Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Val av Kamaxel till Volvo 940 b230fk  (läst 10201 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OskarJohansson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Val av Kamaxel till Volvo 940 b230fk
« skrivet: oktober 01, 2013, 17:58:41 PM »
Hej!

Letar efter en kamaxel som går bra på mellan och höga register till min b230fk, då jag har hört att T-kammen som sitter i inte är den bästa för trimning.

MVH Oskar

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Val av Kamaxel till Volvo 940 b230fk
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2013, 00:32:51 AM »
vad ska du göra i övrigt då du skriver trimma?
Den kamaxel som passar till en 4-600hk motor med stor dieselturbo portad topp mm fungerar skit i en chippad originalmotor.

med original turbon så brukar man byta från T kammen till A D V eller VX eller en väldigt snäll trimkam för turbobruk med en vassare kamaxel blir det sämre då turbon går i botten redan på en chippad org motor så ska man inte ha ut mer effekt än kanske 250hk så kan man lägga pengarna på andra saker som ger mera och bara köra på en vassare original kam.


Utloggad OskarJohansson

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Val av Kamaxel till Volvo 940 b230fk
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2013, 17:20:50 PM »
Jag har en ny turbo i som klarar 500hk men ska köra den på 350-400 hk

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Val av Kamaxel till Volvo 940 b230fk
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2013, 18:02:07 PM »
okej vad mer är gjort med motor och vad för insprutning ska du använda?:)
på en turbomotor behöver man inte ha så vassa kamaxlar även på högre effekt uttag och högre varv man kan ju som en jämförelse räkna bakåt på sitt effekt/laddtrycksmål och se vad som krävs utan laddryck tex 150sug hk och sen två bars laddtryck på det blir 450hk det går ju ofta inte räkna rakt av men det ger iaf en fingervisning.
men lite beroende på grenrör osv så kan nog en fs280 fungera ev en fs122 om motorn är någorlunda effektiv men för 350hk kan en H k eller V kam fungera dock ger ju en modernare kam den effekten vid lite lägre laddtryck och ksk ett lite bredare register.
annars är ju sts247 axt275 och enem16v mm populära kammar för turbotrimning

vi har en turbomotor med ms2, portad topp som den jag visat i dummietråden, H kam, extraktor med en kkk27 och den gav räknat på spridarna 380hk vid 1.3 bars ladd 
och drar från fullt laddtryck vid 3500 till varvstopp på 7500 så en enkel motor kan prestera bra med större spridare och 1.8 bar skulle den gett mot 450hk med bottnad turbo