Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Förgasare vs. insprutning  (läst 9415 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Codriver

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Förgasare vs. insprutning
« skrivet: augusti 27, 2010, 14:32:15 PM »
Om vi nu förutsätter att vi har möjligheter att ställa in/bestycka hyggligt så har jag lite funderingar kring vad man ska välja för bränslesystem av det jag kan hitta på hyllorna i våra gömmor.

De alternativ jag har att tillgå är:
Original insprutning B23E (det mekaniska) - fördelar för mig är att det är justerbart, men frågan är hur långt spridare etc hänger med?
Dubbla SU-förgasare med nålar som ger mer bränsle.  - fördelen här är att de är helt okej att justera in. Både jag och farsan har hygglig erfarenhet, visserligen från B18/B20 men det ska nog lösa sig. Nålarna fanns förr att köpa på Volvo. Men räcker de till?
Dubbla solex 40 - Bättre förgasaruppbyggnad med separata spjäll men är de på tok för små? Det kanske inte alls fungerar. Och så måste jag köpa munstycken.

Min fundering med motorn i sig är med grunden i en B23.
Portad och planad topp där kanalerna får anpassas lite efter inloppet och förbränningsrummens storlek så klart efter motorvolymen.
Månen 7 kam och ett extractorrör.
Här är funderingen att antingen köra med original volym eller kosta på 2,5-liter.

Alltså mina frågor är om jag väljer original volym vilket bränslesystem är bäst då?
Och om jag ökar till 2,5 vad ska jag ge mig på då? Måste jag upp i förgasarstorlek typ 45:or för att det ska fungera överhuvud taget?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Förgasare vs. insprutning
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2010, 14:44:41 PM »
E-sprut: Jag hatar det själv,  :banghead: men det finns ju folk som får det att gå riktigt bra. Fördelen är vad jag kan förstå att dom ofta får ett bra drag från botten. Superviktigt att tanken sitter högt i förhållande till pumpen, minsta lilla som pumpen saknar soppa, så funkar det inte...

Dubbla SU: Fördelen är så klart att det inte finns så mycket att skruva på. Tror att FS296 (Månen7) ger lite för lite vacuum för att det ska bli bra på låga varv.

Dubbla Solex 40: Vet en motor som bromsades till 193hk med 40:or, så om du inte siktar högre, så funkar det alldeles lysande. Är ju som sagt lite kostsamt med munstycken, men oftast går det att löda och borra.

Utloggad Codriver

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Förgasare vs. insprutning
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2010, 15:19:53 PM »
Tanken var att lägga tonvikten på vrid snarare än topp-effekt.
Hur ser det ut med solex 40 då? Borde ha hygglig gashastighet med mindre förgasare vilket borde ge förutsättningar för bra vrid.

Vad ska man ha för kam för att det ska fungera med SU?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Förgasare vs. insprutning
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2010, 08:16:44 AM »
FS280 FS122 el. FS324 funkar nog bättre med SU..

Jag har kört med Solex 40 och Månen 8, planad 2mm, extraktor. Gick riktigt bra....

Utloggad ingensomvet

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Förgasare vs. insprutning
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2010, 23:08:47 PM »
E-sprut: Jag hatar det själv,  :banghead: men det finns ju folk som får det att gå riktigt bra. Fördelen är vad jag kan förstå att dom ofta får ett bra drag från botten. Superviktigt att tanken sitter högt i förhållande till pumpen, minsta lilla som pumpen saknar soppa, så funkar det inte...

Dubbla SU: Fördelen är så klart att det inte finns så mycket att skruva på. Tror att FS296 (Månen7) ger lite för lite vacuum för att det ska bli bra på låga varv.

Dubbla Solex 40: Vet en motor som bromsades till 193hk med 40:or, så om du inte siktar högre, så funkar det alldeles lysande. Är ju som sagt lite kostsamt med munstycken, men oftast går det att löda och borra.


Angående E-sprut. har en bekant som kör med det och ska själv köra med det. många pumpar kan värka funka men levererar inte rätt bränsle mängd trots rätt tryck och ny producerade universal pumpar funkar inte. man måste prova fler tal original pumpar innan man får motorn att gå riktigt bra. även så brukar pumparna kunna delvis lägga av under tävlingar så man får ha minst en reserv med sig. utöver det så går de oftast klockrent om de inte är allt för slitna man bör höja bränsle trycket en aning mot original bästa är om man kan montera en egen bränsle trycks regulator men går även modifiera den som sitter på.
Spridarna etc hänger med rätt långt men finns mycket man kan göra åt toppen om man vill få ut lite mer.

Utloggad Codriver

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Förgasare vs. insprutning
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2011, 07:39:40 AM »
Lyfter tråden en aning då det blivit lite intressant igen. Det förra projektet ramlade bort.

Stefan>> Du skriver i andra trådar att man med "för små" förgasare (weber/solex mm.) inte får ut samma effekt. Man får inte samma effektökning vid höga varv som man skulle haft med större hål.
Innebär det att jag upp till den effekten inte har några nackdelar med mindre förgasare?
Vad händer när man når toppeffekten? Kan man varva hyggligt i alla fall?
Det innebär att man tappar vrid på höga varv?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 727
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: Förgasare vs. insprutning
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2011, 08:22:21 AM »
Stefan>> Du skriver i andra trådar att man med "för små" förgasare (weber/solex mm.) inte får ut samma effekt. Man får inte samma effektökning vid höga varv som man skulle haft med större hål.
Innebär det att jag upp till den effekten inte har några nackdelar med mindre förgasare?
Vad händer när man når toppeffekten? Kan man varva hyggligt i alla fall?
Det innebär att man tappar vrid på höga varv?
Vill först bara meddela att jag är en glad amatör på detta, inget proffs.

På nedanstående bild ser man hur storleken på halsringen påverkar vart maxeffekten kan uppnås.  Ju mindre halsringar desto bättre bottenvrid och sämre toppeffekt.

För att förbränna 1 kg bensin krävs 14,9 kg luft, men en motor ger oftast bäst effekt vid 12,5 kg luft/kg bensin.

12,5 kg luft har en volym på c:a 15,3 m³ = 1 kg luft har en volym på 1,22 m³
1 kg bensin har en volym på 0,0014 m³

För att få ut så mycket effekt som möjligt gäller det att förbränna så mycket bränsle som möjligt. Att pressa in bränsle i motorn är inga problem, men som du ser av förhållandet ovan, så krävs det enorma mängder luft för att förbränna bränslet.

Det som begränsar effekten är sålunda luftmängden. Ju mer luft motorn kan suga i sig, desto högre effekt kan vi få ut.

Hur mycket och hur snabbt en motor kan suga i sig luft ger effekt respektive vridmoment.

Mest luft per varv = mest vridmoment och uppnås lättast av en stor motor
Mest luft per sekund = mest effekt och uppnås lättast av en liten motor


Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: Förgasare vs. insprutning
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2011, 11:58:58 AM »
En "lite för liten" förgasare brukar ge lite mer effekt på lågvarv än en stor, det går ge en lång beskrivning av varför men i grunden beror det på att luften tvingas ha högre hastighet in genom förgasaren, förgasaren fungerar bättre då (t.ex. slås bensinen sönder till mindre droppar som brinner snabbare) och mer luft fortsätter in i motorn "av bara farten" efter att kolven slutat suga in mer luft men innan ventilen hunnit stänga.

Av denna anledning finns det dubbelportsförgasare som öppnar portarna efter varann (t.ex Weber DCD) istället för samtidigt (weber DCOE), vid lugn körning används bara en (eller två) ganska små förgasarhalsar medan man vid fullgas öppnar 1-2 extrahalsar - fördelarna av en liten förgasare när man kör lugnt, och fördelarna av en stor när man gasar mycket.

Utloggad Codriver

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
SV: Förgasare vs. insprutning
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2011, 12:09:38 PM »
Det jag funderar på är vad som händer efter man fått så gott flöde det går genom förgasaren. Vad händer med effekt och vrid då? Blir det en effektkurva som är "platt"?
Låt oss säga att man når 190hk som max vid 5500rpm. Kan man bibehålla denna effekt en bit upp i registret men vridmomentet dalar eftersom den inte får in nog med bräsnle/luftblandning?

Man får ju ett mer eller mindre konstant undertryck i insugen vid fullgas.
I alla fall ett större undertryck än med "rätt storlek" på förgasarna.

Och vid val av övriga komponenter ska man då sikta på en kam som ger bra vrid på låga varv snarare än hög effekt. Och då så klart porta med tanke på detta. Så man bibehåller hög gashastighet.

Haha, nu blev jag sugen på att bygga vridmomentsmotor  O0

Utloggad 242racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • ALINGSÅS MK
    • Visa profil
SV: Förgasare vs. insprutning
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2011, 21:33:24 PM »
har sprut på min 240 med 405 topp och månen 8 kam och tycker att min går riktigt gött. har dock inte ändrat något på sprutet sedan jag bytte från h-kam till månen 8 kammen. hängde iallafall med 240:is med webrar i tidaholm sist. där satte dock en svartflagg i första stopp för en ev final. 2a i både andra och tredje omgång annars.
Gör som Ford köp Volvo