avgaskanalen.
börjar med en bild på en org avgaskanal
där är det lite andra saker som gäller då det mest logiska igentligen vore och forma den likt insugskanalen.
om man gör som på insug kan det lätt bli som bilden visar att flödet går rakt upp i taket och man får en virvelbildning/turbulent flöde efter inneradien som inte är bra
men många portar topplocken så och det fungerar det kan bli bättre om man går upp i ventilstorlek så kanalen fortfarande får minsta arian i svängen dvs ju mera avgaser som ska kommer ut ju mindre är risken för att få turbulens efter svängen.
istället brukar jag strunta i och slipa bort hela knölen vid styrningen så tvingar man ner gaserna så dom följer hela kanalen.
Från början gjorde jag topparna som jag visade på första bilden dvs höjde kanalen mera och slipade bort hela knölen sen när jag fick se ett test där det sagts att man inte skulle göra så provade jag göra ett mindre vetenskapligt test där jag sög med en damsugare igenom en kanal med dom olika portningarna på olika ventilyft och mätte undertrycket damsugaren orkade och det blev väldigt lika resultat för bägge kanalerna.
dvs att göra kanalen större gav för mig ingen nytta utan bara mera jobb sen så har jag plockat isär motorer där jag gjort på bägge sätten och dom mera portade kanalerna var märkbart sotigare i kanalens golv vilket tyder på att det inte är någon riktig fart på flödet där.
så jag brukar ta bort och jämna till knölen slipa bort jutkanter och möjligen bredda kanalen lite sen inneradien är ju nästan bara en tvär kant ovanför ventilsätet men runda till den så gått det går.
en org avgaskanal med lödtråden
min portade kanal som syns så har jag rundat till inneradien endel och jämnat till och tagit ner knölen en del men inte tagit bort den helt
då får kanalen lite samma form som en restrictor som används inom motorsport och dom är ju tillvärkade för ett så högt flöde som möjligt igenom ett litet hål.
en bild från Google på en restrictor man ser att kanalen får lite samma form då den krymper från ventilsätet tills mitt i böjen för att sedan sakta kona upp hela vägen.
två bilder på den färdiga kanalen.
två bilder till på insugskanalens inneradie som jag inte fick med förra gången.