Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: dellorto, svarva halsringar  (läst 5867 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreas89

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
dellorto, svarva halsringar
« skrivet: oktober 24, 2011, 14:23:59 PM »
Hej hej hoppas någon kan ge mej svar på detta med halsringar.
Har ju hört att istället föratt köpa nya halsringar pga av priset så svarvar man upp halsringen till 40 (vissa gör de iaf), men tar dom då upp samma storlek rakt igenom eller ska den vara konisk? behöver man ta upp dom så mycket som 40? har ju hört att kör man med 45:or på en b23 så ska de gärna vara 40 halsringar, men vad vet jag kanske inte gäller 40:ior?

motor recept:

b23
dellorto 40:ior
portad planad 405
mirafrästa säten inslipade ventiler
månen 7
extractor 2,5 tums avgas

tacksam för svar // andreas

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: dellorto, svarva halsringar
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2011, 20:24:07 PM »
alltså halsringen är den del som sitter närmast spjället ,innan den har man spridaren/venturi-ringen. innandess bara fyllnad/tratt med instick.

men storleken på halsringen avgörs till stordel av hur länge du vill varva maskinen till bekostnad av bottenregistret och venturieffekten.


men i folkrace brukar man vilja varva ordentligt så då svarvar man ur halsringen max exakt hur stor detta blir beror ju på hur mkt material det finns nu. bara att mäta sig fram men dom förgasare jag haft har haft som störst 38mm halsring på en 40 förgasare.


Utloggad andreas89

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: dellorto, svarva halsringar
« Svar #2 skrivet: november 09, 2011, 14:11:02 PM »
hade hoppats på lite mer svar, 173 läsare ändå :o men men.

 tackar för ditt svar vargen :D

jo så långt är jag med vart den sitter och så.

ja de ska ju gå på varv rätt så rejält så lite dåligt bottendrag kan man ju leva med om de blir så, får väll peta ner en växel om det är så :)

för tillfället sitter de ringar som är svarvade till 36, ska man ha upp dom till 40 så blir de 3mm gods kvar i ringen, lätt för att klämma sönder den i svarven? kanske ska nöja sig med 38? 

om ni läsare har lite erfarenhet om detta dela gärna med er vad ni har kört med och hur det har funkat. har hobbymixtrat i ett år nu när stunder har funnits med weber/dellorto förgasare och man får ju säga att det är en hel vetenskap men väldigt kul :)

tacksam för svar / andreas

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: dellorto, svarva halsringar
« Svar #3 skrivet: november 09, 2011, 20:09:29 PM »
Vet att Många 40:or går helt utan halsringar på folkracevolvos och funkar utmärkt, så det kan väl vara ett alternativ det med.. Knappast det helt optimala men..
38mm lär funka finfint, är det inte 38mm halsringar man använder i 45:orna? då ska det funka i 40 också :)

//Jonathan

Utloggad andreas89

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: dellorto, svarva halsringar
« Svar #4 skrivet: november 10, 2011, 22:15:00 PM »
de har jag aldrig hört talas om men de funkar säkert :) låter ju inte som de optimalaste som du säger.

har filat ihop en b23 nu med weber 45:or som ska i isbilen är de tänkt, iaf han som ska justera in det åt mig tyckte jag skulle satsa på 40mm halsringar, tappade för mycket på högvarv enligt honom med 38mm :)

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: dellorto, svarva halsringar
« Svar #5 skrivet: november 11, 2011, 17:14:28 PM »
jag svarvade ur ett rör som jag satt halsringen i med en liten klack som låsning så inte halsringen snurrar gick skit bra att svarva ur dom då

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: dellorto, svarva halsringar
« Svar #6 skrivet: november 11, 2011, 23:01:30 PM »
weberringarna kan du svarva ur till 40,6 det går bra det har jag själv sett .