från volvos vit 6a från s80in (0280155832) som är på 249cc istället för 214 och det har fungerat bra där då det annars brukar bli samma symtom som för dig redan på 0.1-0.2 bars laddtryck med dom andra spridarna brukar 0.5 fungera. nu är det ju överladdning men på så lågt tryck tror jag det blir ungefär samma skillnad på lite varv som en portad topp och vassare kam skulle gjort.
mvh
Jag instämmer på teorin. Jag ska testa kompisens spridare på fredag. Dom är i från en S60 T5 . Det borde ju göra skillnad.. Gissar på att steget kanske blir för stort. men å andra sidan så märker man ju om de slutar att spika.. Jag antar att det inte är bara jag som har haft problem med dom där attans spikarna :P
-
steget till t5 spridare är nog för stort.
Det finns iaf tre olika modeller till t5 motorerna det är dom gröna med slutnummer 968 som är på 465cc/3.8 bar
och sen blåa 830 på ca 390cc/3.8 bar och orangea på 310cc
Jag provade med 320cc b230ft spridare (dom har lägre ohm antal så man måste löda in motstånd på spridarkablarna) och då ville den sura ner sig på tomgång och gå väldigt fett hela tiden utom på full gas men då är dom ju ca 33% större än org.
10-15 procent större fungerar och tror lamdan klarar av korrigera det på låga varv då jag fortfarande fick någorlunda bra soppaförbrukning med 832erna
men du märker ju om det är där problemet sitter iaf :)
annars prova rycka lös soppareturen sätt en slang där till en flaska/dunk och kör pumpen och se om det är någon fart där annars kan ju pumpen vara slut på eller filtret riktigt igensatt ger de ingenting så prova ställa ner tändningen ännu mera till under 10 grader och se vad som händer.
har du ett lh 2.2 med bosch ezk tändning eller chrysler boxen? (den är svart sitter under huven och har en vakumklocka)
jag har aldrig byggt någon mera vässad sugmotor än org förutom K-kam annat luftfilter extraktor och 2.5" med lh 2.2 men tror den fungerade bra med 15-17 grader på tomgång iaf
mvh
-
steget till t5 spridare är nog för stort.
Det finns iaf tre olika modeller till t5 motorerna det är dom gröna med slutnummer 968 som är på 465cc/3.8 bar
och sen blåa 830 på ca 390cc/3.8 bar och orangea på 310cc
Jag provade med 320cc b230ft spridare (dom har lägre ohm antal så man måste löda in motstånd på spridarkablarna) och då ville den sura ner sig på tomgång och gå väldigt fett hela tiden utom på full gas men då är dom ju ca 33% större än org.
10-15 procent större fungerar och tror lamdan klarar av korrigera det på låga varv då jag fortfarande fick någorlunda bra soppaförbrukning med 832erna
men du märker ju om det är där problemet sitter iaf :)
annars prova rycka lös soppareturen sätt en slang där till en flaska/dunk och kör pumpen och se om det är någon fart där annars kan ju pumpen vara slut på eller filtret riktigt igensatt ger de ingenting så prova ställa ner tändningen ännu mera till under 10 grader och se vad som händer.
har du ett lh 2.2 med bosch ezk tändning eller chrysler boxen? (den är svart sitter under huven och har en vakumklocka)
jag har aldrig byggt någon mera vässad sugmotor än org förutom K-kam annat luftfilter extraktor och 2.5" med lh 2.2 men tror den fungerade bra med 15-17 grader på tomgång iaf
mvh
Jag vågar inte gissa vilken av dom det är. Jag har inte sett dom än. Men de e nog som du säger att dom kan vara för stora. Men går den på full gas så går de ju rejsa med den hehe
Först va jag rädd för att jag hade för hög komp i bilen så det inte gick att göra någonting åt . Min tändning e en troligtvis en Chrysler typ ( Visste inte att dom kallades så ) Men jag märkte att boxen reglerar inte tändkurvan själv, eller det kanske den gör. I vilket fall så vandrar ju tändningen iväg även när vacuumslangen är ur. Trodde det var samma som 2,4 att den reglerades enbart av boxen .. men men.. Har ni fler tips så är det bara att posta! =) Jag återkommer :D
-
Sen monterade jag en 530 topp som e rejält portad och planad
Hur mycket planad är "rejält"?
-
Bort åt 3mm >:D
-
då du planat så pass mycket är förbränningsutrymmena upptagna något ?:P
annars är det lite väl häftigt (iaf med org tändningen) hade du haft toppen lös hade det bästa vart och mäta volymen i förbränningsutrymmena och räkna på det men jobbigt och riva lös toppen för det.
jag tror det är chrysler som har gjort den boxen men är inte säker på om det är så har iaf hört den benämnas så förut :P
-
Aa asså jag börjar ju få second thoughts . Det är ju nog som du säger om tändkurvan och det är mer jobb att få den rätt än att slänga på megasquirt nästan . Nej inget är tager. Putsat kanter är det enda .. Gissar på att en faktor ligger där..
-
Har inte B23A dessutom dom helt plana kolvarna? Diverse andra motorvarianter har ju gropar i kolvarna för att sänka kompressionen, det som är lagom att plana toppen på en sån motor blir för mycket med plana kolvar...
-
Helt rätt Gunnarsson. Det är därför den känns piggare än 230 motorerna. Jag va upp till kl 0300 i natt och löste problemet. Det stavas FK spridare! Det blev en jäkla skillnad både i respons och accs. spikningarna va som bortblåst :-D
-
har du lött in motstånd för dom spridarna? jag har för mig att det år lågohms spridare medan dom som sitter där org är högohms isåfall kan du nog vänta dig att boxen säger upp sig inom en snar framtid utan motstånd (om du inte redan lött dit dom alltså).
men skönt att det löste sig med spikningarna :)
om du får för dig att du vill jobba mera med toppen någon gång i framtiden så kolla dummietråden för b230 där har jag lagt upp några tips på hur jag brukar göra med förbränningsutrymmena
-
Japp. Det visste jag om. Jag ska ta några kort kanske bjuda på ett klipp så ni ser hur det blev hehe Bra tips jag och kompisen ska bygga en liknande maskin till honom så de kan ju behövas. Skulle behövt ställa upp tändningen lite men de tillåter den inte.
-
filmade lite snabbt när jag brände lite däck. Ingen prestandauppvisning men kul va det!
Drar en repa med 240n (http://www.youtube.com/watch?v=pyiJkZDQA_U#ws)
säg vad ni tycker. som sagt detta är bara ett testprojekt
-
Den låter ju rätt så pigg med tanke på org insprutningen osv så det värkar ju som du lyckats :)
är ju dock svårt och se på en film men men :P
-
Den låter ju rätt så pigg med tanke på org insprutningen osv så det värkar ju som du lyckats :)
är ju dock svårt och se på en film men men :P
Tack ^-^ Ja de e ju sant. ska se om jag kan göra en referensfilm . Om ni vill se asså?
-
Alltid intressant och se :)
Vill den gå fett på tomgång för dig när den är varm?
fk spridarna är vad jag vet samma som dom från en ft och för mig ville den sura ner sig på tomgång och vid fiskörning i typ stadstrafik med dom från en ft :P
-
Va kul. Ska hem på fredag, ska försöka få till nån bra film då. Ja kör jag enbart på Vpower så har jag märkt att den vill sura lite i stan. Tuffar som ett lok när man kommer åkandes, men det är ju bara att gasa ur den så kommer den. Tankar jag 50/50 bensin å e85 är de inga problem. :-)
-
Jag var bara tvungen. Hehe. det är min gamle häck och min vinter bil som står för lite födelsedagsfirande. Mycket nöje ;-)
http://www.garaget.org/video/138450 (http://www.garaget.org/video/138450)