Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: MINI-TUGG skrivet december 04, 2010, 12:36:52 PM

Titel: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: MINI-TUGG skrivet december 04, 2010, 12:36:52 PM
bli det bra eller bli det skit????   elr är insprutet bättre?
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: volyota skrivet december 04, 2010, 17:31:04 PM
en 16 v kräver bra mycket mer luft än en 8v så små strombergare är väl ingen hit men varför inte sätta dit stora när du ändå håller på
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: MINI-TUGG skrivet december 05, 2010, 22:43:48 PM
nemen det var för att jag hade ett par sånna hemma,  jag  undrade de..  men både dubbla stora stromberg gå då?
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: volyota skrivet december 09, 2010, 17:17:25 PM
ta 4 små
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: tjipp skrivet december 09, 2010, 21:31:17 PM
pröva med 4a små i ett plenuminsug!
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: volyota skrivet december 09, 2010, 23:18:24 PM
det va ett skämt ..men en förg per insugsrör borde funka
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: Gunnarsson skrivet december 10, 2010, 01:35:04 AM
Förgasare som är avsedda att sitta en per cylinder i så fall. Motorcykelförgasare är rätt populärt, och förgasarbryggorna till större sporthojar klarar av ganska mycket effekt.
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: MINI-TUGG skrivet december 10, 2010, 14:13:10 PM
nja. jag  fundera ist på solex 45 or!   dom är ju rätt okej pris på!   
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet december 17, 2010, 14:37:06 PM
Håller helt med Gunnarsson, hoj förgasare är nästan mer värt att satsa på.. köpte mina mikuni 40s för 2000:-, ska tydligen flöda lika bra som weber 48 sägs det.. Sitter iaf på Yamaha R1, en 1000cc hoj med runt 180 häst vid en bra bit över 10k rpm vill jag minnas.. så de räcker ju till om man bestyckar upp dem!

Kostar ju ofta mer med webrar/dellorto/solex än vad mikuni/keihin gör, sen när fick man fräscha 45or för runt 2 lax? det är då inte ofta iaf =)

Fö. kan jag tillägga att jag läste på Sävarturbo nån gång att det är rätt många som hänger dig weber 48or, extraktor och "vanlig" tändning på 16 ventilarna och plockar ut effekter kring 180hk, med std kammar etc. frågan är ju vad blocket tycker om folkrace? är det inte b234 som an nån anledning inte gillar varv? (har hört nåt om det iaf)

//jonathan
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: bonntrim skrivet december 18, 2010, 11:39:43 AM
Det har du rätt i den gillar inte varv, och det beror på dom hydrauliska tryckarna!
Dom sägs hänga med till 7000 varv har jag hört nånstans så vill man varva mer får man sätta i mekaniska!
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: Drutten skrivet december 21, 2010, 11:12:41 AM
Det har du rätt i den gillar inte varv, och det beror på dom hydrauliska tryckarna!
Dom sägs hänga med till 7000 varv har jag hört nånstans så vill man varva mer får man sätta i mekaniska!


du kan stumma tryckarna oxå genom att svetsa igen olje hålen eller helt enkelt skaffa stumma lyftare. Skaffa ställbara drev till original kammarna kan man mosa ur ytterligare lite till.
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet december 22, 2010, 16:03:15 PM
Är det inte nåt mysko med blocket också? bör väl finnas nån anledning till att så många bygger om rödblocken till 16v?
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: bonntrim skrivet december 22, 2010, 16:34:48 PM
Om mann vill ha turbo och 500 hästar++ så passar ett nyare turboblock bättre typ FK, men det är ju inget man ska ha i folkrace så det kvittar ju
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: Jonathan Berglund skrivet december 22, 2010, 18:57:41 PM
Är det inte nåt mysko med blocket också? bör väl finnas nån anledning till att så många bygger om rödblocken till 16v?

Dom håller inte för varv

Exakt det svar jag ville ha fram, var det jag trodde :)
Hur kommer det sig egentligen? har hört nåt om nån mysko torrsump eller nåt, men det kanske jag bara har drömt? :P
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: RallyKalle skrivet december 23, 2010, 07:53:54 AM
B234 har utanpåliggande oljepump, som drivs via kamremmen... Tillsammans med balansaxlar som gör det till en hyffsat otymplig koloss  ::)

I övrigt är det nog minst lika stabilt som dom nyaste B230ft/fk blocken, enligt vissa tillochmed bättre?
Att inte blocket skulle hålla för varv är bara skitsnack...
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: RallyKalle skrivet december 23, 2010, 11:10:00 AM
Åh förlåt!!!   Jaa folkraceåkare vet naturligtvis bäst   :dyrka:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt uttalande!

Jag har aldrig utgett mig för att va en expert i ämnet......  Men även jag kan ju ha hört endel angående hållbarheten på dessa moterer!
Sålänge man klipper balansaxelremmen skall skiten funka bra.
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: Baksätet skrivet december 23, 2010, 12:17:09 PM
Nu blir ja nyfiken,  Finns det nån nånstans som har rattat en 16 ventilare och verkligen vet hur det funkar?? :)    Inte intreserad av vad folk har hört av mammas  killes bla bla...
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: tjipp skrivet december 24, 2010, 12:45:44 PM
kör ibland 16viftare, men kör då med kompletta motorer med tillhörande block då såklart..
Slippa fibbla med remhjul, sträckare å remmar, svarva kolvar hit å dit..
b234blocket fungerar alldeles utmärkt. även dem hydraliska lyftarna så de så!  >:D
Goo Hjul på er alla!
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: cd65r skrivet januari 02, 2011, 16:14:11 PM
Det har du rätt i den gillar inte varv, och det beror på dom hydrauliska tryckarna!
Dom sägs hänga med till 7000 varv har jag hört nånstans så vill man varva mer får man sätta i mekaniska!


du kan stumma tryckarna oxå genom att svetsa igen olje hålen eller helt enkelt skaffa stumma lyftare. Skaffa ställbara drev till original kammarna kan man mosa ur ytterligare lite till.

Bara en tanke... om du vill vara mer än 7000rpm så skulle inte jag vilja svetsa i tryckaren, är de inte större risk att dom spricker då?.. jag ska prova på min 16v och montera tryckare från volvos gamla diesel sexa som satt i volvo 240 och lt 31 tror jag, och de ska vara stumma tryckare och lite lättare att få tag på justerbrickor.. MEN jag vet inte om detta funkar än! mvh Robban
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: vargen skrivet februari 15, 2011, 00:58:00 AM
normalt sett byter man blocket för att kunna montera en mellanaxel som har fördelardrivning då man ofta vill motera just förgasare samt en brytarlös fördelare så man kan ställa allt lätt detta tillsammans med extrakt och lättat sväng ger utan bekymmer starx under 200 hk.

man behöver ett b230block det gammla ta kolvar stakar från b234 sätt i det andra blocket en spännrulle från golf mk1 samt en kamrem från opel 1,6d sätt ihop
och tada en bra bit på vägen.

danne walls maskin om jag fått någorlunda rätt info (googla och allt står att finna)

var hemlig underdel men kamaxlar slipade med "7" profiler svetsade kolvar för högre komp samt förgasre storleck 48or.
enligt han själv var dett dock roligare med en 8v maskin då den har bättre register citat " under 5000varv måste du växla ner"

bygger själv en variant men för att få högre komp kommer jag toppdecka samt svarva ur större ventilgropar. och standars kammar finns ju 3 olika orginalslipningar till sug sen 1 till för turbo lägre lyft på dom dock (har jag för mig)

detta kommer monteras på 240 gatbil (16000mil på mätaren 1 ägare) och provas ut och bänkas i rullbänk för att se vilken typ som blir bäst sen byggs bilen till folkrace och den kommer inte köras på semsterracet utan en lämplig smålandstävling sent i år eller nästa år.
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: cd65r skrivet mars 06, 2011, 18:36:33 PM
normalt sett byter man blocket för att kunna montera en mellanaxel som har fördelardrivning då man ofta vill motera just förgasare samt en brytarlös fördelare så man kan ställa allt lätt detta tillsammans med extrakt och lättat sväng ger utan bekymmer starx under 200 hk.

man behöver ett b230block det gammla ta kolvar stakar från b234 sätt i det andra blocket en spännrulle från golf mk1 samt en kamrem från opel 1,6d sätt ihop
och tada en bra bit på vägen.

danne walls maskin om jag fått någorlunda rätt info (googla och allt står att finna)

var hemlig underdel men kamaxlar slipade med "7" profiler svetsade kolvar för högre komp samt förgasre storleck 48or.
enligt han själv var dett dock roligare med en 8v maskin då den har bättre register citat " under 5000varv måste du växla ner"

bygger själv en variant men för att få högre komp kommer jag toppdecka samt svarva ur större ventilgropar. och standars kammar finns ju 3 olika orginalslipningar till sug sen 1 till för turbo lägre lyft på dom dock (har jag för mig)

detta kommer monteras på 240 gatbil (16000mil på mätaren 1 ägare) och provas ut och bänkas i rullbänk för att se vilken typ som blir bäst sen byggs bilen till folkrace och den kommer inte köras på semsterracet utan en lämplig smålandstävling sent i år eller nästa år.
vad använder du för fördelare? orginal b230 tar i insuget, så den funkar inte. mvh robban
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: Deepvalley skrivet mars 09, 2011, 11:53:11 AM
vad använder du för fördelare? orginal b230 tar i insuget, så den funkar inte. mvh robban
[/quote]

Man tar en fördelare & kortar ner den.
Sedan fördelarlock vinklat från ex: S**b eller Peugeot...
Kolla att du har de grova stakarna, finns klena även på äldre 16V.

 MVH / Peter
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: Deepvalley skrivet mars 09, 2011, 11:59:16 AM
Nu blir ja nyfiken,  Finns det nån nånstans som har rattat en 16 ventilare och verkligen vet hur det funkar?? :)    Inte intreserad av vad folk har hört av mammas  killes bla bla...

Åkte 16V i 2350 klassen 1995-98 (sedan förbjöds den i denna klass fastän jag då var ensam om det )
Började med std ventiler & tryckare. (varvade nästa 8000 med det) Fungerade ganska bra med Weber 50.
Sedan gjorde jag iordning topp med större vent. lättryckare & råämneskammar.
Gick ruggigt bra med Haltech sprut & 55 spjäll. (gav drygt 270hk på vevaxeln) (2346cc)
Drog ända från botten & växlade vid 8000, men varvade bet. mer vid behov ;-)

 MVH / Peter
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: vargen skrivet mars 16, 2011, 20:27:38 PM
deepvalley vaf körde du med för kammar på första settupen.
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: cd65r skrivet mars 21, 2011, 20:23:32 PM
vad använder du för fördelare? orginal b230 tar i insuget, så den funkar inte. mvh robban

Man tar en fördelare & kortar ner den.
Sedan fördelarlock vinklat från ex: S**b eller Peugeot...
Kolla att du har de grova stakarna, finns klena även på äldre 16V.

 MVH / Peter
[/quote]

vet inte direkt årsmodell på motorn.. men de va 3" spjällhus på den. grova stakarna kom 1990 eller?
Titel: SV: dubbla små stromberg på volvo 16v bra eller skit?
Skrivet av: volvograbb skrivet mars 10, 2013, 20:27:08 PM

Fö. kan jag tillägga att jag läste på Sävarturbo nån gång att det är rätt många som hänger dig weber 48or, extraktor och "vanlig" tändning på 16 ventilarna och plockar ut effekter kring 180hk, med std kammar etc.
Blev intresserad av denna tråd och tycker de är rätt roligt med volvos 16V motor så undra vad som menar med "vanlig" tändning när dom satt webera på motorn? Är de motorn original tändning? Hur fungera de och hur bra är de?