Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: Brånstaracing skrivet december 23, 2009, 15:44:03 PM
-
Hejsan!
Tänkte ja skulle fråga er lite frågor på det här forumet, ska bygga en volvo turbomotor med 16 ventilers, och försöka komma till 400/500 hästar som ja ska ha i min gatbil. med ett block som ja inte behöver vara rädd att det ska bli några problem med.
Nu till frågorna!
Vilket rödblock är det bästa/hållbaraste blocket att bygga turbo med 16 valve? (har fått några olika svar så är lite förvirrad haha)
har ett vanligt 230 block, men har hört både att det är ett skitblock att bygga på och att det håller bra för 500 häst? vilket är sant?
eller ska man köra på turboblock ist?
Är jätte tacksam för alla svar och råd hur ska ja gå till väga. kanske ni har lite tips på hur ni har byggt?
/Alexander Emilsson
-
93 o nyare har du oljekylda kolvar alltså det sitter munstycken och sprutar olja under kolvarna upp mot kolvbulten för kylning av kolvarna räcker o byta stakarna så har du nästan en skottsäker maskin
-
93 o nyare har du oljekylda kolvar alltså det sitter munstycken och sprutar olja under kolvarna upp mot kolvbulten för kylning av kolvarna räcker o byta stakarna så har du nästan en skottsäker maskin
vet va de är =) okej tack för svaret!
-
jag har en 97ans turbo maskin liggandes 6700 mil om du är sugen för en vettig peng tel 0706317113 lindberg folkracedelar.zoomin.se
-
De första åren av B230 (1984-88?) var tänkta att ha lite mindre friktion för att ge bättre bränsleekonomi, och det medförde att innehållet i det blocket inte är särskilt hållbart om man vill ha mycket effekt. De senare motorerna är det väl inga direkta fel på, men t.ex. oljekylning gör att vissa är lite bättre än andra när man ska ha mycket effekt.
-
84-88 veka stakar blir krokiga när man laddar 1kg och axiallagret på mitten på veven 89 o nyare bättre stakar o axiallagret bak som på B23an klart en hållbarare motor vet dom som bromsat ca 500 hk med standard botten
-
Hej!
Vad du bland annat bör tänka på är:
1: Se till att ha Turbopumpen ( 16V-toppen kräver mer oljeflöde )
2: Smidda vevstakar till B230 krävs om du inte vill få ett "manligt" motorras. ( finns för runt tusingen styck nya )
3: Kolvar ? Volvo´s kolvar håller ganska bra, men med så mkt effekt så kan en liten spikning räcka. (har själv nästan 400hk 16V med std-kolvar)
4: De flesta Volvo-block håller till det du vill uppnå, men kylda kolvar tackar man gärna ja till ;)
5: Finns mkt mer man bör tänka på, men kan ju inte komma på allt messamma 8)
Lycka till!
MVH / Peter Lorenz
-
Hej!
Vad du bland annat bör tänka på är:
1: Se till att ha Turbopumpen ( 16V-toppen kräver mer oljeflöde )
2: Smidda vevstakar till B230 krävs om du inte vill få ett "manligt" motorras. ( finns för runt tusingen styck nya )
3: Kolvar ? Volvo´s kolvar håller ganska bra, men med så mkt effekt så kan en liten spikning räcka. (har själv nästan 400hk 16V med std-kolvar)
4: De flesta Volvo-block håller till det du vill uppnå, men kylda kolvar tackar man gärna ja till ;)
5: Finns mkt mer man bör tänka på, men kan ju inte komma på allt messamma 8)
Lycka till!
Grymt bra!
tack för dina svar! en riktigt grym kommentar där ;)
MVH / Peter Lorenz
-
Tack alla andra också ! :D
tycker det här forumet är jätte bra! alltid bra folk och bra svar TACK