Folkrace forum

Trimma => Volvo => Ämnet startat av: blozz skrivet augusti 21, 2010, 00:52:03 AM

Titel: effekt
Skrivet av: blozz skrivet augusti 21, 2010, 00:52:03 AM
har fått tag i en folkrace 142a med b23a med sprut o portad o planad 531 topp. gt6 kam 312grader,lättatsvänghjul,m40låda,men tycker den e lite trött i början.
nån som vet nån bra inställning?
Titel: SV: effekt
Skrivet av: volyota skrivet augusti 21, 2010, 15:50:58 PM
med en så pass vass kam blir den seg på låga varv men sen beror det på hur noga den är injusterad och vad som är gjort åt sprutet....lättat svänghjul då blir dom sega på låga varv..jag har justerat flera B23or med GT6 kam och det har inte varit några problem  ..men vad sitter motorn i en liten opel eller en tung 240  vilken utväxling ??
Titel: SV: effekt
Skrivet av: blozz skrivet augusti 22, 2010, 22:37:08 PM
ok,det är en volvo 142,sitter en m40 låda bakaxel vet jag inte,lite lätat svänghjul och ställbart bränsle tryck. vad brukar du ställa trycket på? på min förra hade jag 2kg men det va inte så vass kam på den
Titel: SV: effekt
Skrivet av: loop skrivet augusti 23, 2010, 19:33:09 PM
Hur är tändningen ställd? Om det inte är en modifierad fördelare(ändrad tändkurva) så går de underligt på lägre varv med vassare kam.
Titel: SV: effekt
Skrivet av: blozz skrivet augusti 23, 2010, 22:33:46 PM
där sitter brytarlöst på,tändningen ligger på ca 23-24 grader
Titel: SV: effekt
Skrivet av: volyota skrivet augusti 23, 2010, 23:16:17 PM
vid fullt utslag ska tändningen stå på ca34-35 alldrig över 35 grader vid ca 3500-4000 varv ..styrtryck ca 2-2.5kg om du har co mätare ca 1.7-2.0 vid tomgång  ca4.5-5 vid 4500-5000 varv brukar va en bra grund med tät bottendel en som gått 20000 mil är inte tät.....det är ingen ide att försöka justera ett sprut med vanlig soppa i tanken minst shell v power om du har hög kompression
Titel: SV: effekt
Skrivet av: blozz skrivet augusti 26, 2010, 23:35:35 PM
ok,tack för infot.