Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: volvo_ skrivet juli 02, 2013, 09:51:14 AM

Titel: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or vad köpe jag bränsletrycksregulator)
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 02, 2013, 09:51:14 AM
jag ha just nu dubbla su på min b20 motor, ha dubbla 45or som jag ska sätta på motorn, hur mycket mer kraft å skillnad på effekten bli de med 45orna ?

(lite trimmad motor i övrigt och 45orna är bestykad efter motorn.)
tackar för svar!
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
Skrivet av: vebotrimmarn skrivet juli 02, 2013, 11:21:34 AM
inte allt för många hästar men betydligt bredare register
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
Skrivet av: Gunnarsson skrivet juli 02, 2013, 12:33:19 PM
Har för mig att jag läst mig till att dubbla SU i den storleken hänger med till nått runt 170hk, och att dubbla Weber 45 och liknande hänger med till runt 200hk på den motorstorleken, kan inte säga hur bra det stämmer med verkligheten. Hur som helst, om motorn i grunden bara är "lite trimmad" lär den inte vara i närheten av ens 170hk oavsett förgasarval.
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 02, 2013, 13:38:14 PM
okej, men märks de mycket när man kör? skillnad på accet? hk bry jag mig inte om så mycket så men själva att motorn få bättre acc...
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 02, 2013, 15:51:59 PM
Dom provade en snäll b20 motor i Jens Gustafssons bromsbänk i sävar (44/37 topp nh48 dubbla su och extraktor) för inte så länge sedan (går läsa om det på sts forum) den gav lite över 120hk med su och med 45er steg effekten 20 hk direkt och troligen bredare register.
Och så får man ju även bättre gassvar lättare och stämma av insugslängder och andra skjusteringsmöjligheter som inte finns på su.
så att weber är bättre är det ingen tvekan om:)

Det finns ju bromspapper på kring 170hk med su på b20 rallymotorer (vet inte om det är med 45mm eller större su) men om det är samma firma som bromsat och byggt motorn kanske samma motor bara ger 140-150 hk i en oberoende rätt kalibrerad bromsbänk.
så det är svårt och säga hur långt dom räcker och vem som har rätt eller fel :P
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 02, 2013, 21:11:24 PM
okej då kommer säkert jag få lite bättre krut i motorn med dubbla 45or. okej jag ska kolla in de. :) ja de dom är helt att förredra kunde jag tänka mig, men ville samtidigt få ut lite extra!

okej, hade varit roligt att läsa med om den motorn.

då kommer jag säkert bli mer nöjd med 45orna :)
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 03, 2013, 15:03:06 PM
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=67017&start=270 (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=67017&start=270)

Det börjar vid tredje inlägget om bromsningen med su.
finns väldigt mycket intressant och läsa på sts forumet och många lite mera avanserade diskutioner där man som hobbytrimmare kan lära sig mycket :P
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 03, 2013, 22:36:12 PM
okej tackar, bli att kolla den länken :)
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or)
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 07, 2013, 20:54:13 PM
hur ska jag gå till vägar med bränsletrycket? kan jag köra dom på original pumpen?
(dubbla solex 45er)
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or)
Skrivet av: sleepy_ skrivet juli 07, 2013, 23:51:39 PM
Är nålventilerna fräscha brukar det fungera utan problem men igentligen ska man ju ha en regulator som sänker trycket till ca 0.25 bar.
men börja prova med org pumpen vill förgasarna flöda då så får man ta problemet då och i så fall är det ju byta nålventiler (om inte det gjorts på senare år) och skaffa en regulator eller en elpump för förgasare som ger det trycket.
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or)
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 08, 2013, 09:12:34 AM
okej ja just de, ha hört att nålventilerna ta lite stryk,  men kanske bäst att fixa de när man ändå sätter förgasarna på motor så de är gjort. vad rekommendera du för något?  :)
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or)
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 09, 2013, 20:05:29 PM
Vilken regulator rekommenderas till dubbla solex 45or? Kan jag köpa en bränsletrycksregulator för förgasare och sätta efter mekpumpen ?

Kan någon länka till en? 
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or vad köpe jag bränsletrycksregulator)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet juli 11, 2013, 07:05:53 AM
http://www.misab.se/filterking.php (http://www.misab.se/filterking.php)
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or vad köpe jag bränsletrycksregulator)
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 12, 2013, 09:09:42 AM
[url]http://www.misab.se/filterking.php[/url] ([url]http://www.misab.se/filterking.php[/url])

tackå, vilken av dom rekommenderas till solexen ?
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or vad köpe jag bränsletrycksregulator)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet juli 12, 2013, 11:19:24 AM
0.20bar blir nog bra
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or vad köpe jag bränsletrycksregulator)
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 12, 2013, 12:03:22 PM
0.20bar blir nog bra
tackar. koppla jag den efter original mek pump då?
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or vad köpe jag bränsletrycksregulator)
Skrivet av: Folkraceshop skrivet juli 12, 2013, 12:11:12 PM
ja
Titel: SV: dubbla su hif6or vs dubbla 45or (bränsletryck med 45or vad köpe jag bränsletrycksregulator)
Skrivet av: volvo_ skrivet juli 12, 2013, 12:15:43 PM
okej bra tack.