Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)  (läst 9224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« skrivet: december 17, 2013, 21:49:33 PM »
Jag skulle behöva hjälp på hur mycket jag ska skruva på co skruve för att få bästa inställningen för bäst effekt?
Volvo b20 motor trimmad, portad topp annan kam osv.
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« Svar #1 skrivet: december 19, 2013, 11:15:01 AM »
Om jag skruva in de max, hur många vara ska den få skruvas ut?
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« Svar #2 skrivet: december 25, 2013, 03:13:36 AM »
Det är individuellt för varje motor då alla trimmade motorer är olika.
då allt ifrån hur toppen är portad till kammens profil ventilspel insugslängd grenrör och avgassystem påverkar.

Men luftskruvarna ger bara någon större skillnad på tomgång/lågvarv men skruva in alla i botten sen ut tex ett varv och starta motorn om den smäller/skjuter ur förgasarna går den för snålt och vill den sura om den får stå på tomgång ett längre tag så går den ju för fett men ställ därimellan någon stans då den värkar gå som bäst på tomgången.
om den inte går få och sluta gå fett eller snålt behövs andra munstycken.
mvh

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« Svar #3 skrivet: december 26, 2013, 18:46:05 PM »
Okej de är helt klart, men de du förklarade va sån hjälp jag tänkte jag skulle få!
Tack så mycket för hjälpen.
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« Svar #4 skrivet: december 28, 2013, 17:59:05 PM »
Förresten när jag trycker gasen i botten snappat så brölar den till innan den varva utåt riktigt, men smyger jag till nästan halv gas och gasar till så varva den ut riktigt.
Jag ha bestyckat förgasarna efter kam, enligt misab och även va några sagt att de är rätt bestyckat.
Men va kan de va som gör de? Någon inställning?
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« Svar #5 skrivet: december 28, 2013, 22:07:38 PM »
Axpumparna/axmunstyckena är det.
Det sitter pumpar som vid hastigt gaspådrag skjuter in extra bensin till den ökade luftmängden innan motorn hinner varva upp för just när man tvärgasar så får man ett lägre sug igenom förgasaren tills motorn börjar varva upp och då går den snålt annars.
men låter det som den går fett eller snålt?
Har inte hållit på och bestyckat och ändrat på någon Solex addhe så vet inte om det är munstycken eller justerbart slag på pumparna på dom.
men på PHH, iaf dom 40er jag har liggandes är det ett stag som går från spjällaxeln imellan spjällhusen ner till en arm under förgasaren som sen trycker på ett membran som pumpar in soppa.
på staget ner till armen sitter det en mutter som man kan prova gänga in eller ut för att den ska få mer eller mindre.
det kan vara likadant på dina addhe

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« Svar #6 skrivet: december 28, 2013, 23:26:43 PM »
Okej den hjälpen va till stor hjälp för mig!
Precis det sitter ett stag med en arm under där och under till dör membranet sitter och en mutter så de går att justera.
Hum ja den blurar till så tycker den går för fett där, ska jag skruva den muttern neråt då? Vilket håll är vilket?
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« Svar #7 skrivet: december 28, 2013, 23:44:29 PM »
orkar inte gå och kolla på mina förgasare men tror att om man skruvar in den så får man kortare slag och ut längre dvs ut är mera soppa men prova dra in dom ett varv och se blir det sämre så dra ut ett varv och håll koll så du skruvar lika på bägge förgasarna.
ger det ingen skillnad även med två varv ut/in så är det något skit som satt igen i pumpen, dåligt membran eller så finns det även axmunstycken i dom men tror det ska fungera :)
du skrev brölar till förra inlägget så då viste jag inte vilket du menade :P

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: co inställning på dubbla solex 45 (addhe)
« Svar #8 skrivet: december 29, 2013, 00:08:34 AM »
Okej jag testa mig fram lite vilket håll :) okej membranen är nya. Ja jag märkte de nu och jag rörde nog till de för dig men jag tycker de verka som dom få lite mycket innan den varva ut.
Jag prova mig fram med hjälpen jag fått av dig och tacka så mycket än en gång :)
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)