Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor  (läst 8539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Jag undra vart och hur jag gör med vaccumet från fördelaren nu när jag satt på dubbla solex?
hitta inget vaccum uttag så undra hur jag ilska med de?
« Senast ändrad: juli 25, 2013, 19:21:42 PM av volvomeken »

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2013, 09:30:59 AM »
kör man med pluggat vaccum när man ha dubbla 45or ?
hur gör jag?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 492
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2013, 21:46:48 PM »
Det spelar inte så stor roll det går bra och köra utan är bränsleförbrukningen prioriterad kan det vara ide och ordna det  men på full gas är det ingen skillnad :P

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2013, 06:58:42 AM »
okej. nix bränsleförbrukningen inte prioriterad, de är bara effekten! men hur bli de att köra utan, miste man effekt? plugga jag vaccumet då?
i fram tiden ska jag fixa så jag ha vaccumet med hur gör jag de lättast?

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 492
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2013, 08:44:52 AM »
man tar vakumet från någonstans på insuget eller förgasaren efter spjället och finns det ingen anslutning måste man ju borra och gänga dit en (insuget bör vara löst då:P) annars finns det väll utgång till bromsservon där det kanske går sätta ett T-kors och få ut det till fördelaren eller något annat enkelt.
fördelaren behöver undertrycket för och ge mera tändning vid mindre gaspådrag då kommer ju mindre bränsle in i motorn och den jobbar på en lägre värkningsgrad så det går bra med mera tändning utan och spika och en renare förbränning men på full gas gör det ju ingen skillnad då man inte har nått större undertryck i insuget och skulle man tappa en hk medans man håller halv gas så kan man ju bara gasa lite mer så på folkracebilar isbilar osv brukar jag strunta i och koppla in det :P

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2013, 09:22:03 AM »
okej fattar va du menar. jag hitta inget på förgasarna, kan kolla ännu en gång sen när jag kommer hem. ja jag ha uttag för bromsservo på båda insugen, behövs båda till bromsservon eller kan jag va ena och fixa något så de går till fördelaren?
hehe okej, kanske onödigt att jag ha vaccumet men känner ända att jag vill ha de kopplat.  :)

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 492
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2013, 09:45:49 AM »
Det räcker nog med ett till servon men lika bra och använda bägge :P
men och göra något så man får ut ett uttag till där är ju inte så svårt :P

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2013, 13:40:27 PM »
okej tack, gör jag ett uttag till fördelaren. :)

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2013, 02:39:51 AM »
De flesta folkracebilar verkar ha fördelarvakuumet bortkopplat. De flesta folkracebilar verkar vara svårstartade och gå pissigt på tomgång. Ett samband kanske?  ???

Känns som att många kopplar bort eller sätter funktioner ur spel utan att riktigt förstå varför dom finns eller vad som skulle bli bättre av att ta bort dom.  :doh:

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2013, 10:20:58 AM »
ja vaccumet ha ju en funktion så jag vill ha de in kopplat.
men jag tänkta koppla de som de skrivits som innan i tråden, funkar de till 100% ?

De flesta folkracebilar verkar ha fördelarvakuumet bortkopplat. De flesta folkracebilar verkar vara svårstartade och gå pissigt på tomgång. Ett samband kanske?  ???

Känns som att många kopplar bort eller sätter funktioner ur spel utan att riktigt förstå varför dom finns eller vad som skulle bli bättre av att ta bort dom.  :doh:

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 492
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2013, 21:08:44 PM »
Gunnarsson du har helt rätt i att det är ett samband folk gör i okunskap låg tändning på tomgång och dessutom gamla originalförgasare typ dubbla su/stromberg tillsammans med vassa kammar är ingen höjdare :P

jag brukar koppla bort det men då har jag även kortat slaget på fördelaren så jag har kring 20 graders förtändning på tomgång beroende på kam (med en snäll originalkam behövs ju inte högre än org tändning på tomgång)och då tycker jag vakumet till fördelaren är onödigt.
Och så brukar motorerna dessutom vilja slå emot på starten då tändningen blir för hög då med ändrad tändkruva+ vakumstyrningen.
sen har jag vari med om att själva plattan i fördelaren med brytaren osv gått lite tungt och då har tändningen blivit oexakt.
Och har man ställt tändningen på spikgränsen så har det kunnat spika till rejält då man tvärt gått på gasen då den inte hinner med eller om man legat på typ halv gas sen gett riktigt fullt har det småspikat då den inte ändrat sista 1-2 graderna.
mycket därför jag istället för och fixa till det bara har kopplat ur det då det inte gör någon direkt nytta på en race/busbil :P

På en bruksbil däremot tycker jag att det är dumt och inte använda det då funktionen kommer till nytta och om man har vass kam och inte ändrar tändkurvan så kan det fungera bättre även på en folkracebil med det inkopplat så länge det fungerar som det ska:P

Utloggad sleepy_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 492
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2013, 21:11:21 PM »
Volvomeken så länge du koplar in vakumet någonstans mellan förgasarens spjäll och insugsventilen så den känner av undertrycket i insuget när man inte gasar för fullt så fungerar det :)

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2013, 23:40:56 PM »
Volvomeken så länge du koplar in vakumet någonstans mellan förgasarens spjäll och insugsventilen så den känner av undertrycket i insuget när man inte gasar för fullt så fungerar det :)
okej tackar så mycket. :)

Utloggad David V

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #13 skrivet: augusti 19, 2013, 23:38:51 PM »
Jag resonerade precis som du, att vakuumförställningen inte kan göra det hela sämre. Men det sleepy_ skriver om att tändningen blir för hög stämmer.

Mekaniken i fördelaren hinner inte backa av tändningen tillräckligt fort när man snabbt går från motorbroms till full gas. Särskilt inte om man släpper-gasar-släpper upprepade gånger. Motorn det var problem med för mig var en B23, 11,5:1  komp, lättat svänghjul, FS122 kam och med K-jet. Den spikade vid snabba rörelser med gasen men gick fint om man höll ner en längre stund.

Modifierar man fördelaren för att få upp lågvarvständningen, då blir det helt enkelt för mycket tändning med vakuumet också. Särskilt om det inte reagerar tillräckligt fort.

Fenomenet blir säkert mindre med kort slang med bra flöde mellan insuget och fördelaren. Så försök att bygga så om du vill testa. Ett modernt helt datorstyrt tändsystem skulle säkert reda ut det och dra nytta av vakuumet.

/David
« Senast ändrad: augusti 19, 2013, 23:46:54 PM av David V »

Utloggad volvomeken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
« Svar #14 skrivet: augusti 20, 2013, 09:22:11 AM »
okej.
min motor sitter ju inte i en bruks bil så då kan egentligen skita i att koppla vakuumet? eftersom jag bara är ute efter effekten?