Folkrace forum
Trimma => Volvo => Ämnet startat av: blozz skrivet augusti 21, 2010, 00:52:03 AM
-
har fått tag i en folkrace 142a med b23a med sprut o portad o planad 531 topp. gt6 kam 312grader,lättatsvänghjul,m40låda,men tycker den e lite trött i början.
nån som vet nån bra inställning?
-
med en så pass vass kam blir den seg på låga varv men sen beror det på hur noga den är injusterad och vad som är gjort åt sprutet....lättat svänghjul då blir dom sega på låga varv..jag har justerat flera B23or med GT6 kam och det har inte varit några problem ..men vad sitter motorn i en liten opel eller en tung 240 vilken utväxling ??
-
ok,det är en volvo 142,sitter en m40 låda bakaxel vet jag inte,lite lätat svänghjul och ställbart bränsle tryck. vad brukar du ställa trycket på? på min förra hade jag 2kg men det va inte så vass kam på den
-
Hur är tändningen ställd? Om det inte är en modifierad fördelare(ändrad tändkurva) så går de underligt på lägre varv med vassare kam.
-
där sitter brytarlöst på,tändningen ligger på ca 23-24 grader
-
vid fullt utslag ska tändningen stå på ca34-35 alldrig över 35 grader vid ca 3500-4000 varv ..styrtryck ca 2-2.5kg om du har co mätare ca 1.7-2.0 vid tomgång ca4.5-5 vid 4500-5000 varv brukar va en bra grund med tät bottendel en som gått 20000 mil är inte tät.....det är ingen ide att försöka justera ett sprut med vanlig soppa i tanken minst shell v power om du har hög kompression
-
ok,tack för infot.