Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Diffar på en Volvo 440  (läst 9241 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rosu07

  • Gäst
Diffar på en Volvo 440
« skrivet: maj 21, 2009, 09:40:33 AM »
Nån som har bra tips på hur man svetsar diff på en 440?
Några andra användbara tips till den ovanliga bil inom FR?
Jag har väl tänkt mig att ha kul i bilen till att börja med, sen får man se om man orkar skrämma fram några extra kusar ;)


www.sundholmsmotorsport.se

Utloggad Jaeger

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2009, 19:20:44 PM »
Vet inte hur lådan ser ut på en 440, men på min 9000 så tog vi en hålborr, borrade upp ett hål i lådan, precis vid diffen, och svetsade diffen genom hålet = slipper riva isär lådan. Kanske funkar? Sen tätar man med en plåtbit med silicon eller liknande i fogarna och täcker det paketet med kemisk metall. Den förstnämnda plåtbiten är bara att skruva fast, slipper du svetsa :) Men som sagt, jag vet inte hur detta funkar på 440, men det borde väl va samma princip som på en 9000? Tvärställd motor och låda?

rosu07

  • Gäst
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2009, 09:22:35 AM »
Ska kika på det, tack för tipset!

www.sundholmsmotorsport.se

Utloggad Sontan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Första bilen, nu såld, E-tuna
    • Visa profil
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2009, 09:31:46 AM »
Bygger också en 440 just nu, funderar på att prova odiffat, finns det någon som kör odiffat nu för tiden?

Har du stött på några andra problem med ditt 440 bygge?
eSCe Racing - Hårdare och Snabbare

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2009, 21:04:42 PM »
Jag kör odiffat på min Audi 80 det funkar jätte bra  :) endel säger att en odiffad bil vill driva ut i kurvorna, men det tycker jag inte är några problem. Todde starten skulle bli ett problem med en odiffad, men det visade sig fungera bra och jag har tagit många starter  :D
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Sontan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Första bilen, nu såld, E-tuna
    • Visa profil
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2009, 22:13:39 PM »
Ja jag tycker också det borde funka odiffat. Folk menar att man riskerar att välta i kurvorna men jag är skeptisk.
eSCe Racing - Hårdare och Snabbare

Utloggad Jaeger

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2009, 15:38:46 PM »
Du får ju ett bättre driv med svetsad diff. Säg att du tvåhjular lite lätt, med odiffat så driver ju det hjul som är i luften, och inte det som är i backen. Så ja tror man tjänar en del med svetsad diff. Sen att vissa klarar sej utan diff finns det ju bara en förklaring: 95& hänger på föraren ;)

rosu07

  • Gäst
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2009, 11:30:34 AM »
Har inte kommit jättelångt på mitt 440 bygge, det kommer avstanna en del nu också då jag gått och köpt ett hus.

www.sundholmsmotorsport.se

Utloggad Sontan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Första bilen, nu såld, E-tuna
    • Visa profil
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2009, 11:59:01 AM »
Mitt bygge har också tagit en paus, då min gatbil börjat strula. Har dock börjat klippa hej vilt i kabelhärvorna, någon erfarenhet som kan vara nyttig där?
eSCe Racing - Hårdare och Snabbare

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2009, 18:25:45 PM »
säger bara nej! klipp bara de kablar som du vet vart de går det räcker egentligen bara att klippa av kablar vid lyktor, sätesvärmare åå låt kabelhärvorna vara som de är, det säger jag efter flera egna erfarenheter  :P 
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Sontan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Första bilen, nu såld, E-tuna
    • Visa profil
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #10 skrivet: juni 09, 2009, 23:06:09 PM »
Ajdå, skulle behövt det rådet för ett par meter kabel sedan!
eSCe Racing - Hårdare och Snabbare

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2009, 12:13:10 PM »
Diffen är busenkel.. Kapa hål i lådan bara, syns väldigt tydligt vart det ska vara. Själv rev jag ner hela framvagnseländet och bytte koppling i samma veva, perfekt läge att ta loss lådan å svetsa skiten :)

Odiffat går att åka, Ja. Det kräver lite mer teknik bara! starter är inget problem, man får hålla igen så man inte spinner bort sig bara.

Elsystemet är busenkelt, klipp bort allt vad lysen, fläktar och annan skit heter, hittar du någon kabel du är osäker på så klipp - provstarta. Svårare än så är det inte!  :D

rosu07

  • Gäst
SV: Diffar på en Volvo 440
« Svar #12 skrivet: november 12, 2009, 13:24:38 PM »
Jag går i funderingen att skippa att svetsa diff på denna. Kommer fungera som backup till min SAAB 900 nu istället.