Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: volvomeken skrivet juli 24, 2013, 20:19:03 PM

Titel: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet juli 24, 2013, 20:19:03 PM
Jag undra vart och hur jag gör med vaccumet från fördelaren nu när jag satt på dubbla solex?
hitta inget vaccum uttag så undra hur jag ilska med de?
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet juli 29, 2013, 09:30:59 AM
kör man med pluggat vaccum när man ha dubbla 45or ?
hur gör jag?
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 29, 2013, 21:46:48 PM
Det spelar inte så stor roll det går bra och köra utan är bränsleförbrukningen prioriterad kan det vara ide och ordna det  men på full gas är det ingen skillnad :P
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet juli 30, 2013, 06:58:42 AM
okej. nix bränsleförbrukningen inte prioriterad, de är bara effekten! men hur bli de att köra utan, miste man effekt? plugga jag vaccumet då?
i fram tiden ska jag fixa så jag ha vaccumet med hur gör jag de lättast?
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 30, 2013, 08:44:52 AM
man tar vakumet från någonstans på insuget eller förgasaren efter spjället och finns det ingen anslutning måste man ju borra och gänga dit en (insuget bör vara löst då:P) annars finns det väll utgång till bromsservon där det kanske går sätta ett T-kors och få ut det till fördelaren eller något annat enkelt.
fördelaren behöver undertrycket för och ge mera tändning vid mindre gaspådrag då kommer ju mindre bränsle in i motorn och den jobbar på en lägre värkningsgrad så det går bra med mera tändning utan och spika och en renare förbränning men på full gas gör det ju ingen skillnad då man inte har nått större undertryck i insuget och skulle man tappa en hk medans man håller halv gas så kan man ju bara gasa lite mer så på folkracebilar isbilar osv brukar jag strunta i och koppla in det :P
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet juli 30, 2013, 09:22:03 AM
okej fattar va du menar. jag hitta inget på förgasarna, kan kolla ännu en gång sen när jag kommer hem. ja jag ha uttag för bromsservo på båda insugen, behövs båda till bromsservon eller kan jag va ena och fixa något så de går till fördelaren?
hehe okej, kanske onödigt att jag ha vaccumet men känner ända att jag vill ha de kopplat.  :)
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 30, 2013, 09:45:49 AM
Det räcker nog med ett till servon men lika bra och använda bägge :P
men och göra något så man får ut ett uttag till där är ju inte så svårt :P
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet juli 30, 2013, 13:40:27 PM
okej tack, gör jag ett uttag till fördelaren. :)
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: Gunnarsson skrivet augusti 02, 2013, 02:39:51 AM
De flesta folkracebilar verkar ha fördelarvakuumet bortkopplat. De flesta folkracebilar verkar vara svårstartade och gå pissigt på tomgång. Ett samband kanske?  ???

Känns som att många kopplar bort eller sätter funktioner ur spel utan att riktigt förstå varför dom finns eller vad som skulle bli bättre av att ta bort dom.  :doh:
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet augusti 02, 2013, 10:20:58 AM
ja vaccumet ha ju en funktion så jag vill ha de in kopplat.
men jag tänkta koppla de som de skrivits som innan i tråden, funkar de till 100% ?

De flesta folkracebilar verkar ha fördelarvakuumet bortkopplat. De flesta folkracebilar verkar vara svårstartade och gå pissigt på tomgång. Ett samband kanske?  ???

Känns som att många kopplar bort eller sätter funktioner ur spel utan att riktigt förstå varför dom finns eller vad som skulle bli bättre av att ta bort dom.  :doh:
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 02, 2013, 21:08:44 PM
Gunnarsson du har helt rätt i att det är ett samband folk gör i okunskap låg tändning på tomgång och dessutom gamla originalförgasare typ dubbla su/stromberg tillsammans med vassa kammar är ingen höjdare :P

jag brukar koppla bort det men då har jag även kortat slaget på fördelaren så jag har kring 20 graders förtändning på tomgång beroende på kam (med en snäll originalkam behövs ju inte högre än org tändning på tomgång)och då tycker jag vakumet till fördelaren är onödigt.
Och så brukar motorerna dessutom vilja slå emot på starten då tändningen blir för hög då med ändrad tändkruva+ vakumstyrningen.
sen har jag vari med om att själva plattan i fördelaren med brytaren osv gått lite tungt och då har tändningen blivit oexakt.
Och har man ställt tändningen på spikgränsen så har det kunnat spika till rejält då man tvärt gått på gasen då den inte hinner med eller om man legat på typ halv gas sen gett riktigt fullt har det småspikat då den inte ändrat sista 1-2 graderna.
mycket därför jag istället för och fixa till det bara har kopplat ur det då det inte gör någon direkt nytta på en race/busbil :P

På en bruksbil däremot tycker jag att det är dumt och inte använda det då funktionen kommer till nytta och om man har vass kam och inte ändrar tändkurvan så kan det fungera bättre även på en folkracebil med det inkopplat så länge det fungerar som det ska:P
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 02, 2013, 21:11:21 PM
Volvomeken så länge du koplar in vakumet någonstans mellan förgasarens spjäll och insugsventilen så den känner av undertrycket i insuget när man inte gasar för fullt så fungerar det :)
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet augusti 02, 2013, 23:40:56 PM
Volvomeken så länge du koplar in vakumet någonstans mellan förgasarens spjäll och insugsventilen så den känner av undertrycket i insuget när man inte gasar för fullt så fungerar det :)
okej tackar så mycket. :)
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: David V skrivet augusti 19, 2013, 23:38:51 PM
Jag resonerade precis som du, att vakuumförställningen inte kan göra det hela sämre. Men det sleepy_ skriver om att tändningen blir för hög stämmer.

Mekaniken i fördelaren hinner inte backa av tändningen tillräckligt fort när man snabbt går från motorbroms till full gas. Särskilt inte om man släpper-gasar-släpper upprepade gånger. Motorn det var problem med för mig var en B23, 11,5:1  komp, lättat svänghjul, FS122 kam och med K-jet. Den spikade vid snabba rörelser med gasen men gick fint om man höll ner en längre stund.

Modifierar man fördelaren för att få upp lågvarvständningen, då blir det helt enkelt för mycket tändning med vakuumet också. Särskilt om det inte reagerar tillräckligt fort.

Fenomenet blir säkert mindre med kort slang med bra flöde mellan insuget och fördelaren. Så försök att bygga så om du vill testa. Ett modernt helt datorstyrt tändsystem skulle säkert reda ut det och dra nytta av vakuumet.

/David
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet augusti 20, 2013, 09:22:11 AM
okej.
min motor sitter ju inte i en bruks bil så då kan egentligen skita i att koppla vakuumet? eftersom jag bara är ute efter effekten?
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 20, 2013, 22:09:00 PM
starta och prova den utan vakumet och ställ tändningen så den är på gränsen till spikningar under fullgasaxeleration på en högre växel går den då dåligt på tomgång vilket blir bra om du ställer upp tändningen mera på tomgången (så mycket så det skulle spikat vid fullgaskörning) så kan det lösas igenom och koppla in vakumet.
går den bra utan och det inte är några tomgångsproblem så kör på utan :P
föresten vad använder du för kamaxel?
ju vassare kam ju mera tändning vill den ha på lågvarv det märks ännu mera när man kör med typ dubbla su eller stromberg på weber eller andra dubbelgasare går det bättre och få tomgång ändå.
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet augusti 21, 2013, 06:47:14 AM
okej de ska jag testa. ca grader på tändningen ska jag utgå i från, va är rimlig tändning?
det sitter bara en D kam i, sen lite portad och planad topp och extraktor. solex 45or :)
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: sleepy_ skrivet augusti 21, 2013, 11:16:56 AM
med en så snäll kam ska det inte vara några problem varken med eller utan vakumet  börja med 10 grader på tomgång sen höjj 1-2 grader efter du dragit en axrepa på treans växel tills du hör att det spikar (kör inte mer än nödvändigt med spikningarna utan släpp direkt du hör dom) då backar du av till där du inte hörde spikningarna
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet augusti 21, 2013, 12:19:30 PM
okej vid typ 800varv då hela tiden ska den ställas, vakum bort kopplat?

tomgången ändras ju efter vad jag ställer tändningen så då skyterar jag den så den alltid bli 800 innan jag ställer på nytt?

men om jag ställer vid helt ut slagna vikter istället, vad skulle vara rimligt att utgå i från då?
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: David V skrivet augusti 21, 2013, 12:56:39 PM
Läs denna: http://www.firstfives.org/faq/timing/timing_for_modified_engines.PDF (http://www.firstfives.org/faq/timing/timing_for_modified_engines.PDF)

Den svarar på allt du vill veta om justering av din fördelare.

/David
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet augusti 25, 2013, 18:20:48 PM
okej de verka vara mycket bra saker att lära sig men då min engelska är väldigt dålig så kan jag tyvärr inte förstå att.
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: David V skrivet augusti 26, 2013, 16:13:43 PM
Hej hej, inga problem. Kokar man ihop den manualen till det nödvändigaste hamnar man i:

1 - Max tändning motorn tål är mest beroende på hur förbränningsrumemt ser ut. En 8-v volvotopp har "badkars"-modellen, det ger att du ska lägga max tändföställning på 34-36 grader.

2 - Kammens duration bestämmer mycket vilken tändning du bör ha vid tomgång, tyvärr vet jag inte vad en D-kam har. Men tabellen på sida 3 i ger riktlinjer om du får rätt på D-kammens data.

Det du sen gör är att kolla tändningen med vakuumet bortkopplat, varva upp motorn tills du ser att tändningen inte ökar mer även om du ökar varvet. Nu vet du maxtändningen, vrid fördelaren till du ser de 34-36 graderna.
Ofta är man väl nöjd här, särskilt med en snäll kam. Men har du hetare kam och vill ha ut max körbarhet så fortsätter du och strobbar tändningen även på tomgång. Nu kan du räkna ut hur mycket slag det är i fördelaren, har du 10 grader på tomgång så har du alltså 24-26 grader i slag.
Vill du ändra tomgångständningen för att matcha din kam, till exempelvis 15 grader för en 290 durationskam enligt tabellen. Då måste du minska slaget på fördelaren så att du kan ha 15 på tomgång men fortfarande behåller dina 34-36 gr på fullvarv, alltså ta bort 5 grader slag så du får 19-21 grader slag på fördelaren istället.

Minskar slaget gör man genom att böja in de stoppklackar som hindrar slungvikterna att gå ut mer. Sen stoppar du tillbaka fördelaren, vrider fördelaren till du får de 34-36 gr vid högt varv som tidigare och släpper sen ner och mäter tomgången. Förhoppningsvis böjde du blecken lagom, annars är det bara ur igen och justera på nytt.

Grundregeln är att ställa tändningen på högt varv, det är det som får begränsa och tomgången får sen bli vad den blir. Antingen är man nöjd här och låter tomgången vara, eller så justerar du enligt ovan.

/David
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: David V skrivet augusti 26, 2013, 18:05:59 PM
För att återgå till din fråga så står det även i den där guiden att det är bra att ha vakuumet inkopplat, bättre respons och ekonomi.
Du får testa, sätt tändningen enligt det jag skrev ovan och sen får du se om den tål vakuum också.

/David
Titel: SV: med dubbla solex 45 koppla jag bort vaccumen från fördelaren? B20 motor
Skrivet av: volvomeken skrivet augusti 27, 2013, 09:41:46 AM
okej jag tackar verkligen för den infon och hjälpen :)