Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: vebotrimmarn skrivet september 10, 2011, 10:46:20 AM

Titel: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 10, 2011, 10:46:20 AM
godagens. har byggt ihop en vebotrims motor till 245a busbilen men den vill inte. det är allså en B23 med nya ringar, planad och portad topp, fs280 kam, extraktor rör och ett hemma snickrat insug med dubbla SU. nu är de så att den varvstoppar i 70 på 2an och det är ju inge bra :( vad kan de vara för fel? tändningen står ganska högt men den spikar ej och gasarna har jag justera en hel del på men blir ingen skillnad. kan det vara tändspolen eller något sånt? det är en 78a så det sitter brytar tändning i den.
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vargen skrivet september 11, 2011, 00:47:07 AM
hur högt är hög tändning.
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 11, 2011, 13:51:25 PM
jag ställde den på 15 grader enligt graderingen på kamremskåpan men sen har jag ju kvar vakum klockan på fördelaren så ja vet inte hur mycket den slår ut till vid fullt utslag? kan den får för mycket soppa kanske?
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: volyota skrivet september 11, 2011, 20:19:13 PM
hur står kammen är den stark på låga varv
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 11, 2011, 20:50:39 PM
har inget kam justeringsverktyg men jag har filat upp drevet lite och backat den eftersom toppen är planad 2mm. jag tycker den är slö genom hela registret, den känns standard med dom grejjerna jag har monterat. den borde den väl ha ungefär 160 hästar? föresten, nån som har en vettig bild på ett verktyg för att justera kammen så jag kan bygga ett eget? :)
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: Karl V skrivet september 12, 2011, 10:32:10 AM
Varför har du backat kammen?

Om det är så att den spikar när kammen står nollad eller lite före och du inte vill backa ner på tändningen så kan man backa kammen lite. Men enligt Graham Bell är det en nödåtgärd.
De flesta motorer går sämre om kammen är backad, man kan ofta ställa kammen lite före.

Med en backad kam kommer insugventilen öppna senare och stänga senare, det kan leda till att mindre luft/bränslemängd hinner in i insugstakten och mer luft/bränsle hinner tryckas ut ur insugsventilen innan den stänger i kompressionstakten.

Innan du börjar labba med soppa och annat, ställ kammen enligt folkraceshopens rekommendationer. Ställ tändningen original, kolla vad tändningen står på uppe på varv. Sen kan du ju kolla tändstiften och se om den går snålt eller fett. En sak i taget.
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 12, 2011, 11:56:29 AM
FS280
TDC-Lyft: 2.5-2.7mm
Lämpligt ventilspel 0.30-0.35.

Vrids kamaxeln framåt i rotationsriktningen blir vanligen motorns effekt bättre på
lägre varvtal. Omvänt blir således motorn oftast bättre på högre varv, och sämre på
låga. Det rör sej om endast små avvikelser. En kugg är alltid för mycket, därför
fordras att kamaxeldrevet borras om eller att ett justerbart drev monteras.
Först o främst skall du se till att du har ett märke som stämmer exakt för
”TopDeadCenter" = Övre Dödpunkt. Har du ett inställningsmått på exempelvis 4,50
mm, så skall 4:ans insugsventil ha öppnat så mycket när motorn står i TDC.
Ventilspelet inräknat. Grundinställningsmått brukar levereras med kamaxeln. Om du
inte vet inställning eller säg att kammen saknar noll märke, justera så att 4:ans insug
ha öppnat 0.5-0.8 mm mera än avgas-ventilen när ettans kolv står i topp. Detta
stämmer i stort sätt på samtliga kamaxlar. Om du minskar ventilens öppningsmått
(senare öppning) så får du bättre botten-drag, ökar du (tidigare öppning) så varvar
motorn mer men med sämre vrid som följd. Prova dig fram.
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 12, 2011, 17:47:51 PM
SOM SAGT VAR...jag har backat kammen eftersom toppen är planan 2 mm och därmed förskjuts kammen och blir därmed en varv motor som jag inte är ute efter!!! har ja velat ha en varv motor har ja antagligen inte köpt en fs280 kam utan en med mer dur. och tändningen tänker jag inte ställa ner eftersom den inte spikar en anda gång. kan de va gapet på brytaren som helt enkelt måste justeras? :)
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 12, 2011, 21:40:27 PM
Ursäkta, men det är det ett problem att den inte varvar mer än 7000, och sen menar du att du inte vill ha en varv motor? Vad är du ute efter?? När du backar kammen så varvar den inte ur. Så enkelt är det..
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 12, 2011, 21:56:15 PM
var inte menat till dej stefan utan personen ovan :) men den ska ju kunna varva upp till 7000 fast ja varvar ju inte så mycket då ja kör :) den går ju som en original bil genom hela registret fast vägrar varva lika mycket som en...någon som har en bild på något hemma byggt kaminställningsverktyg? :P fast jag tror ju inte det är kammen ändå :(
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 13, 2011, 08:09:14 AM
Det var inte menat som kritik, men detta är ett faktum. Du kommer inte få motorn att sjunga ut om du backar kammen.

Jag använder en indikatorklocka från Jula. Jag har ersatt toppen på klockan med en cykeleker för att komma åt bättre. Skruvar sen fast en plåt i en pinbult till ventilkåpan. Sen fäster jag stativet i plåten och riktar klockan mot 4:ans insugstryckare. Sen är det bara att nolla motorn och lossa på drevet till kammen (pinnen har du plockat bort innan) och vrida kammen tills tryckaren är nedtryckt det antal mm som är rätt för kammen. Borra sen ett nytt 5mm hål i kamdrev och kam och slå in pinnen. KLART!
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: Karl V skrivet september 13, 2011, 10:43:05 AM
var inte menat till dej stefan utan personen ovan :) men den ska ju kunna varva upp till 7000 fast ja varvar ju inte så mycket då ja kör :) den går ju som en original bil genom hela registret fast vägrar varva lika mycket som en...någon som har en bild på något hemma byggt kaminställningsverktyg? :P fast jag tror ju inte det är kammen ändå :(

Det framgick ju inte varför du hade backat kammen eller hur mycket därför frågade jag. Jag tycker inte heller du ska ställa ner tändningen då missförstod du mig.
Felkälla nr 1 är hur kammen står eftersom du har ställt den på känn.
Kolla om kammen står rätt. Om den inte gör det, ställ den rätt och sen om den går bättre.
Alternativ vrid fram kammen lite och kolla om bilen går bättre.

Vi kör en B23:a med FS122, 275 grader duration och 12 mm lyft. Planat toppen så vi har 11,5:1 och lätt portad 530.
När vi justerat in det K-jet vi kör med med bredbandslambda är bilen riktigt stark i botten och varvar ur bra.

Så mitt tips är fortfarande att du ska kolla så att kammen står rätt, kontrollera genom att mäta på lämpligt sätt. Kontrollera tändning så den står rätt sen kan du ge dig på förgasarna.
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 14, 2011, 20:24:32 PM
du stefan!!! du får skicka en bild ;) [email protected]
sen ska de justeras kam och sen blire att spränga några däck innan vintern ^^
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 14, 2011, 20:37:38 PM
Tar en bild nästa gång det ska justeras kam. Har inget på gång just nu..
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 14, 2011, 21:37:54 PM
okej det blir bra :) hur många hästar kan ja ungefär ha då jag får den att gå? :P
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: volyota skrivet september 14, 2011, 21:48:27 PM
ja har du mindre än 100 har du inte lyckats så bra
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 14, 2011, 22:21:35 PM
haha nä men vänta bara^^
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: Folkraceshop skrivet september 15, 2011, 07:08:21 AM
Cirka 150-160HK kanske om man ställer in allt rätt. Jag tror att det är SU förgasarna som är begränsningen just nu..
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 15, 2011, 18:16:42 PM
räcker ju för att ha kul:) har en weber 32/36 men antar det stryper mer än SUarna?
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: David V skrivet september 19, 2011, 11:03:51 AM
Hej,

Åt vilket håll har du justerat kammen egentligen? Du skriver att du har backat kammen för att kompencera planingen. Det är ju det som händer när man planar och inte justerar drevet, kammen backas. I så fall är kammen rätt skapligt backad nu! Ställ den åt andra hållet för att få mer likt originalinställningen.

Är det så, är du säkert utanför rimligt justerområde och tumregeln mer på topp - senare kaminställning / mer i botten - tidigare kaminställning gäller inte längre. Den kommer säkert bara gå dåligt. Häng därför inte upp dig på att kammen måste stå tidigt nu bara för att problemen börjar på högvarv.

/David
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 19, 2011, 19:36:00 PM
den kommer ju fram då man planar?
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: Gunnarsson skrivet september 19, 2011, 20:00:22 PM
Om motorn roterar medurs (framifrån sett) och toppen flyttas neråt dras kammen bakåt när spännaren går ut längre för att ta upp extraslacket på remmen.
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: David V skrivet september 20, 2011, 08:19:45 AM
Om motorn roterar medurs (framifrån sett) och toppen flyttas neråt dras kammen bakåt när spännaren går ut längre för att ta upp extraslacket på remmen.

Exakt, sänker man ner kammen genom planing så får man lika mycket extra slack på både drag- och sträcksidan. Men sen drar ju spännaren över allt till slacksidan = kammen vrider sig åt det hållet.

/David
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet september 20, 2011, 17:45:26 PM
får testa senare då...
Titel: SV: B23an vill inte riktigt hänga med :(
Skrivet av: vargen skrivet september 20, 2011, 17:54:13 PM
hehe ja såklart blir kammen ställd för mer varv med orginaldrev oftast totalt kass. ställ den enligt uppgift det fungerar alltid bäst.

15 grader tändning vid 700 varv??

tror det är din förgasare som är problemet eller rättare sagt insuget  dom är oftast helt kassa på att flöda bra blir stoppvirvlar å skit i dom  i min mening är det bättre med orginalinsug och uppfetad förgasare eller sprut eller mmm dubbla 40 eller mc gasare.